tis 29 dec 2015, 17:15#360922
Här i Norge har fobrukningen av ved sunket med ca 30% senaste 5 åren, efter va jag läst.
Själv säljar jag ved som aldrig för(dock er det inte så stora volum).
Har solgt ca 30m3 mer i år enn någon gång tidligare.
Min fördel er att jag som utgångspunkt har fasta kunder som man fått under mange år, och dessutan ramler det inn nya lite då och då ochså. (rykten spridar sig, så jag annonserar aldrig något.)
När förbrukningen totalt minskar, så minskar ochså antal produsenter, som forsökt rida på uppgångstider, och mindre "svartsäljare" som tröttnar och legger av.
Desstan krävs det lite utrustning ochså om man vil produsera ved med dom vintrar som varit dom senaste åren.
Milda vintrar kombinert med svår terräng, gör att det krävs en grävmaskin och en skogsvagn, förutom traktor, vedmaskin, och alt annat som naturlig hör til, annars er hopplöst. (tidligare kunne man hållå på med endast traktor/lunningvinch och en vedklyv).
Här finns ingen jordvärme/bärgvärme. Det enda er luft/luft värmepumper som finns i dom fleste hushåll.
Nästan ingen av mina kunder fyrar endast med ved, utan kjöper 3-6m3 som tillägg til värmepumpen.
Här några få stycken som köper 12m3 och som fyrar endast med ved + vanliga panelugnar då det er mildt.
Så konklusjonen er att forbrukningen totalt går ner, men för egen del pekar pilarna uppöver.
Nu er jag såpass gammal att jag oavsett inte kommer hålla på mer enn maks 10-15år til. (då er båda jag och skogen slut.
)
Själv eldar jag endast med ved. Har inte ens en liten elektrisk panelugn.
1451404387_uten_navn.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc