Bioenergi

% Blandved i panna

35 inlägg 22098 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362191 Bättre med torr tall än rå björk

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362233
jannee skrev: Som tidigare sagts rensar asp pannan medan gran gärna vill tjära.

Håller inte med. Gran är ganska snällt att elda med och är inte särskilt benäget att tjära.

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

JensSkoog  
#362236
axwell skrev:
bengt.a skrev:Har hittills inte hört att nån valt annat än tall för framställning av tjära i dom forna tjärdalarna.

Går utmärkt att framställa tjära av björknever. Finns even i handeln som Betula Oleum(menar det va namnet) Halvturr björk och lite luft, ger sotning och tjära något uti h.. 😡

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

jannee  
#362252 TH, jag har eldat med rötmassa (gran) efter Gudrun i nästan 10 år och pannan har velat bli totalt intjärad, varit tvingad att elda bakvänt (överförbränning) så att tjäran runnit ned och brunnit upp. Varit tvingad att vänta tills pannan blivit 80 grader innan jag startat underförbränningen. Nu är veden som tur var slut och jag eldar mest löv, kan då starta underförbränningen redan vid 40 grader (panntemp) utan att pannan tjärar.
När jag eldat asp, framförallt ren asp brukar pannan bli krit vit inni.
För övrigt eldar jag i princip ALLT, bara det brinner.

Användarvisningsbild

Re: % Blandved i panna

JensSkoog  
#362268
jannee skrev:För övrigt eldar jag i princip ALLT, bara det brinner.

Men inte gummistövlar, snälla du :mrgreen: Betänk grannen :wink:

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362290 Blir det andra egenskaper av granrötmassa,eldar själv inte med rötved förutom nån enstaka 3 m .

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Blivande snickare  
#362346 Rötan beter sig på en annat vis.
Frisk ved brinner "renare". Mindre svart.
Aspen lämnar som janne säger eldutrymmet, askan å kanalen helt vit.

OBS! detta är en högst ovetenskaplig undersökning jag roat mig med i vår nunna-uuni med glaslucka. Kan ju bete sig olika i olika pannor såklart men knappast allt för mycket.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Blivande snickare  
#362349 Att björken skulle sota extra mycket tycker jag inte. Klart lite mer än al å dylikt men inget katastrofalt.
Riktigt kådig tall däremot (törve) är inte så lyckat att slå fullt.
Man kan då tömma askärlet med slev om man vill! :lol:

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Hema  
#362354 Så man skulle kunna hävda att om man är ute efter tjära, så är det inte kontraproduktivt att se till att få mycket röta i råvaran?

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Bm350boxer  
#362372 Har väl alltid gått efter ovan nämnda devis, brinner det så värmer det. Inte funderat så mycket på brännvärde o dyl. Mest tagit hand om det som skall bort från skogen. Allt från björk, baggaträd, asp eller ask. Och vad som händer i skorstenen tar väl sotaren hand om. :grin:

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

özach  
#362662 det ,jag kan tycka är längden , att man inte lägger långa på tvären = stor risk att det hänger sig i pannan , man får gul illaluktande rök , blir nog fel luftblandning ? egen erfarenhet :geek: annars torr blandved funkar :smile:

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Skogsmänniska  
#362673
th skrev:
jannee skrev: Som tidigare sagts rensar asp pannan medan gran gärna vill tjära.

Håller inte med. Gran är ganska snällt att elda med och är inte särskilt benäget att tjära.


Precis! Man brukar elda med gran i vedeldade bakugnar just för att den inte tjärar och dessutom
inte för het.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Noob  
#376312 Som jag uppfattar det är det nävern på björken som kan sota, den rena veden sotar inget så länge den är torr.

Att den kokar av björk men inte av gran beror nog på olika fukthalt kanske??? I och med kådan skall egentligen barrveden ha högre förbränningstemperatur väl?? fast nävern kanske med brinner med hög temp?

Enda vitsen med att blanda tycker jag är att allt inte brinner slut samtidigt.

My two cents...

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Tosca  
#376331
Skogsmänniska skrev:
th skrev:
jannee skrev: Som tidigare sagts rensar asp pannan medan gran gärna vill tjära.

Håller inte med. Gran är ganska snällt att elda med och är inte särskilt benäget att tjära.


Precis! Man brukar elda med gran i vedeldade bakugnar just för att den inte tjärar och dessutom
inte för het.

Nej, gran undviker man i vedugnar, den sprätter på brödet.
Idealet är alved i en vedugn.

Avatar Fallback

Re: % Blandved i panna

Tosca  
#376333
Noob skrev:Som jag uppfattar det är det nävern på björken som kan sota, den rena veden sotar inget så länge den är torr.

Att den kokar av björk men inte av gran beror nog på olika fukthalt kanske??? I och med kådan skall egentligen barrveden ha högre förbränningstemperatur väl?? fast nävern kanske med brinner med hög temp?

Enda vitsen med att blanda tycker jag är att allt inte brinner slut samtidigt.

My two cents...

Sot bildas vid ofullständig förbränning.
Björk har högre densitet, vilket medför högre energivärde.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).