Homo abies skrev:på vilket sätt minskas försurningen om barr och lättnedbrutet material lämnas kvar gentemot lite mer svårnedbrutet på längre sikt?
Homo abies skrev:Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls
Niking skrev:Homo abies skrev:Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls
Mulluppbyggande (eller snarare måruppbyggande, då vi snackar om alltför sura jordar för att daggmaskarna ska trivas) beror först och främst på fuktigheten. Du får alltid betydligt tjockare organiskt lager på fuktiga jordar än på torrare jordar.
/Niklas
norrskog skrev:Niking skrev:Homo abies skrev:Ok, betyder det att småris och barr är mer värt antiförsurningsmässigt än de lite grövre delarna (avbarrad grot typ) ? så att det ur försurningssynpunkt inte spelar någon roll om man tar ut Gr. eller ej? Det man dock definitivt missar med uttag är den mulluppbyggnad av jorden som är viktig för växtnäringsutbytet med täden. -Mitt alternativ är att inte ta ut grot alls
Mulluppbyggande (eller snarare måruppbyggande, då vi snackar om alltför sura jordar för att daggmaskarna ska trivas) beror först och främst på fuktigheten. Du får alltid betydligt tjockare organiskt lager på fuktiga jordar än på torrare jordar.
/Niklas
Jag läste nån stans att vi har alldeles för lite mask i våra skogar i dag för att det ska bli bra. Har ni nån form av skogsvård så försök att införskaffa er dyngmask. Finns i gödselstackar vanligt vis. Låt barnen sköta om dessa små fantastiska varelse och mata dem med helt vanligt matavfall. När ni sen går med barnen i skogen så ta med er några nävar mask där ni har lövskog. På så sätt lär ni barnen ta ansvar dels för masken och för maten ni slänger. Om tanken är att ni ska ge barnen skogen i arv har ni verkligen gett dem en bra skötsel under en tio års period när barnen var små.