lör 26 sep 2015, 09:21#343475
jannee skrev:Dessutom är det fler och fler som slutat med att upparbeta veden själv - i stället köper de färdigbearbetad (kluven och torr) ved.
Ja just det problemet er inte så stort här Väst i Norge, då terränget oftast er så jä.... at det inte er mange som orkar jobba med veden själv.
Dessutan krävs det en del utrustning, förutom traktor, vinch/skogsvagn, så behovs oftast en grävmaskin, får annars er det bara helicopter som duger.
Virket er oftast krökigt och funkar dårlig i vedmaskiner.
Så vi som driver med ved här måste ha ganska höga priser ut til kund för att kunna ta ut en vinst.
Fördelen med detta er at skogsägare inte er så redda om om sin skog, så ofta får man hugga nästan gratis om man sköter sig.
Flere gillar dessutan at dom får en traktorväg gratis, som blir kvar efter avverkning.
Tidligare har jag köpt något av virke från et skogsbolag, men senaste åren har kvaliteten vore för dårlig, så numera huggs alt själv. (dom har kommit med björk som legat för lenge efter avverking, så kvaliten blir inte så bra som jag vil ha den) 😡
Jag har ju inte så stora volumer, så kvaliten ska vara 100% vid leverans, och priset ska vara rett.
Annars så har forsäjlningen vore samma så langt i år som vanligt, ligger inne med ca 100m3 just nu, men gissar at det som vanligt forsvinner i löpet av hösten/vintaren.
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc