Bioenergi

Andra länder är på väg att springa förbi oss

20 inlägg 12051 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335602 Synd att Fredrik inte gick mot strömmen och satsade på Facits skrivmaskiner, då hade Sverige säkert varit världsledande på den marknaden nu! :)

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Fredrik Reuter  
#335676 Tja Mangan,
Jag ser det exakt tvärtom. Delar av skogsbruket skulle kunna bli som Facit på 70-talet. Jag står alltså på andra sidan och hejar på!
Men jag kan ha fel.
Ett scenario skulle kunna vara att industrin i framtiden slutar såga och flisar all råvara för att sedan limma ihop brädor. Det har ju testats tidigare men jag vet inte hur det går med det. Då finns inga krav på pelarsalar direkt.
Men med tanke på omloppstider och hur det forskas på högre skogsproduktion så borde vi i Norden, om inte nu, väldigt snart, ha en sådan testfabrik.

Hur tror du dina barn kommer bedriva skogsbruk om de tar över din skog i framtiden Mangan?
Vart tror du Nordiskt Skogsbruk står om 50 år?

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

vetinte  
#335711
Fredrik Reuter skrev:Ah, ge dig nu Vetinte.
Jag är ganska övertygad om du efter våra diskussioner för ett drygt år sedan vet att det aldrig varit något förbud mot att diskutera politik eller bilda opinion på skogsforum. Det var invandringsdiskussionerna som höll på att knäcka mig och moderatorerna med alla påståenden som anmäldes och motanmäldes och vi fick spendera timmar och åter timmar med att kolla fakta om just invandringen. Skogen och skogsbruket hann vi inte med då och då tog jag beslutet om Stopp för diskussion om invandring


Måste säga "du e Svensk" :)
Du o många andra Svenskar tar o tog diskusjonen med utgångspunkt "rasism etc etc". (Men se vad ordet betyder. Inte vad Sverige har ändrat det till).
Där finns nått som är Svenskt tex skog o natur. (Derför eller det är en av anlendingarna till att bla jag trodde på en framtid i Sverige en gång). Tyvärr har Svensken inte uppskattat det........ Utan har indoktrinerats till att tänka på annat o därmed underskatta sig själva o det som är/var så jävla bra i Sverige förr.

Nogg med det. (Därmed inte sagt att jag skulle hålla käften om jag tycker det skulle behövas/när jag tycker det behövs).

Sverige har hmmmmmmm hade en framskjuten roll/försprong efter WW2 (tagen på andras bekostnad). Men Sverige har inte lyckats hålla det försprånget !!!!!!
Skandal ! O säger den del om Svensken o deras tankar o framtids planering.
Nu går det ut över skogen !?!?
O (enl mig) det bästa o snart det ända som är pocitivt med Sverige som e kvar.
Sverige gjorde bort sig för 70 år sen i Norden o fortsätter göra så villket ingen i Sverige tycks förstå trots påpekanden från grannländer bla.
JÄVLIGT synd men säger tyvärr en del om befolkningen. "Vänder kappan effter vinden" som det heter i Sverige.
Jag säger att "Svensken är hmmmm lite falska. Snackar et vid köksbordet men hålle käften ofentligt på stan".
Invandrare ,eller som jag TÄNKT invandrare, vågar säga mer o funderar inte på att man skall bli gammal i landet längre.

Nu när ni inte änns värnar om era naturtillgångar (som jag oxå diskuterat för nått år sen men ingen tyckte lita på fören det gick ut över dom/er själva) så är det väldigt lätt att inte planera för längre tid i landet än man kan tjäna pengar o sedan lämna. "De brända landets taktik".

Är Sverige verkligen inte värt mer ?!?!
O "ge mig" ? Nja, jag är inte Svensk så jag säger, agerar o tycker det som jag tycker är rätt :)

Ps: Kan vara stavfel, gramatiska fel etc etc. Menjag kan skylla på att jag inte är Svensk :) :)

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Byggonomen  
#335714 Ser man UTT efter ruiner så är man inte bara inte svensk, man är något taget ur MIG.

Användarvisningsbild

Re: Andra länder är på väg att springa förbi oss

Byggonomen  
#335715 :geek: :geek: :geek: :geek: :geek:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).