Bioenergi

Svensk skog ratas i grillkol

26 inlägg 17983 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svensk skog ratas i grillkol

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Camwood  
#334246 Tillverka egen grillkol o je f, i Polsk skit!!
Egen grillkol.pdf

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

skogshasse  
#334256
Niking skrev:http://www.atl.nu/skog/svensk-skog-ratas-f-r-grillkol och
http://www.atl.nu/skog/vindelkol-satsar ... e-kvalitet
/Niklas

är det fel att köpa produkter från andra länder eller vad då ?

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334260
skogshasse skrev:
Niking skrev:http://www.atl.nu/skog/svensk-skog-ratas-f-r-grillkol och
http://www.atl.nu/skog/vindelkol-satsar ... e-kvalitet
/Niklas

är det fel att köpa produkter från andra länder eller vad då ?


Bättre att köpa svenskt om det finns. Annars försvinner ju de samhälleligt närande jobben utomlands.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334262 Varför använder man bara lövträ till att göra vanligt grillkol?

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Hema  
#334265
Sibiria skrev:Varför använder man bara lövträ till att göra vanligt grillkol?

Jag kan bara anta att det har o göra med att man inte vill ha kol av ex. gran som sprakar o knäpper. Men jag har för mig att körsbärsträd knäpper med, så bara välja löv går nog inte heller.

Att bojkotta kol från länder som har regnskog anser jag bara sunt då riskerna är för stora att råvaran inte är legal.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog ratas i grillkol

halvproffs  
#334266 Har för mig att på 90-talet kom det fram att det var impregnerat virke och annat skräpvirke dom gjorde kol av. Polen?

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334277 Asp sprätter lika som gran.

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Sture Andersson  
#334284 Har funderat på att testa göra egen grillkol,inte för att käna pengar på utan för att se hur det funkar.

Nån som testat, och hur gör man, och hur svårt är det.Det är björk som gäller eller?

Sågar man det i korta bitar först ,eller tar man meterved och krossar det efter .

Jag har tvåhundraliters fat med lock ,om man fyller det med ved och lägger det i en eld när man eldar annat skräp

och ris ( typ poskeld) Skulle det funka?

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Hema  
#334285
Sture Andersson skrev:Har funderat på att testa göra egen grillkol,inte för att käna pengar på utan för att se hur det funkar.

Nån som testat, och hur gör man, och hur svårt är det.Det är björk som gäller eller?

Sågar man det i korta bitar först ,eller tar man meterved och krossar det efter .

Jag har tvåhundraliters fat med lock ,om man fyller det med ved och lägger det i en eld när man eldar annat skräp

och ris ( typ poskeld) Skulle det funka?

Scrolla upp och ladda ned Camwoods pdf, en bra start.

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Göt  
#334287 Stod någonting om plåtmilor i den här tråden vore intressant att veta hur det funkar....att göra en riktig mila som dom gjorde förr verkar fruktansvärt omständligt....fast runt om mej så finns det många kolbottnar så det har nog varit en stor produktion tidigare.....men ingen som idag lever har varit med...

Användarvisningsbild

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Camwood  
#334294 Kolla in hur det gick till förr att fixa GRILLKOL :grin: :grin: En mycket fin film om att bygga och sköta en kolmila.

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

isteskog  
#334297 Nästan i klass med Erik Erikssons: I Kolarskogen :smile:

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Jim_the_one  
#334299 Nu kommer jag inte på så jättemycket men min farbror höll på att göra kol ett tag, men det stannade upp. Vet ej varför men men.

Gran vill man inte ha pga ämnen som blir vid förbränning, vill jag minnas iaf. Kan fråga min far om någon är intresserad.

Annars så är det väl istortsett all löv som funkar att göra kol av osäker dock på ek. Om jag inte minns helt fel så är alm bäst.

Det är inte svårt att göra egen kol i ett plåtfat.
Man gör kort ved typ 10-15cm då torkar den även snabbare.

Detta om man ska göra grillkol, ska man göra kol för tjältining så ser jag inte att det skulle vara nå problem med gran.
Senast redigerad av Jim_the_one lör 20 jun 2015, 20:28, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Svensk skog ratas i grillkol

Hema  
#334300
Camwood skrev:Kolla in hur det gick till förr att fixa GRILLKOL :grin: :grin: En mycket fin film om att bygga och sköta en kolmila.

Tackar för den filmen, gav en helt ny insikt i ämnet, betydligt mycket mer ved än jag trodde och större.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).