/Niklas
rokon skrev:Helt bästa sättet, det är ju viktigt för köparen att få veta hur många kwh denne får med i säcken samt vad veden kostar per kwh. Det ger ju också bättre rättvisa för blandved och olika träslag, du säljer till ett kwh pris som gärna sättes lika per kwh oavsett vilket träslag det är.
Att sedan köparen kan ha svårt att fatta tillvägagångssättet kan jag tänka mig, tror även flera säljare kan ha problem med detta också. Men om man skickar med 1/3 A4 med en förklaring för tillvägagångsättet samt ifyllt för den aktuella säcken med uppgifter om fuktkvot, vikt, samt antal kwh i vedsäcken vid leverans så blir det ett kunskapslyft för hela branschen när säljare och köpare, föräldrar, barn och vänner samt konkurrenter intresserat försöker sätta sig in i fysikens lagar.
Kanske lyckas branschen med det som "värdens bästa skola" ej lyckats med.
JensSkoog skrev:rokon skrev:Helt bästa sättet, det är ju viktigt för köparen att få veta hur många kwh denne får med i säcken samt vad veden kostar per kwh. Det ger ju också bättre rättvisa för blandved och olika träslag, du säljer till ett kwh pris som gärna sättes lika per kwh oavsett vilket träslag det är.
Att sedan köparen kan ha svårt att fatta tillvägagångssättet kan jag tänka mig, tror även flera säljare kan ha problem med detta också. Men om man skickar med 1/3 A4 med en förklaring för tillvägagångsättet samt ifyllt för den aktuella säcken med uppgifter om fuktkvot, vikt, samt antal kwh i vedsäcken vid leverans så blir det ett kunskapslyft för hela branschen när säljare och köpare, föräldrar, barn och vänner samt konkurrenter intresserat försöker sätta sig in i fysikens lagar.
Kanske lyckas branschen med det som "värdens bästa skola" ej lyckats med.
Och senn får vi lära dom hur dom eldar så inte mestadelen av energin fyker ut
rokon skrev:klicka på nr 2 under bilden så ser du bilden med vågen. En "krönt" våg är en kontrollerad och godkänd våg för att användas vid handel.
Kse skrev:Lät som väldigt billiga grejer!
Iaf. om man jämför men en hjullastare där en krönt våg går lös på mellan 70-150000:- plus att det kostar 12000:- att kröna den varje år.
rokon skrev:Kse skrev:Lät som väldigt billiga grejer!
Iaf. om man jämför men en hjullastare där en krönt våg går lös på mellan 70-150000:- plus att det kostar 12000:- att kröna den varje år.
Då stegmaster har du nog missat det här inlägget också! För dyrt är det tydligen.