Bioenergi

Vedpriser 2015

47 inlägg 27644 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Vedproducent  
#340325 Tja var och en reagerar på olika sätt. Själv har jag en tvist med försäkringskassan om min Sgi och föräldrapenning. Skatteverket bedömer att bara min skatteinbetalning på min inkomst ska vara flerdubbelt högre än min SGI ersättning. Den myndighet som räknar ut inkomsten och ska ha betalt i skatt bedömer alltså bara skatten till ett flerdubbelt högre belopp än den myndighet som ska betala mina föräldradagar.

Så dom stjäl mina dagar av mig som jag tvingas lämna över till min sambo och följden blir att jag kommer ändra i verksamheten så jag betalar in runt en halv miljon mindre i skatt varje år. Då pratar jag alltså om att ändra produktion och verksamhet och inte något annat. Det är helt enkelt inte lika roligt längre när myndigheter stjäl saker av mig som är min lagliga rätt. Kan verka dyrt för staten i jämförelse med att betala för det som är min lagliga rätt.

Sen finns det en annan detalj i sammanhanget som gör att kostnaden för kommunen ökar med runt en miljon på grund av detta. Det är dock inget jag går in mer på men alla inblandade myndigheter vet om det men det är ju pengar från olika kassor så då spelar det ju ingen roll. Så i stället för att sätta en riktig SGI och ge mig mina föräldradagar som är min lagliga rätt så förlorar stat och kommun mångmiljonbelopp. Men det tar emot att erkänna sina misstag och nu har det gått så lång tid så jag ordnar det så här i stället.

Kanske inte riktigt vad Sverige har råd med att göra så med sina företagare men så är det och så får det bli.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Göt  
#340327 Jag kan hålla med om att staten behandlar små företag väldigt illa, det förnekar jag inte. Been there , seen that. Men i grunden så ska ju systemet vara att pengarna man betalar in i skatt också skall gå tillbaka, problemet för småföretag (microföretag) är att man står utanför alltför många sociala skyddsnät och det är absolut inte bra ~X( 🤷‍♂️

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

vedgert  
#340425 Min analys av de som säger att vedförsäljning är lönsamt gör något av föjande:
- ser inte kostnaderna för invenstering och arbetstid.
- kör verksamheten svart
- har väldigt bra kunder som betalar väl.
- tycker det är kul med ved och gör det för nöjets skull

Min bedömning är att priset bör ligga på minst 650-700 inkl. för att det ska gå ihop sig.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#340450 Vad räknar ni med för timlön då? Före skatter, alltså. Förlåt om det är fel tråd. :)

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362278 Er komt til 2016 No da men kor mykje syns det er passelig å ta for tørr ved i 60 liters sekk. Blir vel mest ask kan Eg tenke meg men også litt blandingsved. Er i Norge dette da.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362287 En reflektion jag gjorde när jag drev småsågverk är att det är viktigt för kunden att han känner att han gör en bra affär och inte betalar moms. Ofta får man låta kunden tro att det är svart fast man i själva verket redovisar affären.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Vedproducent  
#362298 Det är ju bättre att dom begriper att priset är som det är just på grund av alla kostnader. Kvitto är du ju dessutom skyldig att erbjuda oavsett om dom frågar eller ej. Man ska lära kunderna att betala vad det kostar och inte tvärt om. Då kan man lägga ner verksamheten direkt för det kommer inte fungera!

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

stegmaster  
#362411 Klockrent från vedproducent (som vanligt). :-BD
Fatter inte varför det absolut ska juksas och fuskas med just vedpriser??
Bordet inte folk snart begripa at detta er et produkt man säljar med mva i priset, som med alla andra produkt i samhället?
Er det för at det er en "vedbonde" som säljär att blir så, för det er vel ingen som frågar när dom handler en vedsäck på macken om dom kan få köpa den utan mva??

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

stegmaster  
#362414
can skrev:Er komt til 2016 No da men kor mykje syns det er passelig å ta for tørr ved i 60 liters sekk. Blir vel mest ask kan Eg tenke meg men også litt blandingsved. Er i Norge dette da.

Er vanskelig å si når man ikke kjenner til dine produksjonskostnader.
Så regn litt på dette og ta en pris som er riktig etter dine forhold.(inkl. et greit overskudd og mva).
Lag kvalitetsved og ta betalt der etter.

Edit. Og vil du konkurrere med el. så kan du bruke det nye prissystemet, altså mål fuktigheten og veie sekken for deretter regne om til hvor mange kwh det er i sekken. Så kan de sjekke hva el.prisen er i ditt området(husk fastavgiften), så får du en pekepinn på hva som er rett pris.
Men for egen del ser jeg på produksjonskostnader å setter pris deretter, så får el. produsentene heller sette sine priser etter mine vedpriser. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362441 Det är rätt få produkter som går att sälja svart för en skogsägare. Oftast har SKV bra koll. Ved till privatpersoner har de svårt att ha koll på. Och privatpersoner har inte alltid lätt att köpa svart heller.

Så därför är ved en bra möjlighet för bägge.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362456 Hur mycket kan man sälja svart till vänner och bekanta utan att ha dåligt samvete?

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

tallen100  
#362463
lfq skrev:Hur mycket kan man sälja svart till vänner och bekanta utan att ha dåligt samvete?

Om du tittar på hur många kända rika personer som bluffar med det ena och det andra(dom få som avslöjas), så behöver du nog inte ha dåligt samvete ifq :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369464 Är det inte 40000:- plus 10000:- alltså 50000:- / år man får ta ut ur fastigheten innan man behöver skatta?

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser 2015

Vedproducent  
#369467
Slurfi skrev:Är det inte 40000:- plus 10000:- alltså 50000:- / år man får ta ut ur fastigheten innan man behöver skatta?

Nej skatt från första kronan gällande näringsfastighet.
Privat inkomst tex träd/vedförsäljning från privat tomt har andra regler.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser 2015

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369469
tallen100 skrev:
lfq skrev:Hur mycket kan man sälja svart till vänner och bekanta utan att ha dåligt samvete?

Om du tittar på hur många kända rika personer som bluffar med det ena och det andra(dom få som avslöjas), så behöver du nog inte ha dåligt samvete ifq :grin:


Har du ingen egen moralisk kompass?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).