/Niklas
bgl skrev:Redan etanol har betydligt lägre energitäthet (energi per liter eller kilo) än bensin och framför allt diesel. En taxiförare som kör E85 använder en hel arbetsvecka mer per år till tankning, jämfört med en förare som kör på diesel. Med metanol blir det lätt två veckor extra på macken. Men det är kanske bara bra när arbetslösheten är stor. Ett teoretiskt byte från diesel till metanol för hela svenska fordonsparken skulle medföra att mer än 20000 helårsarbeten skulle tillbringas på macken för att uppnå samma trafikarbete!! Till det kommer naturligtvis att motsvarande fler fordon, fler mackar osv behövs
bgl skrev:Redan etanol har betydligt lägre energitäthet (energi per liter eller kilo) än bensin och framför allt diesel. En taxiförare som kör E85 använder en hel arbetsvecka mer per år till tankning, jämfört med en förare som kör på diesel. M
bgl skrev:Svar till Mangan med flera:
Det är inte mina beräkningar utan siffrorna kommer från ett verkligt fall. Ska försöka skriva sammanfattat och kort, i den mån jag kommer ihåg detaljsiffrorna.
En service ingenjör, specialist på en viss typ av elektronisk utrustning som finns i sammanhang med extremt höga krav på tillgänglighet, har sin huvudarbetsplats i Stockholmsområdet där han verkar ungefär halva arbetstiden. Resten av tiden är han backup för kollegor som inte har så stor erfarenhet och kunskap, detta inom ett område som begränsas av Gävle, Falun, Örebro,Linköping. Kravet finns att han alltid ska ha minst 25 mil kvar i tanken när larmet går. Hans årliga körsträcka är ca 7000 mil, dvs inte så olikt villkoren för en taxi. Det här inträffade första året som SAAB 9-5 E85 kom på marknaden. När han kom tillbaka efter semestern var hans Passat-tjänstebil utbytt mot en EtanolSAAB. Någon miljömupp högre upp hade krävt detta. Redan första dagen med SAABen blev problemet uppenbart, hur mycket oftare SAABen måste tankas än Passaten. SAABen drog mer än dubbelt så mycket per mil som Passaten men denna beräkning utgår från dubbelt så hög förbrukning. För att uppfylla kravet på 25 mil kvar i tanken blev längsta teoretiska körsträcka per tankning med Passaten 82 mil och med SAABen 29mil!! På 7000mil måste alltså SAABen tankas mer än 150 fler gånger än Passaten. Mannen förde på minuten exakt tidsbok över sitt arbete av debiteringsskäl. I praktiken blev skillnaden ännu större, han tvungen att tanka SAABen minst 2 gånger per dag. Tidsåtgången för tankning av SAABen skulle bli mer än motsvarande en arbetsvecka per år mer än Passaten! Efter mindre än en månad togs SAABen bort då ingen ville betala för det ökade antalet tankningar.