Bioenergi

Cintoc för maskinell röjning

22 inlägg 34809 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

Kse  
#333723 Dök den upp på Elmia? Jag såg den då inte.
Däremot såg jag den ståendes längs E4 på väg upp från Skogsnolia.
Verkade sitta en Nisulaklipp i originalkranen.
image.jpg
image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

Hunnern  
#338965 Hej på er!

Skörda klena pinnar (med mycket juvenilved) långt ut i terrängen??
Ja, skogsbranschen/skogforsk har satsat mycket pengar på det senaste åren.

Vore det inte bättre att satsa energi och pengar på att odla pinnar som är lönande att skörda?!
Vi har ju vetat i ett antal decennier hur det skall göras men mängden "konfliktbestånd" ökar och "röjberget" växer.
Vem felar?

Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

Fredrik Reuter  
#338974 Hej!
En del gissar jag ligger i att skogsägarna drar på något som känns som en utgift (man måste ju betala) och inte ser det som en investering med röjningen (om man inte kan/vill själv vill säga). Detta fastän det troligtvis är en av de allra bästa investeringarna man kan göra!

Röjarjobbet har också fått ta en del stryk det sista, det är inte många röjare kvar. Man blir trött och det ryker inte svart ur något stort avgasrör!
Hade det funnits fler röjarfirmor runt om så tror jag jobbet delvis hade marknadsfört sig självt. Det är lätt att beställa en röjning när man har en röjare på grannskiftet!

Ovanstående är bara vad jag personligen tror, vad tycker ni andra?

Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

Fredrik Reuter  
#461527 Positiva nyheter Cintoc.
De har nu beviljats 18,4 miljoner SEK i EU-medel.
Anställningar kommer göras och två nya prototyper ska byggas som sedan ska testas i skogen nästa vår (2018).
Företaget flyttar från Bygdeå utanför Lycksele till Storuman där de kommer samarbeta med Compia.

http://affarsliv24.vk.se/2030391/foreta ... obb-skapas

Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

skogjussi  
Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

Torbjörn Johnsen  
#486083 En kort men dålig video på den här maskinen. Enligt SVT Västerbotten ska det investeras 50 miljoner och ge 25 nya jobb.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... i-storuman

Användarvisningsbild

Re: Cintoc för maskinell röjning

Fredrik Reuter  
#548279 Jag uppdaterade bservs första inlägg i denna tråd med mer info från Cintoc. Gå till förstasidan för att läsa mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).