Bioenergi

Rejält vedmagasin?

23 inlägg 19498 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rejält vedmagasin?

hayabusa 08  
#284430 Har själv monterat in en värmebaronen vedolux 450, 3 st 1000 lit tankar i vintras.
En 45 kw panna o 3000 liters acc.
Ca 1,5 gångers ilägg om tankarna är slut.
Fungerar perfekt, oftast var tankarna inte slut när man kom hem, så man la i en gång på kvällen sen sköter pannan sig själv.
Finns säkerhetventiler och dylikt som ska släppa in kalltvatten och släppa ut varmvatten och ånga om strömmen går.

Är mkt nöjd med systemet och ska i sommar seriekoppla en elektrisk varmvattenberedare så att det alltid finns varmvatten även nu på sommaren.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

izvek  
#284470 Har kollat flis och d är ju klart smidigast... men Asa dyrt och mycket grejer måste man ha för att det ska fungera, mot att jag kopplar in en tank själv på ca 5kbm och en panna. då blir det liten kostnad, men klart lite mer a jobb mot flis.. Men kan man elda en gång per dag då är det bra.

har egen skod så och ved prylar finns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

Tosca  
#284488 Jo, investeringskostnaden med flis bli ju högre, men arbetsinsatsen helt klar mer sällan, så det gäller väl att känna av var man har sin egen smärtgräns bara.

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

izvek  
#284536 Nog är d mer göra med ved, men kan man ställa för sig så det går smidigt att elda när det passar och man har tid, så är det klart d billigaste och enklaste alternativet.

tog offert på flis panna och förråd, å d blev 230.000kr å då måste man bygga förådsväggar själv och öven inkopplingen ska på det priset, å om man inte gör någe själv kostar det nog 300.000kr

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rejält vedmagasin?

pointman87  
#284682 Jag har en orlan super 60 och ca 5600l acctank, tror det går ungefär 250l ved i pannan, upp till 75cm. Jag eldar var 14:de dag ungefär på sommaren och varje dag 2 inlägg när det är -20. Värmer ungefär 400kvm.

Med vänlig hälsning, Daniel

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#284756 verka va en sånhär panna du behöver

ska vad jag förstått även strypa elden om strömmen går och även strypa elden om acc tanken blir "full"

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

j-eg63  
#284819 Rejält ved magasin !!!! Titta på Veda 70 tar ju allt eldnings bart trasiga pallar o annat skräp förutom metersved acktank på minst 3 kubik behövs :grin: Hittade ett klipp på tuben

Avatar Fallback

Re: Rejält vedmagasin?

izvek  
#285241 EtA:n den e fin... men dyr. som F.N....
Å VEDA 70 kollade jag in för ett tag sedan och den ser skrämmande ut hahah.. monster stor..
Men d klart .. går ju slänga in vad fasen som helst.. men den kostar nog ungefär som en ETA, fast sämmre verkningsgrad.



Har en ide på att modda den vedpanna jag har till det som jag söker. så får se om jag ska börja med d projektet i sommar om jag hinner.. är lite andra saker som måste hinnas i sommar.. så.. kan bli att jag får rita och planera.. till efter vintern DÅ!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).