Bioenergi

Nybörjarvedförsäljning ...

99 inlägg 43783 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybörjarvedförsäljning ...

palbin  
#265822 Hej!

Jag har ett avsevärt vedöverskott - bla rundved som jag knappt
eldar med själv, en handfulll tiotal m3 eller så (tyvärr ej utsorte-
rad (: ) - men även i allmänhet - och "inkällorna" av ved ökar hela
tiden - det jag funderar på är att ställa upp ett antal "äppelbingar"
på tomten (jag har bett om offert på ett antal) - detta är 1 m3 trä-
lådor som användes för fruktplockning på Österlen - men även för
vedleverans ... .

Så fyller jag dem med rundved/ved efter kundens önskemål - också
får kunderna komma hämta ved med de medel de har för det - skott-
kärra/bil/släp/lastare/rullator/kundvagn etc ... .

Så tänkte jag ta 300 kr/m3 väl rågad kubik blandad lövved ... .

Marknaden är potentiellt mycket god - det bor ett stort antal äldre
pigga människor i min näromgivning som vill elda med ved men ej
är pigga nog för att kunna skaffa den själv - iofs är de ofta lite "snåla"
(med eller utan goda skäl därför ...) - därför är de tveksamma till den
komersiella vedtaxan - men blir glada för ett lite lägre pris de kan job-
ba lite för - som jag uppfattat det i vart fall ... .

Vad tror Ni om det? Främst då - försäljningsmetoden (hämta i bingar)?
- samt priset 300?

MVH



   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#265829 Ja vad ska man säga mer än att det är helt galet alltihopa!!

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

palbin  
#265831 Tja - utveckla gärna :) - tack så mycket - en polare till mig tar tex 300
per binge levererade vedkubbar - så jag tänkte 300 för hämtad färdig-
ved kunde vara lagom :) . Men som sagt utveckla gärna dina tankar :) .

Bifogar bild på en del av vedöverskottet (de gröna presenningarna är 60m2)

DSC00171.JPG
Senast redigerad av palbin mån 17 feb 2014, 00:24, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vedproducent  
#265832
palbin skrev:Tja - utveckla gärna :) - tack så mycket - en polare till mig tar tex 300
per binge levererade vedkubbar - så jag tänkte 300 för hämtad ved kun-
de vara lagom :) . Men som sagt utveckla gärna dina tankar :) .

Bifogar bild på lite av vedöverskottet (de gröna presenningarna är 60m2)

DSC00171.JPG

Du ska uppfostra dina kunder att betala vad det kostar att producera veden inkl råvarukostnaden. Alltså inte ett pris som betalas olagligt utan moms och svarta pengar ner i ficken. Det är där du har stora problemet.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

palbin  
#265833 OK - då förstår jag - tackar - det var ett bra råd!!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Vardon  
#265854 Du ska inte fundera på att leverera? Mer som att kunden abbonerar på ved och får en ny binge när det börjar bli dags? Sen naturligtvis ta mer betalt för det.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#265856 Varför börja i fel ände ?
Man börjar väll mä att se vad man själv har för kostnader ?
från rot till färdig vedpinne ?
O där utifrån sätter man priset. Skit i va andra tar. Dom som är dyrare har antagligen fär stora produktionskostnader (så synd) eller så vill dom skära guld med fällkniv = gräva sin egen grav.
Är du billigare o får mer kunder e väll de bra. :)
Om sedan lokala konkurenter blir griniga va spela de för roll ?
De e ju bara ett bevis på att dom har ett företag som inte snurrar o du ska väll inte ha dårligt sanvete för de ?!
De bevisar ju bara att du e en bättre företagare än dom.
Om du inte vill va den hjälpsamme sammariten vill säga.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

stektlök  
#265860
palbin skrev:OK - då förstår jag - tackar - det var ett bra råd!!!


Tjena palbin ! Vedproducent menar säkert inget illa eller att va spydig. Men om du tänker att bolagen betalar dig ca 150 kr kubiken stjälpt mått för stocken (precis som du säljer din ved i bingar) och sedan ska du själv ha 150 kr för jobbet att framställa ved! Där är du uppe i 300 kr. Vedproducent menar nog här och även jag och många andra att det är nästan åt pipan för billigt att upparbeta stockarna till ved för 150 kr kubiken.

Prova gärna att tillverka 10 kubik ved en dag då du börjar med att åka till skogen och ta ner träden sedan kör hem och kapa och klyv tills du har 10 kubik och sedan sälj skiten för 3000 kr. Sedan räknar du av för diesel och bensin och olja samt lite slitgrejer för dina kedjor och dyl för dina grejer är väl inga "stålmannenprylar" !!? sedan räknar du ut din timförtjänst!

Jag såg dina bilder och jag vet att du kanske inte räknar jobbet innan den hamna i högen men att vänja folk att sälja med 0 betlat för din svett och slitage material är en mkt dålig affär.

Vad de flesta vill säga dig är att lär dig ta betalt och sluta jobba gratis åt folk.

Med vänlig hälsning
Och ha en bra dag !

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#265866 Och gör sedan samma kalkyl om du säljer 3-metersved för 250:-/m3fub till något bolag.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

jannee  
#265869 Oberoende på vad man håller på med ska man ALDRIG rea ut något.
Alla kostnader man haft måste täckas + sedan är det upp till var och en vilken timförtjänst man kräver.
Är själv sysselsatt inom transportbranschen och där ser man verkligen vad effekten blivit av att INTE ta vettigt betalt för utfört uppdrag.
Stjälpt mått eldningsklar ved för 450 - 500 kr m3 är inte billigt. å andra sidan måste man ha dessa pengar om det ska gå runt, man måste väl ha rätt till en normal lön eller?
Underhållet på en vedmaskin är inte att förringa, tycker mattorna slits otroligt fort.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#265877
jannee skrev:Oberoende på vad man håller på med ska man ALDRIG rea ut något.
Alla kostnader man haft måste täckas + sedan är det upp till var och en vilken timförtjänst man kräver.
Är själv sysselsatt inom transportbranschen och där ser man verkligen vad effekten blivit av att INTE ta vettigt betalt för utfört uppdrag.

OT...........
Men transportbranchen lider INTE av att man inte "tagit vettigt betalt".
Utan dom lider snarare av att dom under många år inte satt stopp för utlänska åkare på Zvensk mark. O därmed gävt sin egen grav.
Så va dom lider av e nått helt annat.

TEBAX TILL VEDEN.......
Tror inte att någon betalar för att tillverka ved. Men har däremåt olika förutsättningar för att få ett företag att gå runt. O i viss mån uppfattning ang vad en "bra timpeng" e.
Så dedär skitsnacket mä "att jobba gratis" håller inte.
De har sagts flera ggr framför allt i denna tråd "länsamhet i vedförsälgning" o fackiskt samma personer.

Redigerat: glömde skriva trådnamn.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

jannee  
#265882 Priserna på skogsråvara styrs av kartellen massabruk. även sågverkets pris på timmer hänger till stor del på vad massabruken betalar för restprodukten.
Skogsägaren eller bolaget säljer INTE ut någon bränsleved med förlust. Där har du grundpriset sedan tillkommer uppbearbetningskostnad + många andra kringkostnader.
Det som håller ned priset är alla svartfräsare. Kostnader för vedproduktion drar man av mot andra inkomster, typ timmerförsäljning, arbeten inom jordbruket. Därefter säljer man veden svart. Många bäckar små blir till en stor å. Sedan har vi några, hur många är för mig okänt, som använder sig av utländsk arbetskraft. Utlandsskrivna gästarbetare som jobbar för typ 100 kr/tim. Konkurrera mot dem är inte lätt.

Användarvisningsbild

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

vetinte  
#265891
Sedan har vi några, hur många är för mig okänt, som använder sig av utländsk arbetskraft. Utlandsskrivna gästarbetare som jobbar för typ 100 kr/tim. Konkurrera mot dem är inte lätt.

De är till att vara en god Zvensk. Att just hjälpa andra o själpa sina egna :)
Funkar klockrent :) :) o man e en hjälte !!!!! Några år.
Meeeen ärligt talat. 100 :- !!! De lät dyrt.
Om dom inte står för masinpark då vill säga.

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

jannee  
#265892 Är inte dagens motto: Man är alltid sig själv närmast. Det gäller oberoende om du är vedproducent, ja vilken som helst företagare, eller t.o.m. politiker - de som ska föregå som gott exempel.
Nu säljer jag ingen ved men om....
Begär jag låt oss säga 400kr/m3 men mot kvittto 500 kr/m3, vilket tror du kunden väljer?

Avatar Fallback

Re: Nybörjarvedförsäljning ...

Husqy346  
#265894 Privatpersonerna struntar oftast i vilket de kan iallafall inte dra av moms så om de får utan kvitto har ingen betydelse i deras fall.
En av mina kunder skulle lägga kvittot samma väg som veden dvs i brasan men eftersom jag redovisade min försäljning så gynnar det min resultatsberäkning sedan va kunden gjorde med kvittot det struntade jag i .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).