tis 18 feb 2014, 03:18#266095
Tack för ditt svar !
Efter att själv följt vedbranschen en tid (och för den skull absolut inte kan kalla mig expert, det finns andra på detta forum som är)
så har jag funderat en tid och tycker att det verkar som om mycket av de problem vedbranschen brottas med skulle gå att lösa om etablerade/seriösa vedproducenter/handlare gick ihop i låt säga en intresse organisation som tog tillvara på sina medlemmars intressen.
Man skulle t.ex. kunna ta fram en "svensk kvalitets standard" på ved, lära sveriges ved konsumenter vad "riktig" ved är (vilket jag inte tror att alla vet) och på så sätt få folk att förstå att kvaliteten även kan variera. Det kanske skulle få folk att få en ökad prisförståelse.
Lobba mot myndigheter, e.t.c.
Kanske låta alla som är medlemmar få möjligheten att kvalitetscertifiera sig (som i andra branscher) och kunna använda det som ett hjälpmedel för att visa sina kunder att de kan lita på att veden som säljs av den här företagaren är förstklassig och därför motiverar att kosta lite mer.
Man kanske också skulle kunna arbeta för att sina medlemmar kan få rabatter från tillverkare av utrustning, förbrukningsvaror mm.
Kanske kunna ordna någon form av inköps kanal för ved-råvaran, till ett förmånligare pris, för den som är intresserad.
Även ge möjlighet att "utbilda" i grundläggande företagsekonomi, något jag tycker verkar vara akut efter att ha följt en av de längre trådarna på detta forum.(med tanke på att vissa verkar sälja sin råvara i princip "gratis" till sina kunder, vilket strider mot allt sunt företagande).
Listan kan göras lång, men är jag naiv och ute och cycklar ? vad tycker ni andra ?