tor 23 jan 2014, 07:37#259871
Chuck Norris skrev:Om jag tolkar dig rätt sånger du det som en fördel med hydrauliska skrapor? Själv har jag omrörare och det fungerar perfekt, inga problem alls och väldigt enkel konstruktion. Jag hade tidigare hydrauliska skrapor vilket innebär läckage, krånglande skrapor, hydrauliska kolvar, pump och elmotor som krånglar. Jag har väldigt svårt att se en enda fördel med den hydrauliska varianten.
Det som sägs vara nacktdelen med omrörare istället för skrapor är att det blir en hel del i hörnorna som inte kommer med, på ett större förråd så missar man 1-2 kubik som aldrig kommer iväg från hörnen. dvs förrådet blir mindre fast det tar lika mycket plats.
Sen att man behöver byta fjäderstålet efter några år för det har blivit "för mjukt".
Det är dessutom en konstruktion som gör att det inte är lika kraftigt mot t.ex högt tryck ovanifrån och annat som gör att det krävs mer kraft för att flytta på flisen.
Jag har själv inte provat någon av varianterna men det är dom anledningarna jag hört och läst om.
Det förråd jag har har en variant av omrörare och där ligger det kvar ca 5-10% som omrörningen inte kommer åt.
Äldre hydrauliksaker som börjar krångla är såklart inte roligt det heller, olja, kolvar under 10m3 flis som måste handösas osv vill man absolut inte vara med om.
Vad har du för förråd?
Vilken flisstorlek har du kört i det?
Hur upplever du problemet med hörnen där flisen sitter fast?
Det finns säkert olika förråd som är olika bra på att lösa problemet. Eftersom många säljer omrörarförråd, även av dom dyrare märkena så förstår jag att det fungerar, men just eftersom det inte är så svårt att hitta negativa synpunkter så blir man lite tveksam, du får väldigt gärna berätta om dina erfarenheter, vad du har osv. Alltid bättre att höra från en som använder omrörare än att höra hur det fungerar "på villovägar" från någon som hört om en som…