Bioenergi

Grotpriser 2013-2014 ?

22 inlägg 18930 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Grotpriser 2013-2014 ?

jonathanA  
#241207 Hej tänkte kolla vad ni som sålt grot under året ligger ungefär i priser? Det jag har ligger framskotat å klart. Tror det blir nästan 1000m3 så det kan ju vara intressant att kolla lite priser!
Det rör sig om nästan bara gran/tallris

Jag har fått allt från 50-85kr/m3 och 80kr/Mw tidigare. (bohuslän)

Ha det gött hej!



   TS
Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

norrskog  
#241212 Hur många timmar la du ner på att få fram det? Om du haft träd där du fått ut allt till grot och låt oss säga 20 gånger så mycket hade det varit mer lönande med att bara köra grot då?

Användarvisningsbild

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

jonathanA  
#241217 Jag har inte skotat färdigt ännu, men tror jag kommer landa på ca 1000m3, med en del som legat sedan i våras.
Det jag har kört nu i höst är efter en slutavverkning min bror gjort, och där har jag räknat alla timmar och lass.
Problemet är att jag inte vet hur mycket jag får på ett lass, så det blir ju intressant när det är flisat å se ungefär hur mycket det blir.

Jag skotar med en traktor med driven mowivagn och får ju inte direkt några skotarlass, men har kört i genomsnitt ett lass i timmen, och är uppe drygt 60 lass nu på två hyggen.

jag vet inte hur kalkylen ser ut mot massapriserna, men tror nog att man ska försöka ta en massabit i botten om man kan, det känns så.
CIMG1826.JPG
CIMG1825.JPG

Dessa bilderna var efter ca 25lass

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

Baggböla  
#241221 Du bör ju täcka vältan med papp.

Ofta är det ett krav att groten skall täckas med GROT-papp, iallafall så får du antagligen ett sämre pris nu när det inte är torkat under papp.

Går det en väg bakom vältan så vältan ät tillgänglig med en lastbilshugg?

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

Crisse  
#241232 Denna säsong tror jag att du får ca 70-80 MWh fritt välta.
Dock så kan det där INTE flisas denna säsong då det är grönt.

Utan täck vältan och leverera nästa säsong, då jag(personligen) tror att priset är bättre samt att då kommer vältan även vara torrr och fin.'


Kan även tilläga att vi plockar aldrig ut massaved när vi avverkar, utan två sortiment sågtimmer och grot/träddelar.
Sen kan dom säga vad dom vill det ger ett högre netto.

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

slatte  
#241233 Ser bra ut!

Skriv gärna vad resultatet blev per lass mm, hade varit intressant att se.

Har själv kört rätt mycket flis med traktor och kärra och tycker att detta har fungerat bra, har dock inte vågat räkna på det.

Vi ska även sälja lite grot i år ca 300-400m3 vi fick ett pris på 85kr, då har det dock legat och torkat 1 år. Bra eller dåligt vet jag inte :???:

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

simon d  
#241265 Inte dåligt att ha kört ut så mycket ris själv :-)

Användarvisningsbild

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

jonathanA  
#241280 Nu ligger det två sådana högar brevid varandra på det stället, och bägge är täckta med papp.
Tyvärr fanns inte någon bra möjlighet att lägga upp dessa högarna så lastbilshugg klarar dom, så det blir skotarhugg.
Dessa högarna ska nog ligga fram till våren, men har lite andra högar som legat sedan mars, och dom börjar ju bli mogna!
Jag har varit väldigt kritisk till ekonomin i att köra ut ris med traktor, men nu när jag har drivning och kraftuttagspump så går det rätt så effektivt, så det ska bli intressant att se hur nettot blir!

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

norrskog  
#241305 lika nyfiken jag som du på vad slutpriset blir. Håller tummarna att priset går upp över det hundra nu när alla vill ha grot verkar det som:)

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

norrskog  
#241414 En odling av en snabbväxande salix, d v s pil eller sälg. En salixodlings livstid är 20-30 år, och under denna tid kan skogen skördas upprepade gånger med 3-5 års mellanrum. Odlingen kan vid gynnsamma omständigheter ge tolv ton torrt bränsle per hektar. Skörden sker vanligtvis på vintern då alla löven har fallit av, eftersom en stor del av näringsförrådet finns i löven

Skulle detta kunna säljas som grot i framtiden eller skulle priserna vara än mer om det istället såldes som energiskog? menar om du satte salix på ditt kalhygge nu så skulle du kanske fått lika mycket grot igen om ca 8 år

Användarvisningsbild

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

jonathanA  
#241416 Det är min brors kalhygge. och det blev G34-36 så det blir gran igen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

norrskog  
#243052 En vän till mig sa att han fick 55 kr kubiken av Umeå energi

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

jannee  
#243053 90kr/MWH, bra eller mindre bra eller t.o.m. dåligt?
Uppskattningsvis var rishögen på något mellan 225m3 -250m3 löst - flisat 46m3?
Tror personligen att det saknas en balja, är det någon som har någon uppfattning?

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

r93  
#243063 Angående salix, när Kalmar energi varfärdiga med sitt verk i moskogen så var vi på besök med jobbet, jag frågade då om dom eldade med salix & det gjorde dom inte för att dom extremt snabbväxande träden tar upp för mycket tungmetaller från jorden vilket således blir kvar i askan...

Någon som hört liknande?

Stämmer det så är det ju inget att satsa på.

Avatar Fallback

Re: Grotpriser 2013-2014 ?

jannee  
#243068 I Linköping eldar de salix (tror jag), jag har i alla fall sett fält där de odlar någon sorts energibuskar, det verkar som de kör ner energibuskarna var 5-7 år eller något liknande, växer bl.a. precis intill motorvägen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).