tis 23 apr 2013, 14:45#222786
sveje skrev:Har man hugget innan saven går i så är det bara att såga och klyva så fort som möjligt. Är det hugget efter saven gått i får man vänta tills löven dragit ut den, annars blir veden "aldrig" torr. När veden väl är färdig och torr kan den ligga några år utan att det händer något. Riktigt gammal ved brinner nog upp lite fortare och ger sämre värme tror jag. Men hos mig blir veden aldrig gammal så jag vet inte så noga...
Som relativt nybliven braskaminägare ska jag inte säga för mycket, men erfarenheter av både nyare och gammal ved har jag.
Skriver under på ovanstående och det som sagts tidigare. Syrafällning i maj månad och minst 6 gärna 8 veckor innan kap och klyv, sedan klart för eldning redan nästkommande vinter. Ska ut igen om några veckor och bättra på vinterförrådet av björk.
Jag har även prövat två inte helt bra "halv-varianter" vad gäller traditionell fällning där kapade björkstockar inte upparbetats direkt.
1) Första fallet var fällning och kapning höst i skogen. In i lada efter några månader. Slutlig kapning och klyvning efter ca 2 år. Det är torrt och brinner hyfsat, dock inte alls som det som kapats och klyvts direkt eller i alla fall samma säsong som fällning.
2) Andra fallet är samma som första men här har stockarna "glömts" ute i minst ett år, därefter lika länge på gårdsplanen. Barken flagar och svampangrepp finns på vissa. Kapade och klöv några mest för skojs skull. Dessa krävs det en rejäl glödbädd för att de ska brinna så sakta...
Förklaringen kan vara att det bildas ämnen i veden efter en tid i skogen, inne i vedcellerna som försvårar syrets åtkomst till veden vid förbränning. Detta ger svårbrunnen ved som gärna sotar trots att den egentligen är relativt torr. Det är inte alltid det syns utanpå (speciellt i fall 1) men jag märker skillnaden vid eldning tydligt.
Det var kort om mina erfarenheter. Men jag är troligen "junior" i dessa sammanhang på detta forum, där det säkert finns åtskilliga med väsentligt mer erfarenheter. Oavsett kommer jag kapa och klyva snarast efter hemtransport i fortsättningen.