Bioenergi

Hur sent hugga björk?

62 inlägg 92253 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur sent hugga björk?

T Landström  
#222674 Hur sent kan man hugga björken på våren?
Fällde en björk i söndags och det mer eller mindre rann vätska ur den när man gjorde riktskäret!

Ska man vänta tills musöronen kommer innan man fortsätter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

vetinte  
#222685 Brukar man inte säga att när "musöronen" kommit så kan man "syrafälla".
Ock låter man dom då ligga tills löven vissnat. Då kan man göra ved av dom inför samma års eldningssäsong. :???: Har för mig att jag hört detta.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

T Landström  
#222687 Min käre far sa samma sak...så man kanske ska vänta några veckor innan man fortsätter...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

vetinte  
#222689 Man ska alltid lyssna på "gammgubbarna" :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222691
vetinte skrev:Brukar man inte säga att när "musöronen" kommit så kan man "syrafälla".
Ock låter man dom då ligga tills löven vissnat. Då kan man göra ved av dom inför samma års eldningssäsong. :???: Har för mig att jag hört detta.


Det är rosorna man klipper ner när musöronen kommit. :wink:

För att syrfälla måste löven ha slagit ut för att dra maximalt. Framåt midsommar och lite efter är lagom att fälla. Så att träden hinner dra ur fukten. Sen gäller det att när det torkat inte ligger onödigt länge innan den kapas upp.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

T Landström  
#222692 Just detta jag hatar med forum på internet... ;)
Ställer man en fråga till hundra personer...får man minst hundra olika svar... ;)

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

axwell  
#222694
vetinte skrev:Inlägg av vetinte » 16 minuter sedan.
Brukar man inte säga att när "musöronen" kommit så kan man "syrafälla".
Ock låter man dom då ligga tills löven vissnat. Då kan man göra ved av dom inför samma års eldningssäsong. :???: Har för mig att jag hört detta.


Stämmer rätt så bra, man behöver inte ens vänta fullt så länge med att fälla.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222696
T Landström skrev:Just detta jag hatar med forum på internet... ;)
Ställer man en fråga till hundra personer...får man minst hundra olika svar... ;)


Då kan man välja det som passar bäst. :wink:

På den här breddgraden så brukar man säga att februari ut är inga problem att vinterhugga björk. Men i år så var det inga problem att lägga till en månad. :)

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Palakangas  
#222706 Hinner du inte hugga björkarna innan de savar så kan du tappa saven och göra ett gott björkvin. det är alla tiders det. =p~

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222710
Palakangas skrev:Hinner du inte hugga björkarna innan de savar så kan du tappa saven och göra ett gott björkvin. det är alla tiders det. =p~


Gottegris. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

foton  
#222712 Det behöver bli mer löv än musöron innan du fäller! Fram till midsommar går det bra, sen låter du det ligga en månad så är det nästan tort. Men det måste upparbetas före vintern. Det ruttnar fort om det blir liggandes.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

DrDamp  
#222720 När ska man hugga björken då om man ska låtta den ligga till nästa år (våren) ?

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

axwell  
#222727
T Landström skrev:Just detta jag hatar med forum på internet... ;)
Ställer man en fråga till hundra personer...får man minst hundra olika svar... ;)


Ansluter mig till den slutsatsen efter att ha läst på fler forum.
Konstigt att inte alla tycker som jag :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

sveje  
#222729 Har man hugget innan saven går i så är det bara att såga och klyva så fort som möjligt. Är det hugget efter saven gått i får man vänta tills löven dragit ut den, annars blir veden "aldrig" torr. När veden väl är färdig och torr kan den ligga några år utan att det händer något. Riktigt gammal ved brinner nog upp lite fortare och ger sämre värme tror jag. Men hos mig blir veden aldrig gammal så jag vet inte så noga...

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Si63  
#222733 "Syrfälla, syra, syrfällning,skogsbr.,avverkningsmetod, varvid virket får ligga obarkat och okvistat under sommaren. Sedan trädet skilts från roten, fortsätter vattenavdunstningen genom kronan, och stammen torkar. Avverkning bör ej ske, förrän barr el. löv äro fullt utbildade, och minst 6 veckor böra förflyta mellan fällning och kvist-ning. Torkningshastigheten ökas med kronans storlek. S. användes, då t.ex. björkvirke skall torkas utan sprickning och då man för flottning av björk önskar torrt virke men barken hel.F.A.Bn."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).