Bioenergi

Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

11 inlägg 16897 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

stektlök  
#205380 Hej där ute skogsnissar !!

Hur mycket ris ska man ha för att en flisare ska åta sig att komma och flisa upp det å köpa det ?
Ska vi tala om en stuv i höjd, längd och bredd !

Mvh



   TS
Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

alfred  
#205389 När jag flisade så var min 80 m3. Det det vill säga 2 containers. Men det kan nog vara olika mellan bolagen. Volymen mätte vi så här. längden*bredden*höjden/2. Det brukade stämma hyfsat.

Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

stektlök  
#205397 Tjena alfred !

Ok har en bit kvar till den rishögen ! Får väl göra påskeld istället :lol:

Jah har en del åkerkants- och dikesrensning å göra men då får man nog satsa fullt ut på det ett år och ta allt på en gång för det ska kunna säljas !

Vad får man för fliset ? Är det en guldgruva ?

Mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

Amatörhuggare 62  
#205401 Hej

Bil och släp alltså 3 baljor är min gräns här.

Jag hade mätt min välta till 1300 m det blev 658 m flis.

Det brukar stämma rätt bra, om man tar måtten delat med 2

Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

Amatörhuggare 62  
#205419
008.jpg

Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

alfred  
#205440 Flis priset har jag inte koll på nu.men någon guldgruva är det inteXD. Men det krävs inte jätte många timmar med sågen för du ska få ihop till 100 m3. Om det är skapligt grovt=) Men man får se det som man "städar i skogen" och det blir fint sen.

mvh

Användarvisningsbild

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

halvproffs  
#205473 I våras körde jag fram ganska mycket stam ca 7cm i bhd och i höstas flisade Mellanskog högen, tror det var runt 120m3. Fick en timpenning på 250:-+moms för arbetet.Detta objekt var idealiskt med färdigt körvägnät och direkt intill avläggsväg.
Om det är lönsamt eller inte får andra tycka. För min del var det värt för det blev en fin hagmark.

Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

Bengt.Svensson  
#205476 Jag sålde 17m3s till Sydved, de anlitar en lokal åkare med lastbilshugg. Vet ej om de har någon minsta volym.

Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

Crisse  
#205857 Jag köper ibland vältor neråt 1 balja om det är i närområdet där vi är och kör.

Dock är det som sagt 3 baljor som är minimum egentligen

Avatar Fallback

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

stektlök  
#206186 Trevligt om man får något för det samtidigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mängd ris? Flisa? Lönsamt?

svampbob  
#206192 Nu kom jag ihåg att jag flisade upp riset från en avverkning för ca 6 år sedan. Ringde bolaget något år senare och undrade om det hade blivit något netto efter kostnaden för själva flisningen och fick till svar "det är många som inte har fått betalt" jag förstod att dom hade väldigt dålig ordning på papperen så jag struntade i det helt efter det och huvudsaken var att jag hade blivit av med riset :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).