Bioenergi

torka spån

10 inlägg 8667 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

torka spån

vedförsäljan  
#201784 hej!
Hur torkar ni eran spån från vedmaskinen?
Har nu i ventilerad storsäck men är rädd för att de inte blir torrt?



   TS
Användarvisningsbild

Re: torka spån

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201785 Ska du sälja till smådjursägare eller vad skall den användas till?

Avatar Fallback

Re: torka spån

vedförsäljan  
#201817 Ja det är meningen eller te nötdjur
eller någon trädgårdsfantast i landen

   TS
Användarvisningsbild

Re: torka spån

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201920 När frugan hade häst lade vi spånen i ett utrymme i stallet. Ytskiktet torkade fint. Fick ösa om det nån gång innan det användes. Fick det bara ligga till sig innan det användes så sög det bra.
Nu pratar jag kedjespån den kanske torkar lite lättare än spån efter klinga.

Appropå trädgård. Jag har ingen halm så jag tänkte jag testar med spån till jordgubbslandet. Det såg fint ut. Men jordgubbarna som låg på marken blev "panerade". :sad:

Avatar Fallback

Re: torka spån

Blivande snickare  
#201935 Du använde spån från barrvirke va?
Jordgubbarna dör av de syror som bildas av kådan :sad: .
Lövflis (ej ek) eller halm är det bästa att ha runt jordgubbsplantorna, om man inte vill ha plast förstås :mrgreen: .

Användarvisningsbild

Re: torka spån

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201969 Kommer inte ihåg om det var björk eller barrspån. Det var inte det som var problemet dom växte bra. Utan det var att få bort spånen när gubbarna skulle ätas.

Avatar Fallback

Re: torka spån

Blivande snickare  
#201975 aah :oops:

Avatar Fallback

Re: torka spån

vedförsäljan  
#202927 Nån som vet om en lämplig säck och sälja det i? runt 80 liter
Vedsäckar funkar inget vidare :sad:

   TS
Avatar Fallback

Re: torka spån

Husqy346  
#203714 Jag skulle inte ödsla en krona till att köpa säckar till mitt spån. Jag ska förklara varför Jag fick fatt i en grannbonde som kunde ta hand om spånet.
Uppgörelsen var att han skulle hämta det på en iordninggjord pall med kragar på så det blev som en låda.
Dock så hämtade han inte när jag hade den full o sa att han kunde komma dit så jag körde hem åt han med lastartraktorn o pallgaffel vart efter det vart fullt . Efter att börja drunkna i spån så körde jag ner ett lass på min släpkärra som jag sstallde kvar hos bonden sedan öste jag över spånet från lådan till flaket. När jag hade fått ihop 7 m3 samt hade gjort divere andra jobb åt bonden så fakturerade jag honom o tog även med 7 m3 spån i kostnaden + 30 min hantering vilket blev 300:- i kostnad för spånet totalt.
Tio dagar efter att han hade mottagit fakturan så ser jag att han kommer smygandes med bilen med min kärra efter den.
Direkt när han kommer till oss så säger han att leveransen av sågspånet skall avbrytas för han ville inte fortsätta att betala 300 :-för 7 kubik, när han bara ger 100:- ton för kutterspån hos sågen om han lastar o hämtar det själv.
Ändå tyckte jag att inte det priset jag höll var så påsalltat när en spånbal kostat minst 80 spänn hos foder åf. Så kontentan är att i mitt område så är det inte lönsamt att ödsla tid på spånet om ingen tar det gratis tyvär

Avatar Fallback

Re: torka spån

vedförsäljan  
#203778 Har inga problem och bli av med det, tänkte att man kunne få lite betalt iallafall :???:
Blir till att ha hos hönsen,har spån ett tag framöver :mrgreen:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).