Bioenergi

Redskap för hantering av vedsäckar?

81 inlägg 60028 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

källshult  
#577612
1563822027_img_20190310_101221.jpg
1563821930_20170521_162312.jpg
Jag har två såna krokar på min grip och har mycket nytta av dom när man gör olika lyft med gripen och dom är inte ivägen när man kör i skogen . Har man fyra stroppar i lämplig längd för storsäck och stroppar två i varje krok . Kan ju ha två parts kedja med krok. Ska sätta dit även på gripskopan också har märkt att man saknar dom när man har den på

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#577669 Jaha du tänkte på viktens skull.
Har letat men hittar det inte nu men har för mig jag såg bilder på detta forumet på en som gjort ett fyrparts lyftok med en hylsa i mitten som passade på rotatorn och ersatte gripen. Var för att få mer lyfthöja och har för mig att personen då fick upp två säckar på varaandra i logen/ maskinhallen.
Vikt och lyfthöjdsmässigt mkt bra ide' men jag vill undvika att plocka av gripen med jämna mellanrum.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#577671 En galen tanke. Hur skulle det funka om man borrade i ändarna av gripens två sprinta som håller "gafflarna" och sedan gängar hålen. Sätter i lämplig kort skruv, vilka man byter till långa (gärna med viss del ogängad) när man vill använda gripen till att lyfta säck med?

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#577761
Hema skrev:En galen tanke. Hur skulle det funka om man borrade i ändarna av gripens två sprinta som håller "gafflarna" och sedan gängar hålen. Sätter i lämplig kort skruv, vilka man byter till långa (gärna med viss del ogängad) när man vill använda gripen till att lyfta säck med?

Eller fäster sådanhär och har kabinhakar i traktorn, om man inte vill ha dem hängandes i gripen.
1563900851_images(5).jpg

https://www.lyftonline.se/lyftoglor-1/rostfria-lyftoglor/

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#578010 Istället för skrota en gammal grip.

1564036384_1530985320_20180702_0583.jpg


Jole - Bilder från er vedtillverkning


adahlm skrev:Tömning av påsarna..


Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

sveakatten  
#578015 Undrar vad jag gör för fel, 1 av 4 säckar håller att lyfta i stropparna?
1.5 m3 säckar 0.45cm ved, lyfter mer kedja genom alla 4 stroppar, dom spricker på sidorna för det mesta.
1m3 säckarna verkar hålla bättre.
Nu lyfter jag bara med pallgafflarna.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

axwell  
#578018
sveakatten skrev:Undrar vad jag gör för fel, 1 av 4 säckar håller att lyfta i stropparna?
1.5 m3 säckar 0.45cm ved, lyfter mer kedja genom alla 4 stroppar, dom spricker på sidorna för det mesta.
1m3 säckarna verkar hålla bättre.
Nu lyfter jag bara med pallgafflarna.

Vilket fabrikat är det på 1.5 m3-säckarna, Kellfri ?

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

sveakatten  
#578021 Nej, något jag köpte på Dalvikskvarn.
Ser ingen märkning på dom.
1564044979_20190725_105204.jpg

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Hema  
#578042 Denna eller liknande kanske kan hjälpa till som säckhållare under tiden man fyller den?
1564056758_screenshot_20190725-141120.png

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#578163 Hur menar du att du lyfte? Med en kätting som drog samman alla öglor mot mitten eller med en fyrpartskedja?
Blir det sneda belastningar på lyftöglorna kan det nog påfresta mer. Vi har alltid lyft med öglorna iträdda på pallgafflarna och då har ingen som varit ny spruckit. När den typ du har var ca 4 år var de slut. Misstänker att solen "åt" så plasten blev skör. Nätsäckarna ( espegards notsäck) har vi inte kasserat någon.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

sveakatten  
#578168 Jag hade 2 öglor i ena kättingen och 2 i den andra, men det är nätet mitt på säcken som går sönder, alldeles nya säckar.
Notsäckarna, fungerar dom bra att fylla, eller hänger det upp sig?
Vad kostar dom?

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#578310 Ok låter tyvärr som de säckar du har är av dålig kvalite. :cry:

Vi fyller alltid säckarna hängandes i gafflar eller i en ställning och visst lite mer lär det nog bråka med vedbit hakar fast i nätet än de säckar du har men det är ett mindre problem än att säckarna inte håller.

Far köpte på kampanj på elmia för några år sedan och jag minns inte vad han gav. Men de har hållit mycket bra. Ska man sälja ved kan det vara mkt relevant att köpa med öppning i botten. Lätt att tömma i en släpkärra då.

Ser på hemsidan att de säljer dem med hel botten för 279kr ink moms. De säljer Minsta mängd 10st.

https://www.espegard.fi/se/produkter/fo ... natsackar/
Senast redigerad av molnia fre 26 jul 2019, 23:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

sveakatten  
#578382 Tack, får titta på dessa, har varit orolig för att dom skulle vara krångliga att fylla.
Har 1m3 säckar som jag tycker fungerar bra, men dina verkar tåligare.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#579896 Har haft lite ideer som jag lagt upp på maskinisten. Lägger in en länk till den tråden.
https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... 1#p1406371

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#580664 Hittade ett redskap för storsäckar på maskinisten, tråden udda och annorlunda lastarredskap.

Fyra fästpunkter för vedsäck och en centreraad krok för spannmål och annat i storsäck.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).