Bioenergi

Redskap för hantering av vedsäckar?

81 inlägg 60000 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#580974 Nu har jag fått lite ritat, H-oket för fyrpatslyft funkar både till detta och till att gripa i gripen och lyfta en säck med. Lastarredskapet skulle kunna få den böjda lyftbommen utbytt mot en rak som är längre vid tex takstolslyft. Lite mångsidigt tänkte jag. H-oket är så gott som färdigt. Får se om vi bygger lastarredskapet eller inte..
( ja jag har inte ritat någon krok eller fästöra i h-oket..)
1565388594_20190809_205101.jpg
1565388585_20190809_205027.jpg
Senast redigerad av molnia lör 10 aug 2019, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580977 molnia, jag gjorde nåt som i princip är din undre bild. Funkade 100 gånger bättre än pallgafflar :-bd

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

sveakatten  
#580981 Men vart är bilden, är nyfiken hur det ser ut..

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#580982
1565415143_lyftram.jpg

molnia skrev:Hittade ett redskap för storsäckar på maskinisten, tråden udda och annorlunda lastarredskap.
Fyra fästpunkter för vedsäck och en centrerad krok för spannmål och annat i storsäck.

En sån ram men utan de invändiga krokarna och gärna med en trattliknande påbyggnad åt traktorsidan till
tex en plywoodskiva vore ju smidigt för att förbättra när man fyller vedsäckarna.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#581050
JF skrev:molnia, jag gjorde nåt som i princip är din undre bild. Funkade 100 gånger bättre än pallgafflar :-bd


Mycket intressant att höra, kan vi få se bilder? :d

Ritat allt utom lyftkroken nu, hoppar över det. :mrgreen:
1565431307_20190810_114507.jpg
1565431301_20190810_114529.jpg
1565431295_20190810_114538.jpg

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#581424 Japp, kan fixa bilder och lite mått :-bd

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

molnia  
#589024 Länk till tråd om fabriksgjorda krokar

Torbjörn Johnsen - Lyftkrok till vedsäckar

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626781 Lite vinkling på frågan i tråden. Men tror ni att jag kan lyfta en 1,5 m3 Espegatds vedsäck med kranen till min Bison (ca 1200 kg på 1 meter)
Läste att @slurfi trädde en kedja genom öglor a och sen lyfte. Borde passa mig.

(Tänkte hitta ett sätt att köra direkt i säck från vedmaskin och sen lyfta in en säck i taget till pannrummet. Då slipper jag allt vad vedstapling heter)

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Ferguson system  
#626785
Uvskogen skrev:Lite vinkling på frågan i tråden. Men tror ni att jag kan lyfta en 1,5 m3 Espegatds vedsäck med kranen till min Bison (ca 1200 kg på 1 meter)
Läste att @slurfi trädde en kedja genom öglor a och sen lyfte. Borde passa mig.

(Tänkte hitta ett sätt att köra direkt i säck från vedmaskin och sen lyfta in en säck i taget till pannrummet. Då slipper jag allt vad vedstapling heter)


Jeg så på sida til Kranman, det står veldig dårlig i forhold til løftkapasiteter på forskjellige avstander.
De burde hatt diagram liggende til hver kran. Den nærmeste krana jeg fant informasjon på var M36, den er oppført til å løfte 780 kg på 1 meter og 690 kg på 1.2 meter.
Bison 11000 har vel M56 kran.

Det kan nok hende at en hydrosekk (1500 liter) er helt i grenseland i forhold til hva krana kan løfte, men Espegard har jo også 1000 liter sekker.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

axwell  
#626811
Ferguson system skrev:De burde hatt diagram liggende til hver kran. Den nærmeste krana jeg fant informasjon på var M36, den er oppført til å løfte 780 kg på 1 meter og 690 kg på 1.2 meter.
Bison 11000 har vel M56 kran.


Drygt ett år sedan hade kranman mer info om lyftförmågan.
Min kran M46 skulle lyfta drygt 1,1 ton vid 1,2 meter, sen vardet bara ÅF som angav några värden.

Nu ser den ut att klara ännu mer.

http://kranmanforest.com/traktor-produk ... vagn-t4500

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

svampbob  
#626823
axwell skrev:
Ferguson system skrev:De burde hatt diagram liggende til hver kran. Den nærmeste krana jeg fant informasjon på var M36, den er oppført til å løfte 780 kg på 1 meter og 690 kg på 1.2 meter.
Bison 11000 har vel M56 kran.


Drygt ett år sedan hade kranman mer info om lyftförmågan.
Min kran M46 skulle lyfta drygt 1,1 ton vid 1,2 meter, sen vardet bara ÅF som angav några värden.

Nu ser den ut att klara ännu mer.

http://kranmanforest.com/traktor-produk ... vagn-t4500


Ska du hantera en storsäck så får du nog räkna med åtminstone två meters utlägg på kranen. Ja kanske mot tre meter om du har tänkt lyfta upp den på vagnen tänker på krangeometrin och lyfthöjden.

Användarvisningsbild

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#626844 Hmm, men då kanske 1 m3 säckar är bättre, visste faktiskt inte att det fanns!
Läge köpa en och testa.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

axwell  
#626849
svampbob skrev:Ska du hantera en storsäck så får du nog räkna med åtminstone två meters utlägg på kranen. Ja kanske mot tre meter om du har tänkt lyfta upp den på vagnen tänker på krangeometrin och lyfthöjden.


Om den lyfter nästan 0,4 t som sämst och dryg 1,4 t vid 1,2 meter så borde den teoretiskt lyfta 0,9 t vid 2,9 meter.
Fast på min kran är bommen mycket starkare än stickan så jag kan inte garantera att det stämmer.


Uvskogen skrev:Hmm, men då kanske 1 m3 säckar är bättre, visste faktiskt inte att det fanns!
Läge köpa en och testa.

När jag hade Yanmartraktorn skaffade jag 1m3-säckar från Finland, trodde inte att den skulle orka med större säckar med rå björkved.
Fördelen med dom är att det finns 4 lyftstroppar även i botten, bra vid tömning.
Har du vägarna förbi så kan du få med några och även kolla på säckstället gjort av 2 IBC-behållare.

Edit: hade kastat om siffrorna utan att nån verkar ha reagerat. :mrgreen: :oops:
Senast redigerad av axwell sön 23 feb 2020, 18:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

Ferguson system  
#626857
Uvskogen skrev:Hmm, men då kanske 1 m3 säckar är bättre, visste faktiskt inte att det fanns!
Läge köpa en och testa.


1000 liter sekkene passer bedre til pall, og jeg synes de er lettere å håndtere.

https://www.espegard.no/produktkategori ... og-hetter/

Avatar Fallback

Re: Redskap för hantering av vedsäckar?

80-90  
#626879 Jag lyfter alla bb säckar m kran inga problem ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).