Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66157 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197967 jo det stämmer att jag ligger lågt men jag sätte detta priset för många andra har det.
Om alla som säljer ved skulle höja till dom priserna vedproducent har så skulle alla tjäna på det förutom köparna men om det är några som inte höjer så kommer dom få massa kunder.

Dom utgifterna jag har är råvaran om jag köper in och att jag har köpt motorsåg,vedklyv och några små säckar.

Det är inte inkomsten som gör dig rik det är dom små utgifterna.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#197972
skogsbonne skrev:jo det stämmer att jag ligger lågt men jag sätte detta priset för många andra har det.
Om alla som säljer ved skulle höja till dom priserna vedproducent har så skulle alla tjäna på det förutom köparna men om det är några som inte höjer så kommer dom få massa kunder.

Dom utgifterna jag har är råvaran om jag köper in och att jag har köpt motorsåg,vedklyv och några små säckar.

Det är inte inkomsten som gör dig rik det är dom små utgifterna.


Du måste ju få pengar över så du kan utveckla dig tex köpa vedmaskin traktor och inte bara köra så länge man får en 50 lapp i timmen

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#197981 men all bland och björkved jag säljer får jag för jag har huggit allt själv så jag har tjänat in det jag har köpt för länge sen och jag kan köpa en mindre vedmaskin men jag får inte så jag kommer hålla mig på den nivån så jag har en kapa och en klyv.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#197983
skogsbonne skrev:jo det stämmer att jag ligger lågt men jag sätte detta priset för många andra har det.
Om alla som säljer ved skulle höja till dom priserna vedproducent har så skulle alla tjäna på det förutom köparna men om det är några som inte höjer så kommer dom få massa kunder.

Dom utgifterna jag har är råvaran om jag köper in och att jag har köpt motorsåg,vedklyv och några små säckar.

Det är inte inkomsten som gör dig rik det är dom små utgifterna.


Precis som vedförsäljarn skriver, du vill ju kanske uppdatera din maskinpark med processor en dag..

Dessutom så kan ju dina kollegor i området tänkas höja sina priser om de ser att du gör det, motsattsen är ju en spiral nedåt där ni tävlar om vem som är billigast och det slutar med att bara en pensionär med motorsåg och claes ohlsson klyv kan få det att gå runt.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#197987
plutten skrev:För att återgå till andemeningen itråden...
Får man som novis ställa några frågor till er som kämpar med denna verksamheten:
- Vad upplever ni är era största problem?
- Vad är det som hämmar er från en eventuell utökad verksamhet?

Vidare: Upplever ni att ni har ved kvar på lager ofta? Och att detta har koppling till priset ni satt?
Jag menar, är det någon som märker att trots att denne tar en femtiolapp mer så säljs det ändå till slut?
Kan det vara så att det finns en balans mellan tillgång och efterfrågan, men att en "inbillad" konkurrens mellan skogsgårdarna pressar ner priset?

En sista fråga: Har ni något samarbete "gårdarna (egenligen: producenterna) emellan"?

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

machonisti  
#198003
towes skrev:
plutten skrev:,Kan det vara så att det finns en balans mellan tillgång och efterfrågan, men att en "inbillad" konkurrens mellan skogsgårdarna pressar ner priset?

Towes, menar du "avundsjuka" med andra ord?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198012 ju det blir ju att det går nedåt för alla som säljer ved vill sälja.
men jag ska iaf höja det torra till hösten så då kostar rå björk 400 och torr 450 och blandveden 350 och torr 400.
Man kan väll börja så??

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#198015
machonisti skrev:Towes, menar du "avundsjuka" med andra ord?
Nej, absolut inte. Bara att grannen kanske lägger sig strax under sin granne som lagt sig strax under sin... osv. Psykologi. Gladast är kunden som tyckte priset var helt ok från början?

Spontant tycker jag priserna klingar bra överlag i mina öron om jag tar köparkepsen på mig.

Därav mina frågor. Blir det ved över om ni ligger över grannens pris, eller går tillgång och efterfrågan ungefär jämnt ut i slutet av säsongen? Grannens "lågprisved" tar väl slut någon gång?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#198025
skogsbonne skrev:men all bland och björkved jag säljer får jag för jag har huggit allt själv så jag har tjänat in det jag har köpt för länge sen och jag kan köpa en mindre vedmaskin men jag får inte så jag kommer hålla mig på den nivån så jag har en kapa och en klyv.

Förstår inte riktigt hur du tänker?
Varför inte höja priset så länge du inte ha en vedmaskin? ingen kund kommer betala mer för veden när du har vedmaskin

Höj nu och sen har du råd med en vettig maskin

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#198026
towes skrev:
machonisti skrev:Towes, menar du "avundsjuka" med andra ord?
Nej, absolut inte. Bara att grannen kanske lägger sig strax under sin granne som lagt sig strax under sin... osv. Psykologi. Gladast är kunden som tyckte priset var helt ok från början?

Spontant tycker jag priserna klingar bra överlag i mina öron om jag tar köparkepsen på mig.

Därav mina frågor. Blir det ved över om ni ligger över grannens pris, eller går tillgång och efterfrågan ungefär jämnt ut i slutet av säsongen? Grannens "lågprisved" tar väl slut någon gång?

Jag köper upp grannens billiga ved och säljer den dyrt :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198036
vedförsäljan skrev:
skogsbonne skrev:men all bland och björkved jag säljer får jag för jag har huggit allt själv så jag har tjänat in det jag har köpt för länge sen och jag kan köpa en mindre vedmaskin men jag får inte så jag kommer hålla mig på den nivån så jag har en kapa och en klyv.

Förstår inte riktigt hur du tänker?
Varför inte höja priset så länge du inte ha en vedmaskin? ingen kund kommer betala mer för veden när du har vedmaskin

Höj nu och sen har du råd med en vettig maskin


men jag ska ju höja den torra veden nästa år. Jag har ju igentligen inte användning för en maskin för jag hinner med den veden jag gör med kap och klyv men om jag hade fått köpa en så hade jag köpt en för länge sen

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

plutten  
#198054
towes skrev:
plutten skrev:För att återgå till andemeningen itråden...
Får man som novis ställa några frågor till er som kämpar med denna verksamheten:
- Vad upplever ni är era största problem?
- Vad är det som hämmar er från en eventuell utökad verksamhet?
Största problemet som jag ser det är väl hur man skall hinna tillverka så mycket ved på den relativt korta tid man har på sig på vår, försommar. Det är väl också så att man hamnar att välja vilken omfattning på verksamheten man skall ha. Har man för avsikt att
ta allt virke ur egen skog och samtidigt hugga den kommer man nog till insikt om att tiden inte räcker till. Det är nog en orsak till att de större vedproducenterna köper allt virke.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#198130 Mitt problem är att få plats med alt klyvet virke

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
#198145 Jag tittade på det där tv programmet draknästet som gick för ett par år sedan, några riskkapitalister som skulle investera pengar i driftiga människors ideér.

Jag minns speciellt vad en av dessa framgångsrika affärsmän sa, det är hopplöst att erbjuda en produkt billigt eller gratis för att sedan höja priset, kunderna kommer inte uppskatta det.

Därför ska man börja på den nivån man tänkt sig och inte sälja billigt för att man har en "billig" maskinpark.

Däremed tror jag inte att det är hopplöst för dig Skogsbonne att höja priserna, håller denna vinter i sig kommer kunderna komma långväga för din torra ved.

Vintern 2010 eller om det var 2011 fanns inte torr ved att få tag i fram emot Februari.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198152
vedförsäljan skrev:Mitt problem är att få plats med alt klyvet virke


jag har också det problemet och det är inte lätt att få mer plats på bra ställen och eftersom jag har lite plats + dålig sommar så blev den stora blandved högen möglig men den är nästan slut nu :)

Nu har min torra ved så gott som tagit slut nu när vintern har varit så kall.
så jag tänkte jag skulle kapa upp ca 20-25 m kastved som torr så har jag lite att sälja under vintern också

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).