Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 68749 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

herjman  
vedförsäljan skrev:Jag köper in för 400 kronor fuben hemkört björken

lövveden är betydligt billigare,brukar inte betala mer än för energiveden så runt 240 FUB
alt handlar om efterfrågan på råvara och att ha dom rätta kontakterna

Har tex blivit erbjuden al för nästan samma pengar som björk i princip. Värmevärdet i de båda är ju likvärdigt så det kan ju tyckas ok.

Massapriserna borde ju styra inköpspriserna för vedhandlare och björkmassa betalas väll inte så mycket högre än övrig massa av massaindustrin?

Användarvisningsbild

towes  
Jesper skrev:http://www.dn.se/dnbok/dnbok-hem/ved-och-erotik-i-bockerna-under-granen

Uppenbarligen finns det stort intresse för ved i all fall (och lite annat också :lol: ) om man ska se till bokförsäljningen!
"Ved: Allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ".

Klockren julklapp!
Redan beställd. :grin:

axwell  
towes skrev:"Ved: Allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ".

Klockren julklapp!
Redan beställd. :grin:

Slutsåld i Sverige, väntas hem vecka 50.
Kan bara hoppas på att den som har anpassat den till svenska förhållanden har tillräcklig kompetens, Tilde de Paula ?!

Användarvisningsbild

towes  
axwell skrev:Slutsåld i Sverige, väntas hem vecka 50.
Kan bara hoppas på att den som har anpassat den till svenska förhållanden har tillräcklig kompetens, Tilde de Paula ?!
Adlibris idag: 2-5 dagars leveranstid, Stämmer ju med v50.

Tilde fann jag ingenstans, men är det så illa så kan vi ju trösta oss med att det i princip inte är någon skillnad mellan Sverige och Norge...

vedförsäljan  
#197812 Just nu är björkmassa 100 sek per fub dyrare

al räknas ofta en i energiveden,och dessutom vill kunder ha björk för dom pengarna och inte al mm pga doms ofta dåliga kunskap om trälära.
För mej skule 200 sek fuben för al vara dålig affär för mig iallafall.

axwell  
towes skrev:Tilde fann jag ingenstans, men är det så illa så kan vi ju trösta oss med att det i princip inte är någon skillnad mellan Sverige och Norge..

För väl att du tog tipset som dess motsats betr, Tilde.

En av recensionerna menar att den är omarbetad eftersom man i Norge skulle ha större andel gjutjärnskaminer och nästan inga svenskeovnar (kakelugnar).

Nu seriöst:Bengt-Erik Löfgren skulle vara min favorit.

vedförsäljan  
mashun02 skrev:Säljer för 610:-/1m3 säck i umeå. Har sålt väldigt lite. Har svårt att få ihop kalkyler på 450/säck.
Tror på abonnemang eller liknande. Smidiga hemleverenser där veden väntar vid dörren när de kommer från jobbet.
1 i veckan en vinter för säg 2000. Torr fin.

Enkelhet för den som köper. Jag säljer på att de får den in på gården.
Lite engagemang för dem.
Mycket för mig.

Alla har vi olika förusättningar att lyckas,exempelvis har jag ingen dyr hyra.
Att alla ska hålla samma pris är ohållbart, man måste sitta och räkna ut just vad sin ved kostar att ta fram+timlön och sedan ta i lite så man kan bjuda på frakten,det gillar många

Alla kan inte lyckas sälja ved,måste man varje år dumpa priset för ved så är det kanske bättre och se sej om nåt annat

Tycker inte 610 kronor kubiken är särskilt dyrt,iallafall inte om du bjuder på frakten

skogsbonne  
#197829 det är fub jag köper och det kommer direkt från maskin och i år byter jag det mot gran så det bli ju en bra affär för mig för granen är ju dyrare.

Al är inte likvärdig med björk!

Användarvisningsbild

herjman  
skogsbonne skrev:Al är inte likvärdig med björk!

Skillnaden är iallafall inte stor:

Björk 2800kwh/m3f
Klibbal 2350kwh/m3f

Hur som helst kommer jag ta mer för min Al än vad du tar för din björk

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Brickan skrev:
Vedproducent skrev:Moms och frakt tillkommer på långveden samt tillägg/provision innan du har veden hemma.
Momsen tar du ju igen när du säljer. Den är ingen kostnad. Du hanterar bara statens pengar en stund.

Naturligtvis men var konsekvent och räkna på samma vis antingen inkl moms eller exklusive moms. Det är uppenbart att ett flertal inte gör det då försäljningspriset anges inkl moms och sen räknar man kostnaderna exkl. moms. Då blir det ju helt fel siffror som vi sett här. Efterssom jag skriver intäkten inkl moms så måste jag naturligtvis även redovisa kostnaderna inkl moms.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
skogsbonne skrev:varför köper du så dyr björkved vedproducent? jag köper för 290 kr fubben och då är det hemkört och bara att kapa

Jag sätter ju det värdet jag får för min massaved när jag säljer den till min köpare. Säljer jag 100 lass massaved från min skog och byter till mig 50 lass björk så är det ju bara bra ju högre priset är. Men vedproduktionen får bära sina kostnader och skogen sina.
Får du bara 290 kr fub inkl moms när du säljer/byter din massaved så har du misslyckats i dina skogsaffärer.

vedförsäljan  
#197854 Vad använder du för packmaskin till småsäckar vedproducent?

skogsbonne  
Vedproducent skrev:
skogsbonne skrev:varför köper du så dyr björkved vedproducent? jag köper för 290 kr fubben och då är det hemkört och bara att kapa

Jag sätter ju det värdet jag får för min massaved när jag säljer den till min köpare. Säljer jag 100 lass massaved från min skog och byter till mig 50 lass björk så är det ju bara bra ju högre priset är. Men vedproduktionen får bära sina kostnader och skogen sina.
Får du bara 290 kr fub inkl moms när du säljer/byter din massaved så har du misslyckats i dina skogsaffärer.

jag har inte sagt att det var inkl men jag vet inte.
om man tittar på prislistor så ligger granmassan runt 250 kr fub men jag vet inte om det är inkl eller utan.
säljer du inte till ett skogsbolag??

Användarvisningsbild

Vedproducent  
skogsbonne skrev:
Vedproducent skrev:

jag har inte sagt att det var inkl men jag vet inte.
om man tittar på prislistor så ligger granmassan runt 250 kr fub men jag vet inte om det är inkl eller utan.
säljer du inte till ett skogsbolag??

Jag blir förstummad. Vet du inte vad du betalar/köper? Men ändå så vet du vad som är billigt och dyrt?

skogsbonne  
#197871 men jag är 15 och det är inte jag som köper men jag vet att 250 kr fub för granmassa är lågt.
jag vet ju att 610 kr för 1 m3 med björkved är svindyrt men för dig är det säkert jätte billigt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).