Bioenergi

Hur utveckla vedbranschen?

180 inlägg 66147 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#198182 OK, så det låter som era problem är mer praktiska än marknadsmässiga?
Så som ni beskriver det verkar ni inte ha några problem med efterfrågan i alla fall.

Är det så för de flesta?

Mycket i tråden har handlat om pris och att få en ok timpeng. Men som jag tolkar ovanstående borde ni också kunna ta skäligt betalt.

Kartellbildning är ju inget man talar högt om (även om det antagligen redan existerar här o var i virkeshandeln). Men om ni snackade er samman lite lagom så visst 17 borde alla kunna ta så de blir nöjda?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198186 när ni pratar om grannen som säljer ved hur långt har ni till närmaste ved säljare?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedhandlaren  
#198227 som jag har nämt innan här på forumet så har jag bland dom högsta priserna i skåne och har god försäljning.

inom 3-4 mils radie har jag ca 5-8 producenter med en kapacitet på ca 1000-3000m3s per år

sen om man ser småproducenter med kapacitet på 100-600m3s per år skulle jag uppskatta till ett 20 tal inom 2 mils radie

åter till trådens namn!
för att utveckla vedbranschen! Ta betalt för era varor, stirra er inte blinda på era konkurrenters priser.
även om man inte har så stora utgifter så ska man ha en lön som är rimlig. har jag inte helt fel för mig så enligt lantarbetar avtalet har en som är 16 år 71kr/time brotto vilket är minimum




skogsbonne skrev:när ni pratar om grannen som säljer ved hur långt har ni till närmaste ved säljare?

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#198285 Hur gör ni med leveranser?
Jag bakar in priset i veden och lämnar en komplet offert till kund

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198290 jag brukar säga vad frakten kostar och dom flesta som köper bor 2.5 mil bort så en tusing för en kärra med 2.5 kmb. det tar längre för mig att frakta och lasta veden än att kapa och klyva....

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

towes  
#198306 Hur tätt ligger veden när ni säger ett pris för m3 respektive liter-säckar?

Kan man alltid utgå från att säckar innehåller "sorterad" ved dvs hög täthet? Och att en kärra med mått i m3 är "stjälpt" dvs huller om buller med låg täthet/mycket luft?

Ursäkta om frågan är en aning dum och lite OT, men det har ju betydelse för priset.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#198309
towes skrev:Hur tätt ligger veden när ni säger ett pris för m3 respektive liter-säckar?

Kan man alltid utgå från att säckar innehåller "sorterad" ved dvs hög täthet? Och att en kärra med mått i m3 är "stjälpt" dvs huller om buller med låg täthet/mycket luft?

Ursäkta om frågan är en aning dum och lite OT, men det har ju betydelse för priset.

Liter säckar är ju "staplat", det beror på hur noga man är att packa för att få fram ett fast mått
Förstår inte vad du menar om det ligger löst i kärra,då går det ju inte "mätta" fram ett själpt mått med cirka 40%luft

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198324
towes skrev:Hur tätt ligger veden när ni säger ett pris för m3 respektive liter-säckar?

Kan man alltid utgå från att säckar innehåller "sorterad" ved dvs hög täthet? Och att en kärra med mått i m3 är "stjälpt" dvs huller om buller med låg täthet/mycket luft?

Ursäkta om frågan är en aning dum och lite OT, men det har ju betydelse för priset.



ja en säck är ju alltid travad ved så den har ju hög täthet men om man köper säckar så ska man ju känna om dom är hårda eller slappa för alla packar olika.
En kärra med stjälpt ved innehåller ca 20-30 % mer luft så det är ju ingen jätte skillnad

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

born11  
#198571
skogsbonne skrev:http://www.blocket.se/varmland/Ved_43007391.htm?ca=7&w=1
Blandved skulle jag inte få sålt mycket för om jag sätter 450.
Blandved finns det hela skogen full av så den är grattis för mig men björken byter jag till mig med granmassa för det jag hugger själv kommer inte att räcka.
gran är oftats dyrare än björk att köpa in eftersom det är ren massa och det är stor skillnad på al och björk!


Här har vi skolexempel på varför vi har så olika syn på priserna: "Skogsbonne" tycker han har gratis ved och bara vill ha betalt för tiden han lägger ner på vedkapningen. Det han inte tänker på är stockvärdet vid väg, om han nu får veden gratis i skogen och kör ut själv så har virket ett värde på 150:-/m2 travat för blandved och 200:-/m3 för ren björk, jag har sett vissa här på forumet få ut mer än 200:-/m3t. Om "skogsbonne" vill hjäpa sina kunder som inte vill betala 450:- för kapad blandved så kan han ju nu sälja stockarna för 150:- + transport så får kunden kapa å klyva själv. "Skogsbonne" har då fått betalt för sin huggning och utkörning, vedköparen har fått sin billiga råvara och ser fram mot att värma sig själv och lägga ner åtskilliga vackra vårkvällar med att kapa ,klyva och stapla ved, och till oss andra här som vill tjäna pengar har "Skogsbonne" fått ett arbetsbesparande tips att tjäna pengar istället för att lägga ner så mycket arbete för några 20-lappar / timme som han får ut i lön genom att köra den genom vedmaskinen och förstöra sin lokala marknad.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

vedförsäljan  
#198575
born11 skrev:
skogsbonne skrev:http://www.blocket.se/varmland/Ved_43007391.htm?ca=7&w=1
Blandved skulle jag inte få sålt mycket för om jag sätter 450.
Blandved finns det hela skogen full av så den är grattis för mig men björken byter jag till mig med granmassa för det jag hugger själv kommer inte att räcka.
gran är oftats dyrare än björk att köpa in eftersom det är ren massa och det är stor skillnad på al och björk!


Här har vi skolexempel på varför vi har så olika syn på priserna: "Skogsbonne" tycker han har gratis ved och bara vill ha betalt för tiden han lägger ner på vedkapningen. Det han inte tänker på är stockvärdet vid väg, om han nu får veden gratis i skogen och kör ut själv så har virket ett värde på 150:-/m2 travat för blandved och 200:-/m3 för ren björk, jag har sett vissa här på forumet få ut mer än 200:-/m3t. Om "skogsbonne" vill hjäpa sina kunder som inte vill betala 450:- för kapad blandved så kan han ju nu sälja stockarna för 150:- + transport så får kunden kapa å klyva själv. "Skogsbonne" har då fått betalt för sin huggning och utkörning, vedköparen har fått sin billiga råvara och ser fram mot att värma sig själv och lägga ner åtskilliga vackra vårkvällar med att kapa ,klyva och stapla ved, och till oss andra här som vill tjäna pengar har "Skogsbonne" fått ett arbetsbesparande tips att tjäna pengar istället för att lägga ner så mycket arbete för några 20-lappar / timme som han får ut i lön genom att köra den genom vedmaskinen och förstöra sin lokala marknad.





Man måste se sig om vad som är lönsamt där man håller till
Man kan ju inte sälja bara för man ska,måste ha en viss marginal
Senast redigerad av vedförsäljan tis 11 dec 2012, 12:05, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

born11  
#198580 Efter att ha läst inläggen efter 5/12 så måste jag be om ursäkt till "Skogsbonne", jag trodde naturligtvis att du var en medelålders självverksam skogsägare. Att du som 15-åring lägger ner sådant arbete som att producera ved är verkligen respektgivande.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198618 ja som sagt istället för att köra ut det till väg och få 250 kr fub för tex barr så gör jag blandved av det istället för att sitta vid datorn men om jag inte hade gått i skolan så stämmer det du säger.

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#198831 Den här tråden blir bara bättre o bättre :grin: Ja tycker att man ska ha minst 650 kr m3 löst för björkveden inkl,moms + transport.

Avatar Fallback

Re: Hur utveckla vedbranschen?

skogsbonne  
#198839 varför då+ köper du in jätte dyr björkmassa eller tar det långe och göra 1 m3?

Användarvisningsbild

Re: Hur utveckla vedbranschen?

Camwood  
#198870
skogsbonne skrev:varför då+ köper du in jätte dyr björkmassa eller tar det långe och göra 1 m3?

Ja vill ha bra avkastning på investerat kapital ( min 13%) :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).