Camwood skrev:Din timmpeng och lönsamhet vid vedförsäljning styrs av hur effektivt du upparbetar ,hanterar och säljer din ved. Priset till kund och råvarupriserna kan du knappast påverka så mycket utan det hänger på hur effektiv du är på vedbacken Rimliga kapitalkostnader för en investering i effektivare maskiner behöver inte vara fel . Räntorna är låga nu. och ser ut vara så ett tag.
En investeringskalkyl och en lönsamhetskalkyl är lätt att göra för vedproduktion då det är lite variablar.
339 skrev:I mina trakter kostar 30 kubik kapad och klyvd börkved, även hemkört, ca 12 tusen. Dessa 30 kubik som han säljer är 1 st biltrave, som normalt brukar innehålla 11-12 m3f? En sådan "björktrave" med långved köper du direkt av skogsägaren för ca 4 tusen.
Ni ska ha tur att det fortfarande finns idioter som köper färdigkluven ved av er då det i princip blir billigare per kWh att köpa pellets på Byggmax.
339 skrev:Ni ska ha tur att det fortfarande finns idioter som köper färdigkluven ved av er då det i princip blir billigare per kWh att köpa pellets på Byggmax.
339 skrev:Visa mig era uträkningar vad er färdigkluvna ved kostar era kunder? Då menar jag i kWh och inte i vilseledande volymenheter! Så långt ifrån pelletsen från Byggmax tror jag inte det blir..
Vedproducent skrev:Camwood skrev:Din timmpeng och lönsamhet vid vedförsäljning styrs av hur effektivt du upparbetar ,hanterar och säljer din ved. Priset till kund och råvarupriserna kan du knappast påverka så mycket utan det hänger på hur effektiv du är på vedbacken Rimliga kapitalkostnader för en investering i effektivare maskiner behöver inte vara fel . Räntorna är låga nu. och ser ut vara så ett tag.
En investeringskalkyl och en lönsamhetskalkyl är lätt att göra för vedproduktion då det är lite variablar.
Priset till kund kan du ju påverka i allra högsta grad. Eller varför tror du vissa kan sälja flera tusen kubik färdig ved 1-200 kr/m3 mer än andra?