Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 104276 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#192054 Svårt fall, ifall befintlig oljeeldningsanläggning kan utnyttjas 3000 kW fås från 300 liter olja + några liter i pannförluster.

Ingen reagerar på 300 liters årsförbrukning i bilen.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#192055
norrskog skrev:oljebrännare har jag svårt att tro nån sätter in när det nu tillockmed kommer braskaminer som kan värma upp varmvattnet. Så såga på mina vänner- framtiden är er

Egenskaper:
- Ren förbränning i systemet
- Lätt att ta bort skyddsplåt för sotning
- Värmesköld på sidor samt baksida
- Topp och bakside anslutning 150mm rör
- Vedförbrukning 2,8kg / tim
- Vedlängd 30-35cm
- Co.halt 0,3%
- Verkningsgrad 78%
- Vattenmängd kamin 11L
- Max arbetstryck/vattentryck i systemet 1,5 bar
- Max vattentemperatur 95g. cellsius
- CE-märkt
- EN 13240



http://www.horseflamenorden.com/

När det nu till och med kommer braskaminer som värmer vattnet!
Ja det är ju ingen direkt nyhet. Har själv haft en sen jag byggde huset för 14 år sen som sen är kopplad på golvvärmen och det är enda energikällan och här är det alltid 23-24 grader.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#192058 Låter kanon det. Tänk när 20 % av villaägarna i storstadsområdena sätter in dessa braskaminer. Efterfrågan på säckved kommer snart explodera. såga på

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#192061
machonisti skrev:I pumptillverkarnas broschyrer och beräkningar framgår sällan cirkulationspumpens förbrukning på kollektorn. Har faktiskt aldrig sett nån sådan.
Inte heller är ståtiden nämnd då värmepumpen kör med elstav pga driftstörning.
Men det är bekvämt och inga problem att hitta lönsamma kalkyler på nätet.
Att göra som folk gör nu tycker jag är tokigt då man i befintliga pannrum för fastbränsle slänger ut allt och plockar in en värmepump.

Pump mot direkt el är OK, men mot biobränsle ?????

Lönsamma kalkyler i all ära, jag har mängder med släkt & bekanta som har så låga förbrukningar med sina värmepumpar och bergvärmeanläggningar att man tror att dom ljuger allihopa. Skeptiker som man är så köpte man själv en billig luftvärmepump för 4995:- för att testa, och hör i häpna, den fungerar, och billigt går den också. Förut fick jag tända pannan redan i början av september för det började bli rått inne. Nu vrider jag på strömbrytaren på LVP'n och behöver inte bry mig om pannan förrän framåt mitten av November, och detta till en kostnad av högst 10-20kr/dygn.
Själv kommer jag inte att slänga ut min vedpanna och tankar men jag kommer däremot att investera i en Luft/vatten-pump vad det lider. Ved kommer jag fortsätta att elda med så länge som jag får den gratis. För det är gött att myselda i kaminen och att ha som backup vid riktigt kalla dagar eller om det blir strömavbrott. Men som huvudsaklig uppvärming så vette katten om det är värt allt arbete med 15-20kbm varje år jämfört med det lilla man sparar gentemot en LVP.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

axwell  
#192067
machonisti skrev:Inlägg av machonisti » Idag, 16:57
5500 - 6000 kWh är inte mycket för all värme generellt sett, ingen byter om till biobränsle vid dylik förbrukning för varmvatten och värme.

Cop - talet kan mätas till vad som helst beroende på mätintervallet och vilka faktorer som tas med men carnot räknade med 3 och generellt står det sig ännu idag.

Framtidens hus kommer att ligga på betydligt mindre än 128kWh/m2. Enligt passivhus designers faller förbrukningen ned mot 15 kWh/m2. Nu kanske till och med oljebrännaren introduceras igen. Effekter som inte kan skapas med solvärme behövs endast vintertid.

100 m2 x 15 =1500 kWh + 5000kWh för varmvatten 6500 kWh totalt och så inbillar vi oss halva förbrukningen fås som solvärme såå.....Värmepump? Ved? Direkt el? Olja?

Vi sågar på forumister!


Tittade igenom medelförbrukningen för de senaste åren (2012 inte med) lägsta 1470 kWh och värsta 3250 kWh, medel för 9 år 2165 kWh.

Värme inkl. tappvarmvatten i smartanpassat hus med 170 m2 uppvärmd yta.

Ingen solvärme/celler ,men en bergvärmepump och en liten Tulikivi.

Inte så långt ifrån framtidens energisnåla bunkrar/glashus betr. köpt el.

En stor nackdel med detta: Det går inte att räkna hem några ytterligare förbättringar.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#192086 Svårt att övertyga dig axwell om att slänga ut VP:n och stoppa in vedpanna med dagens elpriser!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

axwell  
#192102
machonisti skrev:Svårt att övertyga dig axwell om att slänga ut VP:n och stoppa in vedpanna med dagens elpriser!


Serru, då är vi tillbaks till rubriken, "Vedmaskin behövs ej" om energiomsättningen är liten.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Brickan  
#192109
machonisti skrev:Låg elförbrukning! tilläggseldning nån gång vintertid eller?

Nej, bara VP. JBC hade reservel som var urkopplad hela dess livslängd. Den gamla Thermia JBC hade specat COP på 2,75. Den nya betydligt bättre 4,3-4,9 (Thermia Diplomat G2 8 ). Sedan har vi flyttat därifrån till ett mindre hus där jag tyvärr satt in en IVT luft-luft VP. Den VP'n var ett nerbyte. Den har krånglat. Den isar igen. Den bullrar inne och ute. Det blåser från dess fläkt inne. Den är sämre när det är kallt - inget av detta var problem med jordvärmepumparna. Jag har ju strandtomt så sjövärme hade varit bättre, om än dyrare pump.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

axwell  
#192112
Brickan skrev: - inget av detta var problem med jordvärmepumparna. Jag har ju strandtomt så sjövärme hade varit bättre, om än dyrare pump.


Hör av dig när vi skall gräva för slangarna till sjön!

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

herjman  
#192115
norrskog skrev:Låter kanon det. Tänk när 20 % av villaägarna i storstadsområdena sätter in dessa braskaminer. Efterfrågan på säckved kommer snart explodera. såga på


Ja och då blir Anders Borg bekymmrad och får för sig att vedeldning ska straffbeskattas då elförbrukningen och skatteintäkterna sjunker

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#192121 Ja det är en risk man får ta med dagens politik helt klart. Men å andra sidan får de ju in både skatt och moms från er vedförsäljare för inte säljer ni veden svart väl :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#192141 Björk är helvit, inte skall man väl sälja rutten ved heller.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Edner  
#192425 Är det någon som har räknat på hur en bergvärmepumpinstallation för 130000 kr står står sig mot att låta elpatronen för under 2000 kr stå för värmen om man inte vill elda?
Om man räknar med att pumpen ska gå problemfritt i 10 år, har den då betalat sig jämfört med elpatronen?

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192429 Jag räknar såhär:
Bergvärmepump 130000:-
Ström 10000:-/år X 10år= 100000:-
Summa= 230000:-/10år= 23000:-/år

Så om man kan få ihop ved för under 23000:-/år så sparar man pengar på att elda.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Edner  
#192433 Och vad hade strömmen med elpatron kostat?
25000:-/år?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).