Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 104163 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Mäki  
#191955 När ni skriver om värme pumpar är det då luft-luft som bara värmer huset eller är det luft-vatten som också värmer kran vattnet?
Om det är luft-luft så stämmer inte era beräkningar för ni skall ju ha vattnet värmt också vilket det blir i en ved panna alltså måste ni tillsätta ännu mera el för att värma kran vattnet.
Sol paneler löser uppvärmning av kran vattnet med det är ytterligare en investering som skall göras.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#191960
Tompamannen skrev:
loppan skrev:Angående värmepumpar så räknar man i dag att de kostar 70 öre kwh i drifrskostnad,fjärrvärme 80 öre kwh
olja 110 öre kwh,direktverkande el 125 öre kwh.
Köpt färdigproducerad ved 40-45 öre kwh.
Så självklart är ved i alla dess former billigast.
Det enda alternativet som kommer i närheten av ved är solpaneler men då på sommartid.

Om direktverkande el ligger på 125öre så utgår jag från att elen i ditt exempel kostar 125öre/kwh. En Toshiba ger 5,5 i COP vid +7gr. Vid -20gr så ligger den på COP 2,5. Om elen kostar 125öre/kwh så betyder det att 1kw värme kostar 23 öre vid +7gr och 50 öre vid -20gr. Det betyder att i runda slängar så börjar din vedeldning att löna sig först nedåt -20gr och däröver. Och då "tjänar" man ynka 5-10öre/kwh på allt jobbet som det innebär att plocka med pinnarna.
En annan aspekt är hur ofta det är -20gr och nedåt eftersom det är då man först "tjänar" på den köpta veden. När utetempen ligger över -20gr så är det ju Ebberöds bank att elda köpt ved jämfört med en VP!

Ungefär sådär lät det hemma hos morsan och farsan för några år sen. Elräkningen ökade förstås men morsan skulle ha en vedbrasa i källaren varje dag ändå för annars blev det så rått där och farsan skulle blåsa kalluft på sommaren som ju kostar det med. Så summa summarum. Idag är den aldrig på efter att den gått sönder och dom inte brytt sig om att laga den. Varmt och skönt i hela huset igen och torrt och fint i källaren och elförbrukning som tidigare (vanlig hushållsel bara).

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#191961
snubblaren skrev:Har inga siffror i huvet men något snitt på färdighuggen björkved är väl runt 550 stjälpt kubiken hur många kwh är det då i en 1m3 säck?

Torr björkved 30 cm väger cirka 285 kg/m3 * 4,3 kwh = 1225 kwh. Vid 80 % verkningsgrad får du ut 980 kwh till ett pris av 56 öre om du räknar 550 kr/m3

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

meknisse  
#191965 Fliseldning är mer tidseffektivt än ved, förutsatt att man har traktor och tillräckligt stor gård för att rymma panncentral. Dessutom behöver man inte göra mer än att se till att flisutrymmet är påfyllt, eldningen sköter sig självt.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191966 I pumptillverkarnas broschyrer och beräkningar framgår sällan cirkulationspumpens förbrukning på kollektorn. Har faktiskt aldrig sett nån sådan.
Inte heller är ståtiden nämnd då värmepumpen kör med elstav pga driftstörning.
Men det är bekvämt och inga problem att hitta lönsamma kalkyler på nätet.
Att göra som folk gör nu tycker jag är tokigt då man i befintliga pannrum för fastbränsle slänger ut allt och plockar in en värmepump.

Pump mot direkt el är OK, men mot biobränsle ?????

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

stektlök  
#191972 Kastar in mitt exempel å kommenterar kanske endel andra och kommentera gärna mitt...

En lastbil kommer hem med ca 25 kubik för ca 6000 kr i 3 meters.
Därifrån kapas, klyvas å bäras in görs det åt ca 35 - 40 timmar totalt inkl allt. Bensin å disel för någon hundring kanske också.

Någon skrev att värmepumpen ger vid dygntemp på ca 5 grader..... öööh tänker jag vid fem plus är ingen ide att diskutera eller :) säg minus 10-25 istället som det var för ett par år sedan , och mina kompisar hade elräkningar på 5-7000 i månaden. och 18-19 grader inne. Jag hade 21-22 å 23-24 när det var riktigt kallt å mina kompisar hälsa på hehehehe

Kapa direkt från kran ska jag börja med ... :)

Motorsåg å enkel klyv är snorbilligt jämfört med vedmaskin men det är juh för många en hobby el intresse å då får det kosta lite.... å jag köper snart skogsvagn ! (där gick min vedekonomi åt pipan ;) )

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

loppan  
#191979 De exempel jag gett är ungefärliga driftskostnader inklusive avskrivningar.
En värmepump räknas gå i tio år.Den konstruktiva åldern är säkert längre men man räknar med att den
har blivit tekniskt omodern då nya produkter är mer effektiva.

Jag har själv en luft luft pump som komplement till ved och vet hur löjligt billigt den går men om man räknar in avskrivning blir siffrorna en annan.

En vedanläggning eller kamin har däremot en avskrivningstid på minst 20 år,kanske 30år eller t.o.m mer.
Det enda som är intressant är totalkostnaden under hela anläggningens driftstid.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

snubblaren  
#191997
Vedproducent skrev:
snubblaren skrev:Har inga siffror i huvet men något snitt på färdighuggen björkved är väl runt 550 stjälpt kubiken hur många kwh är det då i en 1m3 säck?

Torr björkved 30 cm väger cirka 285 kg/m3 * 4,3 kwh = 1225 kwh. Vid 80 % verkningsgrad får du ut 980 kwh till ett pris av 56 öre om du räknar 550 kr/m3


Ok men hur ska man räkna på om pannan har 85% effektivitet? 56X1,15=64

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#192000
snubblaren skrev:
Vedproducent skrev:
snubblaren skrev:Har inga siffror i huvet men något snitt på färdighuggen björkved är väl runt 550 stjälpt kubiken hur många kwh är det då i en 1m3 säck?

Torr björkved 30 cm väger cirka 285 kg/m3 * 4,3 kwh = 1225 kwh. Vid 80 % verkningsgrad får du ut 980 kwh till ett pris av 56 öre om du räknar 550 kr/m3


Ok men hur ska man räkna på om pannan har 85% effektivitet? 56X1,15=64

1225 kwh * 0,85 = 1041 kwh
550 kr/m3 / 1041 kwh = 52,8 öre

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Brickan  
#192004
machonisti skrev:I pumptillverkarnas broschyrer och beräkningar framgår sällan cirkulationspumpens förbrukning på kollektorn.

Jag kan inte ge en sådan heller, men siffror som inkluderar alla cirkulationspumpar - kollektorn och radiatorsystemet. Dvs all uppvärmning inklusive varmvatten till en familj på 4 i hus på ca 140 m2 enplans vinkelhus. Dvs mycket yta per m3 hus. Vi byggde 1982 och satt in en Aga Thermia JBC400, ytjordvärme med separat mätare på pumpen (som driver de två cirkulationspumparna) för att ha svar till de skeptiker som omgav oss. Huvudsäkring 16A, total elförbrukning 14000-15000 kwh/år varav VP stod för ca 7000-7500. Efter 27 år började freonet ge sig ut och vi bytte till en ny Thermia diplomat 8 på samma kollektor. Den drar mindre. Hushållselen är förstås oförändrad, men värme+varmvatten sjönk till ca 5500-6000 kwh/år. Jag förstår att detta är som att svära i kyrkan här i skogsforum, men det är ju faktiskt så. Det bästa med ved är att den går att sälja. Elda med ved? Det låter jobbigt. Elpriser på 3 kr? Jo, men egentligen har man ju el till kyl/frys, belysning och så. Så de fasta kostnaderna kommer man inte undan oberoende av uppvärmningssystem. Ska man sedan värma med el, tex via VP så tillkommer ju inga nya fasta kostnader utan bara de rörliga.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

axwell  
#192010
Brickan skrev:machonisti skrev:I pumptillverkarnas 2broschyrer och beräkningar framgår sällan cirkulationspumpens förbrukning på kollektorn.


I min anläggning från 1990 är brinepumpen på 250 Watt, huvudparten av det kommer fastigheten till godo.

Vedpannor har i allmänhet mer elkrävande kringutrustning med längre gångtider, viss del av det kommer fastigheten "till godo" i större omfattning än önskvärt.

Trots att min fastighet på 170 m2 bara köper el till 7000 kWh/år så kunde det ha varit lika billigt med vedpanna men då skulle tillgänglig bostadsyta ha minskat med flera m2 och krävt en annan planlösning.

Om man skall räkna in fasta kostnader i rörliga så kostar vattnet ur kranen över 100 kr/m3.

Fast å andra sidan, om varje kWh kostar 3-4 kr så går det väl på ett ut mot att elpumpa vatten från egen brunn.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#192044
Brickan skrev:
machonisti skrev:I pumptillverkarnas broschyrer och beräkningar framgår sällan cirkulationspumpens förbrukning på kollektorn.

Jag kan inte ge en sådan heller, men siffror som inkluderar alla cirkulationspumpar - kollektorn och radiatorsystemet. Dvs all uppvärmning inklusive varmvatten till en familj på 4 i hus på ca 140 m2 enplans vinkelhus. Dvs mycket yta per m3 hus. Vi byggde 1982 och satt in en Aga Thermia JBC400, ytjordvärme med separat mätare på pumpen (som driver de två cirkulationspumparna) för att ha svar till de skeptiker som omgav oss. Huvudsäkring 16A, total elförbrukning 14000-15000 kwh/år varav VP stod för ca 7000-7500. Efter 27 år började freonet ge sig ut och vi bytte till en ny Thermia diplomat 8 på samma kollektor. Den drar mindre. Hushållselen är förstås oförändrad, men värme+varmvatten sjönk till ca 5500-6000 kwh/år. Jag förstår att detta är som att svära i kyrkan här i skogsforum, men det är ju faktiskt så. Det bästa med ved är att den går att sälja. Elda med ved? Det låter jobbigt. Elpriser på 3 kr? Jo, men egentligen har man ju el till kyl/frys, belysning och så. Så de fasta kostnaderna kommer man inte undan oberoende av uppvärmningssystem. Ska man sedan värma med el, tex via VP så tillkommer ju inga nya fasta kostnader utan bara de rörliga.

Låg elförbrukning! tilläggseldning nån gång vintertid eller?

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#192046
machonisti skrev:
Brickan skrev:
machonisti skrev:I pumptillverkarnas broschyrer och beräkningar framgår sällan cirkulationspumpens förbrukning på kollektorn.

Jag kan inte ge en sådan heller, men siffror som inkluderar alla cirkulationspumpar - kollektorn och radiatorsystemet. Dvs all uppvärmning inklusive varmvatten till en familj på 4 i hus på ca 140 m2 enplans vinkelhus. Dvs mycket yta per m3 hus. Vi byggde 1982 och satt in en Aga Thermia JBC400, ytjordvärme med separat mätare på pumpen (som driver de två cirkulationspumparna) för att ha svar till de skeptiker som omgav oss. Huvudsäkring 16A, total elförbrukning 14000-15000 kwh/år varav VP stod för ca 7000-7500. Efter 27 år började freonet ge sig ut och vi bytte till en ny Thermia diplomat 8 på samma kollektor. Den drar mindre. Hushållselen är förstås oförändrad, men värme+varmvatten sjönk till ca 5500-6000 kwh/år. Jag förstår att detta är som att svära i kyrkan här i skogsforum, men det är ju faktiskt så. Det bästa med ved är att den går att sälja. Elda med ved? Det låter jobbigt. Elpriser på 3 kr? Jo, men egentligen har man ju el till kyl/frys, belysning och så. Så de fasta kostnaderna kommer man inte undan oberoende av uppvärmningssystem. Ska man sedan värma med el, tex via VP så tillkommer ju inga nya fasta kostnader utan bara de rörliga.

Låg elförbrukning! tilläggseldning nån gång vintertid eller?

Tycker tvärtom att det låter mycket och tyder på ett Cop under 3 och det är i och för sig oftast där sanningen är. Genomsnittsvillan drar 128 kwh/m2 enligt statistik. Men du kan ju ha ett hus som är dragigt/dåligt isolerat och då skulle ju pumpen vara bättre än det framstår när jag läser dina siffror.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#192047 5500 - 6000 kWh är inte mycket för all värme generellt sett, ingen byter om till biobränsle vid dylik förbrukning för varmvatten och värme.

Cop - talet kan mätas till vad som helst beroende på mätintervallet och vilka faktorer som tas med men carnot räknade med 3 och generellt står det sig ännu idag.

Framtidens hus kommer att ligga på betydligt mindre än 128kWh/m2. Enligt passivhus designers faller förbrukningen ned mot 15 kWh/m2. Nu kanske till och med oljebrännaren introduceras igen. Effekter som inte kan skapas med solvärme behövs endast vintertid.

100 m2 x 15 =1500 kWh + 5000kWh för varmvatten 6500 kWh totalt och så inbillar vi oss halva förbrukningen fås som solvärme såå.....Värmepump? Ved? Direkt el? Olja?

Vi sågar på forumister!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#192049 oljebrännare har jag svårt att tro nån sätter in när det nu tillockmed kommer braskaminer som kan värma upp varmvattnet. Så såga på mina vänner- framtiden är er

Egenskaper:
- Ren förbränning i systemet
- Lätt att ta bort skyddsplåt för sotning
- Värmesköld på sidor samt baksida
- Topp och bakside anslutning 150mm rör
- Vedförbrukning 2,8kg / tim
- Vedlängd 30-35cm
- Co.halt 0,3%
- Verkningsgrad 78%
- Vattenmängd kamin 11L
- Max arbetstryck/vattentryck i systemet 1,5 bar
- Max vattentemperatur 95g. cellsius
- CE-märkt
- EN 13240



http://www.horseflamenorden.com/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).