Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 104171 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Lennart A  
#191878 Vedeldning är fortfarande det billigaste sättet att värma ett hus. Det gäller även om man köper all ved färdighuggen och hemlevererad. ca 40 öre per kWh är realistiskt.
En modern vedpanna med automatisk start är faktiskt ganska bekväm Du behöver fylla pannan med ved och sedan startar pannan när ackumulatortanken är urladdad. Titta t.ex. på Fröling S4.
Några COP värden på 5-6 med en värmpump skall man nog inte räkna med. Senaste mätningarna från SP i Borås pekar snarst på 3-4 i bästa fall. Då gäller det att du har ett lågtemperatur värmesystem i huset och en värmepump som klarar även den kallast dagen så du inte behöver tillsatsvärma med el.
Men en kombination av luft-vatten värmepump och en braskamin som tillskott de kallaste dagarna är en bra kombination för den riktigt bekväme.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#191883 Men varför slita ut kroppen och bära en massa pinnar för 40öre/kwh när en värmepump som ger så lite som cop 3 slår detta även om elen kostar så mycket som 120öre/kwh?
Min senaste faktura från elbolaget tror jag låg på 75öre/kwh. Med ett cop på 3 så är jag nere på 25öre/kwh. 1 kubik staplad björk innehåller ungefär 1300kwh. Mao. så hade min besparing varit 325kr på att elda 1 kubik björk istället för att vrida på strömbrytaren på VP'n. Och då pratar vi när björken ligger färdigkluven i vedskjulet. Resan dit består av nedsågning, klyvning, transport osv.

Så summan av kardemumman. När allt runt omkring, avskrivning på motorsågen, vedklyven, bränsle/olja till sågen, el till klyven, bensin/slitage på bil/släpkärra osv. är avklarat, så står vi med en peng kvar, dvs. 325kr minus (allt runt omkring)= X. X ska fördelas på arbetet som består av huggning, klyvning, transport/inlastning, eldning osv. Och DÄR blir nog förtjänsten per arbetad timme så låg att man nog inte ens vill veta den :surp: . Vi värderar ju alla våran tid här på jorden olika, men kommer man nedåt 10-15kr/tim för "arbete" så vette katten om det inte finns roligare saker att ägna sig åt. Men som jag skrev innan, vissa ser det som terapi, hobby, miljöarbete, ja kalla det vad man vill. Men det är ganska krasst betalt, hur man än ser på det. Jag tror dom flesta av oss som har ett lönearbete tjänar betydligt mera på detta, oavsätt hur ens tillgång på ved ser ut, skogsägare med en maskinhall full av grejor eller torpägaren med några ha skog och motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#191889
Tompamannen skrev:Men varför slita ut kroppen och bära en massa pinnar för 40öre/kwh när en värmepump som ger så lite som cop 3 slår detta även om elen kostar så mycket som 120öre/kwh?
Min senaste faktura från elbolaget tror jag låg på 75öre/kwh. Med ett cop på 3 så är jag nere på 25öre/kwh. 1 kubik staplad björk innehåller ungefär 1300kwh. Mao. så hade min besparing varit 325kr på att elda 1 kubik björk istället för att vrida på strömbrytaren på VP'n. Och då pratar vi när björken ligger färdigkluven i vedskjulet. Resan dit består av nedsågning, klyvning, transport osv.

Så summan av kardemumman. När allt runt omkring, avskrivning på motorsågen, vedklyven, bränsle/olja till sågen, el till klyven, bensin/slitage på bil/släpkärra osv. är avklarat, så står vi med en peng kvar, dvs. 325kr minus (allt runt omkring)= X. X ska fördelas på arbetet som består av huggning, klyvning, transport/inlastning, eldning osv. Och DÄR blir nog förtjänsten per arbetad timme så låg att man nog inte ens vill veta den :surp: . Vi värderar ju alla våran tid här på jorden olika, men kommer man nedåt 10-15kr/tim för "arbete" så vette katten om det inte finns roligare saker att ägna sig åt. Men som jag skrev innan, vissa ser det som terapi, hobby, miljöarbete, ja kalla det vad man vill. Men det är ganska krasst betalt, hur man än ser på det. Jag tror dom flesta av oss som har ett lönearbete tjänar betydligt mera på detta, oavsätt hur ens tillgång på ved ser ut, skogsägare med en maskinhall full av grejor eller torpägaren med några ha skog och motorsåg.

Jag har ett elhandelsavtal Fortum Enkel med bra miljömärkt vind och vatten för 68,8 öre kwh. Låter ju rätt billigt men sanningen är att kostnaden för förbrukad el i juli och augusti 2012 uppgår till exakt 373 öre kwh när alla övriga kostnader slås ut på förbrukad kwh. Sen när värmepumpen behövs bäst så har den lägst effekt och priset är som högst.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Lennart A  
#191890 Det är nog som du kommit fram till att det verkliga priset på el är högt men genom att göra en stor del av priset fast som inte går att påverka genom ändrad förbrukning så blir även elen "billig"
Man får ju vara glad att inte oljebolagen har kommit på samma lysande idé. Då hade man kanske fått betala inträde på macken när man skall tanka.

All energi borde ha ett helt rörligt pris. Då får man en sund konkurrens. Alla energislag har stora fasta kostnader. Som nyss konstaterats så går det åt mycket maskiner för att göra ved medan själva träråvaran när den står i skogen inte betingar så högt pris.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#191892
Lennart A skrev:Det är nog som du kommit fram till att det verkliga priset på el är högt men genom att göra en stor del av priset fast som inte går att påverka genom ändrad förbrukning så blir även elen "billig"
Man får ju vara glad att inte oljebolagen har kommit på samma lysande idé. Då hade man kanske fått betala inträde på macken när man skall tanka.

All energi borde ha ett helt rörligt pris. Då får man en sund konkurrens. Alla energislag har stora fasta kostnader. Som nyss konstaterats så går det åt mycket maskiner för att göra ved medan själva träråvaran när den står i skogen inte betingar så högt pris.

Ja det ligger en hel del i det du säger. För mig är det då självklart att kwh priset på elen är det jag ska betala på fakturan delat med förbrukad el och då är det för mig i Juli och Augusti 2012 367 öre kwh. Då är det billigt med ved, mycket mycket billigt även jämfört med vilken värmepump som helst. Sen om andra blir lurade att räkna på annat sätt så är det ju synd att dom inte är medveten om vad dom betalar för. Men det är väl en del i elbolagens strategi. För vilket elbolag skulle sälja el (synligt) till värmepump för 367 öre kw på en årstid dessutom då elen normalt är som lägst betald?

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Kse  
#191895 Kan bara hålla med om att metoden som Jan Skog använder är väldigt effektiv.
Kör själv med samma metod och tycker att det går snabbt och effektivt, men då har jag ju de rätta förutsättningarna förstås.
Har också testat med inhyrd vedmaskin men jag ansåg investeringskostnaden vida överskred mina behov. Ser man på det hela som en hobby så faller saken i ett annat ljus, då finns det nämligen ingen gräns på hur mycket det får kosta.
Är man storförbrukare eller säljer vidare är det en sak, men när Svensson köper vedmaskin är det för att det behövs avdrag eller bara en ny frän pryl på gården.
Eller så tycker man helt enkelt om att stå där och göra ved, vilket jag iof. kan ha full förståelse för.
Ved1.JPG
ved2.JPG

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#191903
Vedproducent skrev:Jag har ett elhandelsavtal Fortum Enkel med bra miljömärkt vind och vatten för 68,8 öre kwh. Låter ju rätt billigt men sanningen är att kostnaden för förbrukad el i juli och augusti 2012 uppgår till exakt 373 öre kwh när alla övriga kostnader slås ut på förbrukad kwh. Sen när värmepumpen behövs bäst så har den lägst effekt och priset är som högst.

Så är också ett sätt att se på det, men då kan du ju ha i åtanke att din el blir en av sveriges dyraste när du eldar med ved eftersom du då förbrukar väldigt lite el men ändå får betala samma fasta kostnad.
Naturligtvis så kan/ska man inte räkna på detta sätt. Din fasta kostnad för elabonnemanget är ju lika stor oavsätt förbrukning, om inte så skiljer det inga större kostnader på året. Naturligtvis så är det kostnaden i förbrukning för den el du ersätter med ved som är det väsentliga. Eldar du 20kubik staplad björk på året så gör du åt ca 25-26000kwh. Det är denna siffra du måste använda i en eventuell kalkyl.

Sedan är det självfallet så att en värmepumps cop skiljer sig åt beträffande utetemperatur. Ju kallare det är ju sämre verkningsgrad. Uppgivet cop-värde för en pump är väl vid +7 gr om jag inte minns fel. Men 4 i cop vid 2-3 minusgrader brukar dom klara.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#191905
Tompamannen skrev:
Vedproducent skrev:Jag har ett elhandelsavtal Fortum Enkel med bra miljömärkt vind och vatten för 68,8 öre kwh. Låter ju rätt billigt men sanningen är att kostnaden för förbrukad el i juli och augusti 2012 uppgår till exakt 373 öre kwh när alla övriga kostnader slås ut på förbrukad kwh. Sen när värmepumpen behövs bäst så har den lägst effekt och priset är som högst.

Så är också ett sätt att se på det, men då kan du ju ha i åtanke att din el blir en av sveriges dyraste när du eldar med ved eftersom du då förbrukar väldigt lite el men ändå får betala samma fasta kostnad.
Naturligtvis så kan/ska man inte räkna på detta sätt. Din fasta kostnad för elabonnemanget är ju lika stor oavsätt förbrukning, om inte så skiljer det inga större kostnader på året. Naturligtvis så är det kostnaden i förbrukning för den el du ersätter med ved som är det väsentliga. Eldar du 20kubik staplad björk på året så gör du åt ca 25-26000kwh. Det är denna siffra du måste använda i en eventuell kalkyl.

Sedan är det självfallet så att en värmepumps cop skiljer sig åt beträffande utetemperatur. Ju kallare det är ju sämre verkningsgrad. Uppgivet cop-värde för en pump är väl vid +7 gr om jag inte minns fel. Men 4 i cop vid 2-3 minusgrader brukar dom klara.

Elbolagens strategi skulle kunna jämföras med att vi årligen tar ut halva kostnaden av kunden oavsett om han köper ved eller inte. Så kan vi sälja björkved för 275 kr/m3 sen.
Nej jag vet att du inte i detta läget kan räkna med 367 öre kwh men det räcker väl till med de 142 öre kwh som är i rörlig avgift. Men för egen del räknar jag ändå 367 öre kwh för att inte låta mig luras av elbolagens falska strategi. Det blir dyr hushållsel men oj vad billig värme jag får med ved.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

norrskog  
#191912 Ungefär 30 timmar lägger jag per år att stapla upp 40 kubik för min årsförbrukning. Får det som de flesta vet vid det här laget hemlevererat med lastbil tort och klyvet. Köper även skalkar från ett sågverk av gran och tall i mellanåt för att värma varmvattnet under sommaren. Detta är det billigaste alternativet för mig. . Har många funderingar nu när man har börjat komma upp i åren lite grann. Antingen en ny panna utomhus för runt 140.000 kr eller bygga ut källaren och sen införskaffa mig ett transportband och fylla källarutrymmet direkt bredvid pannan. Vedpisen i köket ger en skön värme och den använder jag till all matlagning. Vaknade i morse och minus 17 i utomhustemp

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191913
Kse skrev:Kan bara hålla med om att metoden som Jan Skog använder är väldigt effektiv.
Kör själv med samma metod och tycker att det går snabbt och effektivt, men då har jag ju de rätta förutsättningarna förstås.
Har också testat med inhyrd vedmaskin men jag ansåg investeringskostnaden vida överskred mina behov.

Blev verkligen överraskad att ingen annan i hela sverige håller med Jan Skog. Jag är hittills den enda i finland.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Vedproducent  
#191915
machonisti skrev:
Kse skrev:Kan bara hålla med om att metoden som Jan Skog använder är väldigt effektiv.
Kör själv med samma metod och tycker att det går snabbt och effektivt, men då har jag ju de rätta förutsättningarna förstås.
Har också testat med inhyrd vedmaskin men jag ansåg investeringskostnaden vida överskred mina behov.

Blev verkligen överraskad att ingen annan i hela sverige håller med Jan Skog. Jag är hittills den enda i finland.

Då har du missat mitt inlägg tidigare. Till husbehov duger motorsågen bra. Har själv hållt på med det i 25 år till husbehovet. Finns ingen anledning att köpa en dyr vedmaskin då. I så fall är det bättre att köpa färdig ved rent ekonomiskt. Men att jämföra att stå med en motorsåg och kapa 5000 m3 som det i mitt fall handlar om eller köra med en vedmaskin som både kapar och klyver samtidigt rakt ner i en säck är inte en motorsåg ens ett alternativ. Det får vara mitt svar men jag tycker absolut att ni som för husbehov trivs med er motorsåg ska fortsätta med det. Det är i högsta grad förnuftigt jämfört med att köpa en dyr vedmaskin.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#191920 Tjipp, vedproducent då är vi helt överens kanske har läst dina inlägg för slarvigt men även jag har lyft fram att vedmaskin behövs vid försäljning av ved pga kvaliteten.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

loppan  
#191942 Självklart så är det så att det inte lönar sig att köpa vedmaskin för en årsproduktion på 30-50 m3s.
En liten vedmaskin för under 50+m bör gå i alla fall 100 m3s och har god kapacitet för detta.
Eller att vara flera delägare brukar vara en bra lösning.

Jag håller med om att såga i grip är effektivt på mindre volymer.
Jag brukar själv såga bakar efter att jag vart på bysågen och sågat virke eftersom de funkar dåligt i vedmaskin.

Angående värmepumpar så räknar man i dag att de kostar 70 öre kwh i drifrskostnad,fjärrvärme 80 öre kwh
olja 110 öre kwh,direktverkande el 125 öre kwh.
Köpt färdigproducerad ved 40-45 öre kwh.
Så självklart är ved i alla dess former billigast.
Det enda alternativet som kommer i närheten av ved är solpaneler men då på sommartid.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

snubblaren  
#191947 Har inga siffror i huvet men något snitt på färdighuggen björkved är väl runt 550 stjälpt kubiken hur många kwh är det då i en 1m3 säck?

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Tompamannen  
#191950
loppan skrev:Angående värmepumpar så räknar man i dag att de kostar 70 öre kwh i drifrskostnad,fjärrvärme 80 öre kwh
olja 110 öre kwh,direktverkande el 125 öre kwh.
Köpt färdigproducerad ved 40-45 öre kwh.
Så självklart är ved i alla dess former billigast.
Det enda alternativet som kommer i närheten av ved är solpaneler men då på sommartid.

Om direktverkande el ligger på 125öre så utgår jag från att elen i ditt exempel kostar 125öre/kwh. En Toshiba ger 5,5 i COP vid +7gr. Vid -20gr så ligger den på COP 2,5. Om elen kostar 125öre/kwh så betyder det att 1kw värme kostar 23 öre vid +7gr och 50 öre vid -20gr. Det betyder att i runda slängar så börjar din vedeldning att löna sig först nedåt -20gr och däröver. Och då "tjänar" man ynka 5-10öre/kwh på allt jobbet som det innebär att plocka med pinnarna.
En annan aspekt är hur ofta det är -20gr och nedåt eftersom det är då man först "tjänar" på den köpta veden. När utetempen ligger över -20gr så är det ju Ebberöds bank att elda köpt ved jämfört med en VP!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).