tis 20 nov 2012, 14:19#195280
Slurfi skrev:Sjuttiotusen för grävmaskinsmonterad vedprocessor är dyrt tycker jag.
Jag tycker alla vedprocessorerna känns för dyra.
En skördare kan man ju använda även till annat än husbehovsveden, antar jag.
Jovisst, nytt er på tok för dyrt, derimot begagnad så er det billigaste vedmaskinen jag har köpt(ska funka som komplement til den "riktiga" vedmaskinen).
10tkr för processoren och 10tkr för hydraulikkaggregatet, priset even inkl. moms. 20tkr totalt.
Den ska få stå och tygga på klenare stammer, som ska bli ved åt oss själva.
Tenkte fastmontera den, så jag kan mata den med kranen (och even driva hydraulikkaggregatet med samma traktor) medan man laster det riktiga vedbordet til "stormaskinen".
Då blir det inget uppehåll med matningen at stockar, utan den går effektivt hela tiden.
Den går dessutan inte så langsomt som man tror, den har vel en cyklus på ca 5sek, så det er inte så illa. Den verkar langsommare en den faktisk er, då man inte ser momenten (kapning/klyvning).
Men at endast ha denna maskin, skulle jag inte villa ha, men som komplement blir det bra.
Ska komma med fler bilder när den er uppmonterat, som den ska stå.
Så her ser min ut.
DSC_2417.JPG
Och så här tenkte jag montera upp den.
igland2.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc