Bioenergi

energigrödor?

2 inlägg 1608 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

energigrödor?

norrskog  
#185408 Fler och fler biogasanläggningar planeras det att byggas i sverige och redan idag står det ett tiotal anläggningar klara för pruduktion. Mestadels rötar de från lantbrukare idag men efterfrågan ökar hela tiden och nu till frågan. Ska man averka den lilla skog av gran och tall man har och istället satsa på nått som kan kallas för energigrödor. Och i så fall vad för grödor skulle vara mest anpassat. Har funderat på salix och röja med vanlig röjsåg efter några år men det är ju ett jävla jobb. vet häller inte om det passar sig till rötning. Kanske skulle dränka med vattten och göra träskmark och odla nån snabbväxande grässort. Kom med förslag.
http://www.sweco.se/sv/Sweden/Tjanster/ ... rgigrodor/



   TS
Användarvisningsbild

Re: energigrödor?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#185626 Mja, ska det promt rötas, så tror jag mer på något ligninfri gröda typ gräs.

Ska du satsa på Salix för flisning, så tror jag inte på röjning, då röjning sänker den totala tillväxten, samt att röjningen ökar tillväxten på huvudstammarna.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).