herjman skrev:Känns som att de som säljer tar ganska bra betalt.
Björkmassan ligger väll kring 350:- m3fub? 175:- m3t blir ju ett fub pris på 437:- och det är väll nästan timmerpriser?
Rätta mig gärna om jag har fel
Vedproducent skrev:herjman skrev:Känns som att de som säljer tar ganska bra betalt.
Björkmassan ligger väll kring 350:- m3fub? 175:- m3t blir ju ett fub pris på 437:- och det är väll nästan timmerpriser?
Rätta mig gärna om jag har fel
Du räknar med en fastvolymprocent på 40 %
Det förekommer så klart men då är det ingen björk jag vill ha in i vedmaskinen. Skulle gladeligen köpa björk för 175 kr m3 travat exkl moms.
Så ni som anger priser ange då också inkl eller exkl moms annars så säger det ju ingenting.
foton skrev:Det enda mått som man bör använda är m3 travat. Alla andra måttenheter är bara till för att inköparna av skogsråvara skall kunna lura till sig gratis råvara.
foton skrev:Re: Inköpspriser vedråvara
Inlägg av foton » 30 minuter sedan.
Det enda mått som man bör använda är m3 travat. Alla andra måttenheter är bara till för att inköparna av skogsråvara skall kunna lura till sig gratis råvara.
foton skrev:Dom travarna som jag lägger upp varierar kanske med 1% i verkligheten, men när det blir inmätt på industrin kan det skilja många %. Det är klart att kravet skall vara riktigt staplat.