Bioenergi

Från ved till flis men vad funkar bäst.

4 inlägg 6104 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Från ved till flis men vad funkar bäst.

Skogshuggaren83  
#182551 Eldar med flis i verkstaden, en ivabo med förugn och kulvert till huset på gården men det rinner en å imellan verkstaden och huset som eldas med en CTC ved panna.
Har stort flisföråd med tork och egen skivhugg (hugger smått och fint) flisar rundvirke så det blir inga stickor/grenar eller stora bitar samt torr flis ca 10-15% fukt enligt fuktmätaren.

Så nu till problemet.
Funkar stoker på riktigt torr flis utan bakbrand?
Det får inte ta för stor plats pga pannrummets storlek. Lågt i tak ca 190cm och ett stort föråd får inte plats. Kan enkelt få flisen i säckar.
Har någon erfarenhet av sonnys, veto, skogmas eller liknande. Lite mer intresserad av Sonnys men svårt att hitta folk som använder/testat denna.
Tänker inte lägga ut 100 lakan utan något billigare eller begagnad.
Och vill behålla pannan.
Ca 70m2 hus från -35 med timmrade väggar i småland. Kw?

Är det någon som kan hjälpa mig vore jag tacksam.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Från ved till flis men vad funkar bäst.

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#182552 Har du funderat igenom kulvertmöjligheten ordentligt?
En kulvert för 20000:- och allt skräpande i verkstaden istf i huset låter som nog argument.

Avatar Fallback

Re: Från ved till flis men vad funkar bäst.

Skogshuggaren83  
#182554 Som sagt det ena huset värms från verkstaden via kulvert det andra huset ligger 600 m ifrån med å imellan och under 20 minus räcker den befintliga flisugnen precis till. Så det är inget alternativ.
Vi funderade på det när vi bytte ugn på gården men det blev inte så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Från ved till flis men vad funkar bäst.

JagArJag  
#315739
Skogshuggaren83 skrev:Eldar med flis i verkstaden, en ivabo med förugn och kulvert till huset på gården men det rinner en å imellan verkstaden och huset som eldas med en CTC ved panna.
Har stort flisföråd med tork och egen skivhugg (hugger smått och fint) flisar rundvirke så det blir inga stickor/grenar eller stora bitar samt torr flis ca 10-15% fukt enligt fuktmätaren.

Så nu till problemet.
Funkar stoker på riktigt torr flis utan bakbrand?
Det får inte ta för stor plats pga pannrummets storlek. Lågt i tak ca 190cm och ett stort föråd får inte plats. Kan enkelt få flisen i säckar.
Har någon erfarenhet av sonnys, veto, skogmas eller liknande. Lite mer intresserad av Sonnys men svårt att hitta folk som använder/testat denna.
Tänker inte lägga ut 100 lakan utan något billigare eller begagnad.
Och vill behålla pannan.
Ca 70m2 hus från -35 med timmrade väggar i småland. Kw?

Är det någon som kan hjälpa mig vore jag tacksam.


Bakbrand blir det med torr flis, även med blöt flis när det är lågt värmebehov.
Fortsätt inte med något sådant, köp en riktig flisugn med eltändning som inte använder fyreldning.
Det finns flera, jag har en från ståhls plåt. Körde in den i min vanliga vedpanna och det har fungerat sen dess. Fungerar på torr och lite blötare flis.
Jätteblöt flis fungerar inte, då måste det vara t.ex. en swebougn, men då är det så många nackdelar så det vill man inte hålla på med.
Ståhls plåt's flisugn är samma som iwabo x-50/x-100, men dom har nyligen satt in större skruv i säkerhetsslussen samt bytt styrning.
Vill du kunna elda lite blötare flis bör du köpa till den bättre fotocellen för någon hundring.
Det finns beg på blocket då och då, men dom är ev dom med mindre skruv så har du industriflis får du nog byta skruven. Med den nya skruven så fungerar det felfritt.
Fråga om det är något du undrar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).