tis 28 jan 2014, 18:24#261275
Detta med flis är en sak som alla har synpunkter på, mina lyder följande. Plocka groten ur barr avverkningarna är inget att satsa på. Skänk hellre den energin åt kommande bestånd som kommer få en kanon start på sitt liv. Tror mig ha läst att grönrisplantering ökar tillväxten de första åren med 20%, och det håller även underväxten borta de första åren.
Att plocka ris i lövbestånden anser jag vettigare, då man kan plocka ut groten betydligt billigare än barrgroten. Men det kräver att det är rejält flis! Allt plock är bortkastade pengar, rejäla toppar som är knäckkapade är billiga att ta ut. Eftersom jag är manuellhuggare så kan man detta med flis då det plockas ut vid varenda avverkning. En tumregel jag har är. Allt under ca 15 cm ska man inte ta bit i, spring då hellre upp och dela på mitten om riset blir för långt. Vi gjorde nämligen en uträkning på detta och fliset va billigare att ta ut under 15 än att ta den sista biten. Men alltid är där någon som promt ska hugga ut den sista biten iallafall, vilket resulterar i kortare ris som blir ett helvete å lasta och extra slit med att kvista upp den satans biten. Desto mer skotaren får ut på en vända desto billigare.
Så snåljåpen inom oss är bäst att lämna hemma, skit i sista biten. Sitter skotarföraren nästan och spyr i hytten över de långa riset så är allt precis som det ska va.
Med en vass kjedja går dagen snabbare.