Bioenergi

Fundering kring grot

22 inlägg 19159 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Engelthon  
#180028
foton skrev:Mina grotutag sker i huvudsak i samband med röjningar ock tidig gallring. I sommar har det mest vart i ca. 10 åriga björkbestånd och inte på kalhyggen.


Förvirringen är total! Börjar man kalla röjningsrester och energiskog för GROT nu?

Eftersom jag inte vet vad du syftar längre på så kan jag varken säga det är bra eller dåligt. Men om du menar att du skotar ut riktig GROT och säljer den för 65kr/m3s må det vara en fruktansvärd bra förtjänst på det.

Frågan är vad du gör egentligen???

Användarvisningsbild

Re: Fundering kring grot

halvproffs  
#180036 Så svårt kan det väl inte vara. Han skriver ju att han tar stam från röjning och tidig gallring. Sen att han använder fel ord måste man ha överseende med.

Har själv ett projekt med vek stam som kommer att flisas och redovisas här i forumet när alla siffror är klara.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Windsor  
#261275 Detta med flis är en sak som alla har synpunkter på, mina lyder följande. Plocka groten ur barr avverkningarna är inget att satsa på. Skänk hellre den energin åt kommande bestånd som kommer få en kanon start på sitt liv. Tror mig ha läst att grönrisplantering ökar tillväxten de första åren med 20%, och det håller även underväxten borta de första åren.

Att plocka ris i lövbestånden anser jag vettigare, då man kan plocka ut groten betydligt billigare än barrgroten. Men det kräver att det är rejält flis! Allt plock är bortkastade pengar, rejäla toppar som är knäckkapade är billiga att ta ut. Eftersom jag är manuellhuggare så kan man detta med flis då det plockas ut vid varenda avverkning. En tumregel jag har är. Allt under ca 15 cm ska man inte ta bit i, spring då hellre upp och dela på mitten om riset blir för långt. Vi gjorde nämligen en uträkning på detta och fliset va billigare att ta ut under 15 än att ta den sista biten. Men alltid är där någon som promt ska hugga ut den sista biten iallafall, vilket resulterar i kortare ris som blir ett helvete å lasta och extra slit med att kvista upp den satans biten. Desto mer skotaren får ut på en vända desto billigare.

Så snåljåpen inom oss är bäst att lämna hemma, skit i sista biten. Sitter skotarföraren nästan och spyr i hytten över de långa riset så är allt precis som det ska va.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Martin_8900  
#277820 Hejsan. Har nyligen huggt upp en åker som jag skall återplantera. Ytan på åkern är cirka 1 ha. Trädslagen som jag huggit ner har varit mestadels lövträd. Asp och Björk. 4-6 m höga.

Min fråga är nu om det kan vara värt att köra fram det själv och sedan sälja det som grot/ flisobjekt? Eller är det inte värt det utan elda upp det direkt på plats istället? Har skrapat ihop 7 högar med ris. Någon som har nå tips hur jag mäter ut volymen på detta?

Vill helst undvika att elda då åkern är långsmal och avståndet till den kvarvarande skogen inte är allt för stor. Har lyssnat runt lite men det verkar inte vara ett allt för högt tryck på denna marknad just nu.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

foton  
#277882 Det verkar vara väldigt dåligt intresse för grot. Värmeverken eldar hellre med sopor, räcker inte dom Svenska inporterar man från Italien mm. Eller eldar med kol.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Skogsforskare  
#277900 GROT = GRenar Och Toppar, dvs det som skördaren kvistar/kapar av vid gallring och slutavverkning. Röjningsvirke som säljs som energived är inte GROT.

En hyfsad ersättning för GROT på en normal mark ligger kring 1500 kr/ha. På samma mark är tillväxten i slutavverkningsskogen kring 5 m3sk/ha&år. Ett netto på 300 kr/m3sk är inte orimligt i en slutavverkning. Det inenbär att intäkten från GROTen motsvarar ett års extra tillväxt. Låt skogen stå i två år extra och lämna GROT i skogen.

Orsakar GROT-uttag tillväxtförluster? Grovt förenklat kan man säga att GROT-uttag vid gallring ger alltid förluster, men inte uttag vid slutavverkning. En bördig mark tål mer uttag än en svagare mark.

Enda vitsen med att ta ut GROT är väl att hygget blir mer lättgånget.

Avatar Fallback

Re: Fundering kring grot

Midgård  
#277927 "Enda vitsen med att ta ut GROT är väl att hygget blir mer lättgånget."

Ja, i mina trakter, nordöstra Småland, är det ingen ekonomi i att ta ut grot om man betalar för skotning och flisning + transporter. Det blir bara några kronor över. Däremot får man en renare hygge för markberedning och plantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).