Bioenergi

Bästa energiklippen?!

69 inlägg 42494 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#170164 ja du har så rätt. Ackumulering finns numer och vikten jag tänkte på var nog på den lilla modellen. Den ska gå att köra via rotatorn enligt Juha. Vill minnas att priset låg runt 125 t sek.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#170809 Nu har jag beställt ett Bracke aggregat, 4v leverans tid känns som alldeles för lång tid. Ville ju helst ha det igår :-) Får gneta på ett tag till med H53:an :/
Kommer att köra några skift så ska jag utvärdera kapacitet, dieselförbrukning osv.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#170861 Hej Fredrik. Grattis till ett bra val. Du köpte aggregatet som N-O offererade mig för en tid sedan. Jag velade lite och valde Mecanil såg/klipp istället. Har fortfarande inte fått någon leveverans, men vi hoppas under nästa vecka. Började i fredags med ett hagmarksjobb ca 10ha, bara grovt. Får gneta med EH25an upptill och köra Husquarna på högstubbarna. Kom gärna me lite feed back när du startat upp C16.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#177790 Det tog ju lite längre tid än planerat men nu har det iaf kommit. Bracke C.16B -12 :-D
Montören kommer på måndag så det blir väl provkörning tis lr onsdag.
Uppdaterar med lite mer bilder och kanske en film så småningom.


Bild


Bild

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Engelthon  
#177827 Personligen tycker jag Moipu 300ES är ett riktigt guld aggregat. Här finns matning med 3st förinställda längdval om man ska ta ut massa till exempel.

Offert på ett nytt var 415.000sek inkl frakt och montering hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#177846 Har nu kört aggregatet drygt 100 tim. Säkert inte det bästa men en hyfsat bra kompromiss speciellt om det är lite grövre material. Riktigt bra grip om man gämför med andra på marknaden. Sisådar med kvaliteten och intresset från tillverkare och leverantör.




Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Duccen  
#177898 Ser bra ut! Men ingen lönsamhet för den bonden som du körde åt med så klena buskar :) Har du hunnit testa i lite grövre bestånd? Verkar vara ett riktigt bra aggregat i mina ögon iallafall. Nätt på nå vis och bra med kombi (klipp/såg) Bra film MER SÅNT:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#177911
Duccen skrev:Ser bra ut! Men ingen lönsamhet för den bonden som du körde åt med så klena buskar :) Har du hunnit testa i lite grövre bestånd? Verkar vara ett riktigt bra aggregat i mina ögon iallafall. Nätt på nå vis och bra med kombi (klipp/såg) Bra film MER SÅNT:)



Jag körde mer grovt material på den gården. Det är nog sällan någon lönsamhet på kort sikt för markägaren att städa ur diken och klippa det som hänger ut i åkern. Alternativet är att dom gör det själva med motorsåg och ev huggarvagn.

Aggregatet funkar ganska bra när det funkar men fortfarande fel och brister som inte är fixade. Sågat av slangen till svärdsmatningen 2 gånger, svärdet går upp i såglådan i vissa lägen, drivningen till kedjan har havererat efter 50tim, sågmotorn som är en hydraulmotor läcker i axeln och skall bytas, för korta bultar som håller svärd (hänger på halva gängen), drev och svärd spårar inte exakt mm mm...... kommer inte ihåg allt, ja just det, kedjesmörjningen funkar dåligt eller inte alls. I helgen gav noden upp som iofs var beg från Ponsse klippen men det blev att hämta en ny från lagret (det kan man dock inte beskylla Mecanil för).

Kommer en film till snart som visar hantering av grovt och lastningsegenskaper. Måste bara hitta någon som vill hålla i kameran. //

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Robert Lindberg  
#177912
Duccen skrev:Ser bra ut! Men ingen lönsamhet för den bonden som du körde åt med så klena buskar :) Har du hunnit testa i lite grövre bestånd? Verkar vara ett riktigt bra aggregat i mina ögon iallafall. Nätt på nå vis och bra med kombi (klipp/såg) Bra film MER SÅNT:)



Jag körde mer grovt material på den gården. Det är nog sällan någon lönsamhet på kort sikt för markägaren att städa ur diken och klippa det som hänger ut i åkern. Alternativet är att dom gör det själva med motorsåg och ev huggarvagn.

Aggregatet funkar ganska bra när det funkar men fortfarande fel och brister som inte är fixade. Sågat av slangen till svärdsmatningen 2 gånger, svärdet går upp i såglådan i vissa lägen, drivningen till kedjan har havererat efter 50tim, sågmotorn som är en hydraulmotor läcker i axeln och skall bytas, för korta bultar som håller svärd (hänger på halva gängen), drev och svärd spårar inte exakt mm mm...... kommer inte ihåg allt, ja just det, kedjesmörjningen funkar dåligt eller inte alls. I helgen gav noden upp som iofs var beg från Ponsse klippen men det blev att hämta en ny från lagret (det kan man dock inte beskylla Mecanil för).

Kommer en film till snart som visar hantering av grovt och lastningsegenskaper. Måste bara hitta någon som vill hålla i kameran. //

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#180122 Har kört ca 1200kubik träddelar nu och änsålänge fungerar aggregatet över förväntan.
Kapaciteten är väl ungefär det dubbla jämfört med gamla Naarvan, ligger mellan 15-20kubik i timmen beroende på omständigheterna. Dieselförbrukningen är dock något högre men det gör ju inte så mycket med tanke på hur fort det går att få omkull matrialet nu :)

Kedjebyte efter lite hårdare motstånd i form av en sten :) Dock tål den ett par "smällar" innan man märker nån direkt försämring. Är det klent så verkar man kunna köra fast kedjan är väldigt slö.
Bild


Bild


Före körning:
Bild


Efter körning:
Bild


Åkerkantsröjning, går absolut fortast att både hugga och skota så gärna fler sånna jobb i framtiden :)
Bild

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#180137
Fredrik_L skrev:Kapaciteten är väl ungefär det dubbla jämfört med gamla Naarvan, ligger mellan 15-20kubik i timmen beroende på omständigheterna. Dieselförbrukningen är dock något högre men det gör ju inte så mycket med tanke på hur fort det går att få omkull matrialet nu :)


Skulle inte vilja verka oförskämd men dom m3 du talar om är det m3s eller vad är det? för jag tror inte på något vis att du kommer upp i 15-20 m3fub i timmen på att kör sly.

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#180139 M3s och inget annat :)

Användarvisningsbild

Re: Bästa energiklippen?!

Mäki  
#180144 Bra att vi har enheterna klara och det är bra kört :-bd men tycker du inte det är stort i gallring :???:

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

Fredrik_L  
#180145 Antar att du tänker på storleken på maskin? Jo, den är aningen för klumpig i gallring men man tager vad man haver. Tanken var att det bara skulle köras typ åkerkanter och liknande men som det ser ut nu så blir det nog en hel del röjningsgallringar också. Maskinbyte har faktiskt slagit mig, en 901tx eller Ecolog vore väl att föredra men då lär jag ju även skaffa en skotare plus förare på den :S Får nog gneta på med Dualen ett tag till så får framtiden utvisa om jag lär byta :)

Avatar Fallback

Re: Bästa energiklippen?!

_Espen  
#180148 Hvordan går det med temperaturen på hydralikkoljen med Bracke'n på dualen i forhold til klippen?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).