Bioenergi

Rund vedbod av armeringsmattor.

64 inlägg 64450 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

vedförsäljan  
#209026 Här det bara att naja ihop med ståltråd? eller ta ni spännband?

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#209040
elis skrev:Låter som det kommer fungera bra det där. 4,5 m3s blir grovt 2 m3t torde väga omkring 800-1000 kg, jag skulle nog behöva halvera dem på höjden för att kunna hantera dem. Om nu vikten är någorlunda rätt skattad.

4,5 m3 rå ved stjälpt 30 cm motsvarar 2 m3 fub och väger cirka 1900 kg. Dubbelt mot din uppskattning. Kan ju vara bra att veta om du redan tror dig få problem med 800-1000 kg.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

elis  
#209098 Jag hittade siffrorna på nån skogsindustri-sida, minns ej riktigt vilken. Har du vägt eller var fann du dina uppgifter?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#209106
elis skrev:Jag hittade siffrorna på nån skogsindustri-sida, minns ej riktigt vilken. Har du vägt eller var fann du dina uppgifter?

Ja jag väger och mäter mycket ved så du kan lita på att siffrorna stämmer.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

vedförsäljan  
#209107 vad använder ni för mått på armeringsnätet?

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#209131 Måtten är 2,2x5,2 tror jag, blir ca 1,6 i diameter.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#209132 Grov ståltråd på tre punkter och ett klent spännband som extrastöd har jag när jag böjt till mattan rund och fin.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

vedförsäljan  
#209168 Tycker de var förbaskat dyrt med armeringsnätet,eller var ja för snål :P

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

skogsbonne  
#209199 Då kan du köra med vanliga vedsäckar går lika lätt det

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#209241 Dryga tvåhundringen per matta är väl inte så dyrt? Dom håller många många år och går nätet sönder lägger man på en punkt med pinnsvetsen... :-bd

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#209244 Såg att nimaab.se tar 215 spänn för en ventilerad 1,5 m3-säck, hur länge håller den jmf en armeringsmatta som rymmer 4,5 m3? 🤷‍♂️

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209253 Var finns armeringsnäten att köpa till bra pris?

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

skogsbonne  
#209297 ja menar inte stor säck utan nät säck för 14 kr/st och dom håller mer än 1 gång om man plockar ur säckarna

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Energiminister  
#209324 Ok, hur mkt rymmer en nätsäck, är det en sån där man har typ en plasttub för att fylla med?

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

skogsbonne  
#209330 1 m3 såklart eller det finns ju små också typ 60 l men det blir många ca 7 m3 för att få 100 st 60 l

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).