Bioenergi

Rund vedbod av armeringsmattor.

64 inlägg 64641 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

nilsszzon  
#694650 Vedproducent, hur mkt krångligare upplevde du att det var att tömma veden ur armeringsmattorna?
då du är inriktad på produktion/lönsamhet/smidighet så misstänker jag det var ganska mkt som strulade för att du hellre tar 3 säckar ( 3x1,5 ) än välter en 4,5m3 så att säga.

fick upp ögonen för denna metod här i dagarna och då jag inte kan flytta min transportör (1x37 hakki ) så hade det varit finfint att damma i 4-5m3 i ett svep

om man använder sig av grövre armering 5 mm borde man väl kunna fästa en stropp på mitten och lyfta med frontlastaren för att kunna tippa den på smidigt sätt? ( för min del fungerar inte att öppna najningen och handkasta det blir för mkt kaka på kaka )

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

svampbob  
#694654
nilsszzon skrev:Vedproducent, hur mkt krångligare upplevde du att det var att tömma veden ur armeringsmattorna?
då du är inriktad på produktion/lönsamhet/smidighet så misstänker jag det var ganska mkt som strulade för att du hellre tar 3 säckar ( 3x1,5 ) än välter en 4,5m3 så att säga.

fick upp ögonen för denna metod här i dagarna och då jag inte kan flytta min transportör (1x37 hakki ) så hade det varit finfint att damma i 4-5m3 i ett svep

om man använder sig av grövre armering 5 mm borde man väl kunna fästa en stropp på mitten och lyfta med frontlastaren för att kunna tippa den på smidigt sätt? ( för min del fungerar inte att öppna najningen och handkasta det blir för mkt kaka på kaka )


Jag tror att det är enklast att du går direkt på notsäckar då har du ett system som garanterat funkar och säckarna behöver du bara köpa en gång. Enda fördelen med armeringsmattor är att du kan ha tur och hitta dom eller få dom gratis i övrigt blir det bara mer arbete. Jag har en bekant som tog rätt på högt Gunnebostängsel (1,8m) och torkade sin ved i. Han knöt igen och klippte upp så han hamnade i handplockningen från backen.
Jag köper numera endast notsäckar utan bottentömning. Jag har tränat upp mig på att tippa omkull säcken dom på bilsläpet och sedan tömma den med hjälp av öglorna i botten.

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#694671
nilsszzon skrev:Vedproducent, hur mkt krångligare upplevde du att det var att tömma veden ur armeringsmattorna?
då du är inriktad på produktion/lönsamhet/smidighet så misstänker jag det var ganska mkt som strulade för att du hellre tar 3 säckar ( 3x1,5 ) än välter en 4,5m3 så att säga.

fick upp ögonen för denna metod här i dagarna och då jag inte kan flytta min transportör (1x37 hakki ) så hade det varit finfint att damma i 4-5m3 i ett svep

om man använder sig av grövre armering 5 mm borde man väl kunna fästa en stropp på mitten och lyfta med frontlastaren för att kunna tippa den på smidigt sätt? ( för min del fungerar inte att öppna najningen och handkasta det blir för mkt kaka på kaka )

Går ju fylla notsäcken med drygt 2 kubik och 2 st i långgafflarna samtidigt. Lite bökigt både med pallar till armeringsmattorna då dom måste vara större än vanliga pallar samt att flytta armeringsmattorna själv. Några mattor kollapsade när man tömde ur dom. Nja dom var kul att fylla men resten är klart bättre med notsäcken.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

nilsszzon  
#694682 ja verkar ju som det är säck som gäller , är det ide att sätta på hättorna ( presseningen ) direkt efter man säckat veden? så den står ute med skydd direkt?

läste i ngn tråd att norsk ved gjort test och kommit fram till det var bäst torkeffekt på detta vis?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).