Bioenergi

Rund vedbod av armeringsmattor.

64 inlägg 64442 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#229372 Har da sett det en gang, men skal nok ha step by step-instruksjon for å få med bildene Noen som tar kallet?
OH

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229373
Cat554 skrev:P091 matter har 10x10 cm ruter og 3,4 mm tråd Tråden er sterk nok, men sveisene er bare så vidt gode nok.
Noe av hensikten er også å få viket inn de spisse trådendene. De er jo farlige.
Gjerdekramper er ikke gode nok. Har forsøkt, men når en tømmer dem er det ganske tøft. Veden henger godt i nettet, og er man ikke litt forsiktig kollapser hele nettet. Har ødelagt 2-3 stykker.

OH

Ok, ja det är ju väldig skillnad på 3,4 mm och 5 mm. 5 mm kollapsar inte. Går ju till och med att klättra upp i nätet för att jämna av toppen så det går nog fint med stängselkrampor.

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229387 För den som vill sänka lagringskostnaden med mattan kan man skarva i som exempel 1 meter i mattan. Kostnaden för lagring med nätet sjunker då 30 %
Men då får man ju ha en traktor som klarar att lyfta 7 m3. Ska nog testa det nästa år.....

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

stegmaster  
#229401
Vedproducent skrev: Men då får man ju ha en traktor som klarar att lyfta 7 m3. Ska nog testa det nästa år.....

Ja, det verkar vara dags med lite mer luft i framdäcken. :wink:
Tror min Ålö 540 skulle slita med en sådan last. :o
Har du teleskoplaster, vedproducent? Vil minnas jag såg en bild från dig som liknade en sånn??

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#229405
stegmaster skrev:
Vedproducent skrev: Men då får man ju ha en traktor som klarar att lyfta 7 m3. Ska nog testa det nästa år.....

Ja, det verkar vara dags med lite mer luft i framdäcken. :wink:
Tror min Ålö 540 skulle slita med en sådan last. :o
Har du teleskoplaster, vedproducent? Vil minnas jag såg en bild från dig som liknade en sånn??

Jo jag har 2 st teleskoplastare JCB men 3 ton är väl ungefär gränsen jag klarar med dom så 7 m3 ska vara möjligt att lasta.

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

machonisti  
#229416 Har nog grejer som grejar lyftet men gafflarna begränsar :sad:

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Mojjemannen  
#263736 Hur har det gått, provat?

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

stektlök  
#263780 släng upp lite nya fräscha bilder också :)

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#278668 Har inte testat med att skarva i större nät. Nöjer mig med 5 m3 i varje. Men det blir armeringsmattor som gäller framöver. Mest för att veden blir extremt fin och produktionsökning som motsvarar en halv dagslön varje dag.

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Krister_81  
#278671 Finns nät på rulle ("Sideverkko" )50 och 25m att köpa här i Finland iallafall 3x150/150 samt 3x50/50 även som zinkat.
Finns ett par bönder här i byn som kört med detta system. Tror dom använt sig av 3x150/150.
De har då delat rullen i mindre bitar.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Robertberg  
#638843 Några nya rön inom detta ämnet?
Är sugen på att testa vid tillfälle.

Väger en pall färsk ved ca 1900 kilo? Vad väger då veden när den är torkad?

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Sti L  
#638855 Har sådanne nettpaller men selger ikke ved, mine er 1.55 i diameter og 2 meter høye pluss palle. Mener det ble 3.5 kubikk, fyller ikke helt med løvved p.g.a. vekta. Har laga et transportabelt vedskjul/skilderhus som også er bygd på palle, kjører dette inntil husveggen når fyringssesongen begynner. Særdeles arbeidsbesparende, særlig nå da jeg har kjøpt en gammel supervedmaskin (Dalen).

Användarvisningsbild

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Vedproducent  
#638861 Ja jag körde med 50 st armeringsmattor några år. Det var smidigt att fylla men att tömma ur dom så är ju Espegards notsäck bättre. Det är 2 år sen jag slutade med armeringsmattorna. Kör nu bara med Espegards notsäck. En mycket stark säck med optimal tork. Har inte kasserat en säck än och dom äldsta kör jag med 6:e gången nu.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Edner  
#692140 Själv går jag och grubblar på om man skulle göra en stor med tak. Minst 5m hög och 3m i diameter.
Kanske ännu högre om man får tag på en rejäl transportör som kör upp veden i toppen.
Om man sedan låter den vara öppen på en sida i botten kanske 2,5 x 2,5 meter stor öppning.. tror ni veden vill rasa fram då? Typ som en potatislåda i affären?
Om det inte vill rasa fram, så får man väl rafsa lite med grävmaskinen eller hitta på nån finurlig utmatningsanordning.
Skulle veden i mitten torka och inte mögla i en diameter på 3m tro?
Fördelen hade ju varit att man alltid tar den veden som har torkat längst.

Avatar Fallback

Re: Rund vedbod av armeringsmattor.

Cat554  
#692202 Du får nok ikke tak i veden som har torkat längst, da det ikke glir fram. Det vil rase ned innanfor öppningen og lagas et hål, si en meter i diameter. Jeg har erfart det fra tømming av dunkar av armeringsnett. Om en da ikke er noga med å få det til å falle ned helt opp der en har öppningen, så kollapser nettet og er förstört. OH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).