Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61451 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162923 "det inte lönsamt att köpa ved för 600m3s plus frakt."

Mycket snart kommer det att vara lönsamt att köpa ved för 600m3s plus frakt.

Alternativen rusar nämligen i pris:
Olja kostar runt 15.000kr/m3
Elen blir dyrare pga att utsläppsrätterna höjts med 29% sedan årsskiftet.
Massapriset har höjts med ca 100 dollar per ton sedan årsskiftet.

CO2-skatterna kommer att se till att biobränsle som ved och pellets
blir allt mer intressant.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#162943 om du eldar med vedpanna så tar jag 400 kr för blandveden 50cm plus frakt .. Det e billigare än pellets ..

   TS
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162955 javisst kommer det att bli lönsamt att köpa ved för 600m3s plus frakt en dag, men det förutsätter att priset på ved ligger stilla i väntan på att det ska bli så, och när den dagen kommer så har även omkostnaderna för dom som producerar ved ökat så att det priset också måste upp, det jag menar är att man kan inte vänta sig att konsumenterna betalar samma kw pris för ved som för andra alternativ som kräver mycket mindre arbetsinsats utan man måste kunna spara någon krona på att välja ved. min jämförelse mellan ved och pellets kommer nog fortfarande vara relevant eftersom det i början är samma råvara. den dag jag får betala 7000kr för 10000kwh pellets kommer jag fortfarande inte vara beredd att betala 7000kr för 10000kwh ved

när det gäller massapriset så ligger det för närvarande på ca 850 dollar per ton för ett år sedan låg massapriset runt 1000dollar per ton så där är det snarare en fråga om återhämtning i stället för prisökning. men arabländerna bråkar upp oljepriserna 😡

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162963 Om man läser tråden
"Elda upp din skog."
viewtopic.php?f=6&t=6742

Där står att det kan finnas 1.358.000KWh/ha i en bra granskog.

Trä är ett kolväte, kemiskt närbesläktat med olja.

Intressant vore om man kan använda denna teknik för att omvandla trä till olja:
"Thermal depolymerization"

"I den katalytiska krackern bryts kolvätekedjorna i insatsråvarorna upp och man får ut lätta ”fraktioner” av olja. Enligt Anders Olsson håller man samma kvalitet som marin diesel men till en så låg produktionskostnad som 23 dollar per fat"
http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_m ... 406057.ece

Annars kan man ju alltid göra talloljediesel som Sunpine gör i Piteå.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162968
Bengt.Svensson skrev:Ett bra pris på pellets! 4988 / 2.1 = 2375 kr / ton. När svågern köper tror jag han ger nästan 3000 kr/ ton (ca 2500 kr per pall).


ja, i år behöver man inte till byggmax för att hitta billig pellets, även dom stora leverantörerna erbjuder pellets till 38-39 kr för en 16kg säck och köper man två pallar eller fler så är frakten gratis hem på gården. så jämfört med i fjol så har priset helt klart gått ner.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Camwood  
#163196 Den här tråden ska nog flyttas till Lönsamhet i vedförsäljning :roll:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#163588 Jag hugger björk och bland i min pappas skog är 14 år och jag säljer björken för 400 och bland för 350,
har även björk säckar 60 liters med 30-35 cm för 50 kr st. Jag tycker det är ett hyfsat pris man kan ju inte ta 600 m3 för då köper väll ingen ? Jag kännar ju 400 m3 plus att det är kul

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

marcus_ford 3600  
#164028 jag hugger nu mera alt själv och tar 400 kronor för lövved per m3 hemkört inom 10 km om dom köper minst 5 m3 och björk ska jag bara sälja i 40 litersäckar i år för det är ingen sån kunkerens här. Bra jobb för en 15 åringen :grin:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#164040 jo det är fint att ha något att göra

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#172749 Efter alla dessa diskussioner om lönsamhet..

Jag kan inte förstå varför ni säljer för 400:-???? Det lilla ni säljer kommer ni bli av med för 500:- också!

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#172750 nej det kommer man inte 500 plus moms eller utan??

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#172752 Ja, redovisar ni ens moms?
500:- inkl moms hade ju vart ett steg i rätt riktning.

När man ser vad de stora försäljarna skriver här på forumet så ser man ju att dom blir av med sin ved för runt femhundringen.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#172759 jo men folk här vill ju inte betala 500 när dom kan få det för 400

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#172769 Prova till nästa vinter! Kanske följer andra efter och priserna justeras uppåt, blir det en rejäl vinter lär du få det sålt och du får mer pengar på fickan

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

jd6630  
#172774 men om då skogsbonnen sänker priset till 350spänn så säljer du ju ännu mer ved

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).