Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61611 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162485 Sånt ger självsanering av skrået så att säga....... om du inte tycker det går ihop så gör det säkert inte det för de andra heller....... :|

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#162565
Alano skrev:Det är intressant att se att en byggkedja kan prissätta Björkved till 1395kr staplat i en häck och att det kan finnas personer som överväger att köpa densamma.

I mitt närområde, Småland, är prispressen tydlig och det finns alltförmånga som lockar med priser på ca 400kr/m3s för torr 30cm björkved. Jag kan förstå att detta görs OM man måste få in pengar omgående, annars är det helt galet.

Min ved är värd mer och därför säljer jag inte denna för dessa reapriserna! Detta innebär att jag fortfarande har ca 150m3s kvar i lager, men det får ligga tills det finns efterfrågan.

Jag tycker att vi alla måste hjälpas åt med att hålla en prisnivå så att både material och arbetet blir hyggligt betalt och då måste torr 30cm björkved betalas >500kr/m3s....

Håller helt med dig om prisnivån 400 kr för torr björk. Det är galet och naturligtvis svartved. En sak är rå ved och stå och mata rätt i container och sen bort med skiten. Men även det är egentligen för dåligt om du tex behöver ha 600 kr/tim plus moms för all utrustning. Då får det vara hyfsad ved så det blir lite produktion av det (minst 5 m3 i timmen när råvaran är betald) Inte med all ved man klarar det.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Skogstinsen  
#162575 Men ni som håller på med vedförsäljning, varför höjer ni inte priserna? Jag menar att saker blir inte billigare med åren. Se bara på konsumentpris index det ökar ju med 3 % (eller mer) varje år. Lönerna ökar, drivmedel ja allt. Ska veden ha samma pris som för 20 år sen?

Någon ringde mig och ville ha 30m3 i 4 meterslängder hemkört. För det skulle jag få 180 kr/m3 inkl frakt. Då kan dom ju ringa någon annan tycker jag! Jag skulle aldrig stå i en ved maskin och sälja veden för 400kr/m3 som ni gör. Det är för dåligt enligt mig! Stå där med svindyra maskiner m.m och nästan jobba gratis.

Nej ni som håller på gå ihop och sätt ett pris. Se på bensin bolagen :D Vilken kartell!

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#162588
Skogstinsen skrev:Men ni som håller på med vedförsäljning, varför höjer ni inte priserna?

Ja det kan man verkligen undra. Verkar som att vissa är rädda för att stå med osåld ved så dom måste sälja till varje kund och inte säga nej till någon. Periodvis främst vår och försommar så är det nog minst 90 % av alla som ringer som aldrig återkommer för mig. Det är bra, då ligger jag rätt prismässigt. Tänker för mig själv att sälj ni er billiga svartved så säljer jag min ved till bra priser till hösten i stället. Har då fungerat bra för mig och jag har ingen osåld ved kvar heller.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

foton  
#162596 Har börjat sälja björken till massa, fallande längder 385 kr. + moms. mina björkar är inte så stora så det brukar bli en kvistfri 5 metare, där klipper jag av och tar toppen till grot. Enkelt och bra och slipper att tjöta med folk.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Skogstinsen  
#162659 Men är man flera som säljer på samma område kan man ju göra en fuling. Ring eller ta kontakt med varann och sätt samma pris. Eldningsoljan ökar i pris, elen, drivmedel ökar oxå i pris. Så varför ska inte vedpriserna öka i pris?!

1m3 olja(12500:-) motsvarar cirkus 10m3 ved(4000:-). Se vilken pris skillnad. Så skulle några prata ihop sig om att höja en 50 lapp/m3 ett år och en 50 lapp året efter så skulle nog inte det drabba köparna.

För det finns ju säkert många som håller till på samma område. Som du Vedproducent tex, du är profesionell och det finns säkert några till i ditt område. Så att höja lite i samspråk med andra är nog inga problem. :D

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

elis  
#162692
Skogstinsen skrev:Men är man flera som säljer på samma område kan man ju göra en fuling. Ring eller ta kontakt med varann och sätt samma pris. Eldningsoljan ökar i pris, elen, drivmedel ökar oxå i pris. Så varför ska inte vedpriserna öka i pris?!

1m3 olja(12500:-) motsvarar cirkus 10m3 ved(4000:-). Se vilken pris skillnad. Så skulle några prata ihop sig om att höja en 50 lapp/m3 ett år och en 50 lapp året efter så skulle nog inte det drabba köparna.

För det finns ju säkert många som håller till på samma område. Som du Vedproducent tex, du är profesionell och det finns säkert några till i ditt område. Så att höja lite i samspråk med andra är nog inga problem. :D


Joo nog börjar ni bli fula allt. Kartellbildning kallas det och är förbjudet i lag. Du tänker väl inte på allvar åka runt till alla du sålt ved och stapla i vedboden, bära in och fylla pannan varje dag eller?
För det är precis vad som händer om du köper olja eller el, det finns på plats och kan brukas utan vidare åtgärd. Kom igen när ni har en lika bekväm produkt, till dess är jag glad att ha en elpatron utifallatt såsom ni resonerar.
Och hur skulle årliga höjningar INTE drabba köparna? Man häpnar.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

hakki  
#162697
elis skrev:
Skogstinsen skrev:Men är man flera som säljer på samma område kan man ju göra en fuling. Ring eller ta kontakt med varann och sätt samma pris. Eldningsoljan ökar i pris, elen, drivmedel ökar oxå i pris. Så varför ska inte vedpriserna öka i pris?!

1m3 olja(12500:-) motsvarar cirkus 10m3 ved(4000:-). Se vilken pris skillnad. Så skulle några prata ihop sig om att höja en 50 lapp/m3 ett år och en 50 lapp året efter så skulle nog inte det drabba köparna.

För det finns ju säkert många som håller till på samma område. Som du Vedproducent :o tex, du är profesionell och det finns säkert några till i ditt område. Så att höja lite i samspråk med andra är nog inga problem. :D


Joo nog börjar ni bli fula allt. Kartellbildning kallas det och är förbjudet i lag. Du tänker väl inte på allvar åka runt till alla du sålt ved och stapla i vedboden, bära in och fylla pannan varje dag eller?
För det är precis vad som händer om du köper olja eller el, det finns på plats och kan brukas utan vidare åtgärd. Kom igen när ni har en lika bekväm produkt, till dess är jag glad att ha en elpatron utifallatt såsom ni resonerar.
Och hur skulle årliga höjningar INTE drabba köparna? Man häpnar.

Kanske värt att stapla lite skillnaden som nämns :grin: Tex du blåser 4 kubik olja vs.40 kubik ved=8500*4=34000 enligt mina beräkningar,kan va fel.van att räkna i euro..men brassa du på med elen :grin:

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

vedhandlaren  
#162792 jag kollade upp lite med diesel och elpriser. på fyra år så har dessa stigit ca 23%.

sen jämförde jag min pris ökning och det blev detsamma. vilket borde vara bra.

mina priset för 2012 är för färsk ved
bok 510
björk 490
ask 490
Al 450
blandad löv 470
inkl moms

sen tillkommer alltid frakt om dom vill ha det hemkört.
i skåne är det tyvärr som i övriga landet att svarthandlare håller låga priser

men även endel producenter med, framföralt på österlen.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogshasse  
#162796
Skogstinsen skrev:Men är man flera som säljer på samma område kan man ju göra en fuling. Ring eller ta kontakt med varann och sätt samma pris. Eldningsoljan ökar i pris, elen, drivmedel ökar oxå i pris. Så varför ska inte vedpriserna öka i pris?!

1m3 olja(12500:-) motsvarar cirkus 10m3 ved(4000:-). Se vilken pris skillnad. Så skulle några prata ihop sig om att höja en 50 lapp/m3 ett år och en 50 lapp året efter så skulle nog inte det drabba köparna.

För det finns ju säkert många som håller till på samma område. Som du Vedproducent tex, du är profesionell och det finns säkert några till i ditt område. Så att höja lite i samspråk med andra är nog inga problem. :D

hej på dej menar du att 1m3 olja motsvarar 10m3 rus ved eller 1m3 olja motsvarar 10m3 travat vore intresant att få din åsikt i denna fråga och jag förmodar att vi pratar om pannved till en modern panna som brukar vara 50 centimeter

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#162856 hej nu kommer jag att ta 600 kr för björk 30 cm 500 för blandved alla priser plus frakt 100 kr/mil 50 cm björk 500 kr å blandved 400kr plus frakt 100 kr/mil .. dessa priserna gäller nyklyven ved ..

   TS
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

elis  
#162859
80-90 skrev:hej nu kommer jag att ta 600 kr för björk 30 cm 500 för blandved alla priser plus frakt 100 kr/mil 50 cm björk 500 kr å blandved 400kr plus frakt 100 kr/mil .. dessa priserna gäller nyklyven ved ..


Är det lösved i container/säck eller är det ordentligt staplad ved?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

80-90  
#162870 det e lösved i lastväxlarflak eller släpkärra ..

   TS
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#162879 Hej!
tänkte bara komma med en liten reflektion hur jag som vedköpare räknar, som det är i dag kan jag välja om jag ska elda pellets eller ved. för att ved ska vara ett alternativ vill jag kunna spara en slant för att det ska vara värt det extra arbetet som vedeldning innebär, som prisbilden varit den här vintern så kostar 10 000kw timmar dvs ca 2.1 ton pellets på pall 4988 kr inklusive frakt. beroende vilken tabell man tittar i verkar björkved inehålla mellan 2650-2800kwh/ per m3f http://www.sandviksved.se/ved_energimaengd.asp om vi använder det högsta energivärdet för björk som jag hittat 2800kw och omvandlar till m3s
http://www.skogssverige.se/omvandlare så blir 1m3f ca 2.64m3s så ger det 1060kwh per m3s om man tar 10000/1060 så blir 9.4m3s 10000kwh tar man då 4988/ 9.4 så blir det 530kr per m3s björkved för att motsvara samma energimängd i pellets. om man utgår i från att björknäver inehåller lika mycket energi som veden ger det 1m3fpb ca 2.33m3s 2800/2.33=1200 kwh per m3s så motsvarar 10000kwh 8.33m3s 4988/8.33=598kr m3s för björkved inklusive hemleverans för att hamna på samma pris som pellets. så för att det för mig som köpare ska vara ett alternativ med ved skulle jag aldrig betala mer än max 500kr m3s för björk inklusive leverans, för att jag skulle tycka att det är värt besväret. Nu vet jag vilket arbete det är att hugga och upparbeta veden och jag vet vad det kostar att köra hem den från skogen med egen traktor så jag har inga synpunkter på att veden behöver kosta 600kr m3s men med dagens prisbild på andra alternativ är det inte lönsamt att köpa ved för 600m3s plus frakt.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

Bengt.Svensson  
#162911 Ett bra pris på pellets! 4988 / 2.1 = 2375 kr / ton. När svågern köper tror jag han ger nästan 3000 kr/ ton (ca 2500 kr per pall).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).