Bioenergi

hur går det med vedförsäljningen

164 inlägg 61454 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#188881
Vedproducent skrev:
skogsbonne skrev:men -10 brukar det ju vara så då blir det ju ingen skillnad

Det beror naturligtvis på var i landet du befinner dig. Medeltemperatur i söder kallare än -5 är dock kallare än normalt de kallaste månaderna. Så då är - 10 en väldigt stor skillnad där.



Ja det beror ju på vart man bor men vi har -20 ganska ofta ibland ner till -35 mendet är sällan

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

norrskog  
#188959
norrskog skrev:
herjman skrev:Jo, och även om man har en mer traditionell panna så gör man ju inte av med så mkt el.

Har du länk till någon sådan panna?


http://www.atl.nu/teknik/producera-egen-el-med-pannan Lite fakta

Ingångtemperatur 150–200°C
Utgångstemperatur 20–90°C
Verkningsgrad 7–12%
Effekt 5 kW
Mått h/b/l 60/40/30 cm
Pris, exklusive panna ca 50 000 kronor
Produktionskostnad ca 50 öre/kWh


Inte själva pannan som leverera el så överskriften är ju lite missvisande i tidningen

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298683 Hur går det för er andra? Vädret har gjort att det är riktigt dött tycker jag

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#298694 slut sen länge tillbaka så har fått säga nej till gamla kunder som varit sent ute

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298741 Härligt, läge att expandera då?

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#298743 Håller på med en blygsam verksamhet, säljer blandved som inte duger att skicka till industrin som massaved.. har sålt all lösved, bara 80 l säckar kvar men de brukar gå åt under vintern.

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#298745 har inte tid så ca 250 m3 får räcka men en liten bala 320, blir ändå riktigt fina pengar för en ungdom :D

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298757 Satte ett pris som gjorde att jag kan vara ifrån familjen med någorlunda gott samvete men det har som sagt varit trögt med den mängd som inte sålts till återkommande kunder utan var tänkt till nya.

antar att alla dessa som säljer "torr" björkved för 395:- måste få slut på sitt mögliga elende innan telefonen börjar ringa

sen har ju sommartemperaturer inte jjälpt

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#298761 Rullar på rätt bra i Sverige ändå tycker jag. Säljer ju ved i Norge också och där är det många som inte får sålt sin ved. Det märks tydligt på min försäljning med. Men här är det i stort normalt tycker jag. Det är ju som alltid en hel del som letar efter den billigaste skitveden och så får man sälja till dom nästa år i stället. Gamla kunder som fått bra ved är ju trogna och återkommer. Sen behövs ju nya kunder ändå för alla köper inte varje år och en del flyttar och några kanske slutar med ved mm.

Årets produktion sett i volym är sålt men jag har torr björk kvar i lager sen tidigare. Alltid bra att ha kvar när priserna är som högst på säsongen. Så det där med att vara först med att sälja slut på sin ved avstår jag från. Jag vill helst ha lite kvar året runt.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298870 När börjar ni andra annonsera ut torr ved på hösten?

Avatar Fallback

Re: hur går det med vedförsäljningen

skogsbonne  
#298873 när första veden är torr under sommaren börjar jag

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298910 Själv började jag annonsera när det började bli kallare, i mitten på oktober ungefär.
tyckte slutet på sommaren var för tidigt att sälja ved när folk tänker på bad

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#298919
herjman skrev:Själv började jag annonsera när det började bli kallare, i mitten på oktober ungefär.
tyckte slutet på sommaren var för tidigt att sälja ved när folk tänker på bad

Skulle jag inte annonsera och sälja i Augusti och september skulle jag tappa halva årets försäljning. Augusti, september och oktober är i särklass de bästa månaderna varje år. I alla fall hos mina kunder.

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

herjman  
#298948
Vedproducent skrev:
herjman skrev:Själv började jag annonsera när det började bli kallare, i mitten på oktober ungefär.
tyckte slutet på sommaren var för tidigt att sälja ved när folk tänker på bad

Skulle jag inte annonsera och sälja i Augusti och september skulle jag tappa halva årets försäljning. Augusti, september och oktober är i särklass de bästa månaderna varje år. I alla fall hos mina kunder.


Där ser man! Trodde folk började leta först när det var kallt

Användarvisningsbild

Re: hur går det med vedförsäljningen

Vedproducent  
#298950
herjman skrev:
Vedproducent skrev:
herjman skrev:Själv började jag annonsera när det började bli kallare, i mitten på oktober ungefär.
tyckte slutet på sommaren var för tidigt att sälja ved när folk tänker på bad

Skulle jag inte annonsera och sälja i Augusti och september skulle jag tappa halva årets försäljning. Augusti, september och oktober är i särklass de bästa månaderna varje år. I alla fall hos mina kunder.


Där ser man! Trodde folk började leta först när det var kallt

Nej så är det inte riktigt här i alla fall. Sen är det en markant skillnad när det blir 2 minusgrader i november också. Då vill kunden helst köpa en kubik tidigt en söndag med leverans samma dag.
Brukar säga att det är slutsålt då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).