Bioenergi

flisa upp timmerhus

24 inlägg 20306 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: flisa upp timmerhus

Snowblow06  
#165460 Söker efter företag som flisar timmrade hus i Kronobergslän. Har en lada på ca 10*40 m. Vore trevligt om flisningen gick på ett ut. Sen klart får man kanske räkna med att man får riva och samla ihop virket till flismaskinen samt markarbete med rivning av grund. Kanske får man lite i skrotpengar för aluminiumplåten från taket också
Erfarenheter från andra som rivit på samma sätt vore tacksamt.

Avatar Fallback

Re: flisa upp timmerhus

Nolltax AB  
#241500 Kol bundet några hundra år i timmer.
In i flistuggen å mata kraftvärmeverket.
Miljönissarna kallar det förnyelsebar energi......
Bättre vore måhända låta naturen långsamt bryta ned materialet?

Användarvisningsbild

Re: flisa upp timmerhus

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241502 Jag kollade med en lokal entreprenör vad det skulle kosta att riva och flisa upp en gammal ladugård. Jag kunde räkna med 70 000-100 000 kr. En annan entreprenör rev ladugården och virket fick ligga. Kostnad ca 10 000 kr.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: flisa upp timmerhus

norrskog  
#241517 Som någon skrev. är nog bättre att plocka bort plåt- taket och sen låta väder och vind göra sitt

Användarvisningsbild

Re: flisa upp timmerhus

laggar  
#241520 Räddningstjänsten kanske vill ha ett övningsobjekt..?

Avatar Fallback

Re: flisa upp timmerhus

norrskog  
#241522 Har för mig att räddningstjänsten inte får öva på sådanahär objekt längre

Avatar Fallback

Re: flisa upp timmerhus

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241533 Nej, efter branden i Varnhem tror jag de slutade...

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4378543

Avatar Fallback

Re: flisa upp timmerhus

Jim_the_one  
#241637 Nog händer det att dom fortfarande övar i gamla hus men det är inte ofta.
Dom elda i ett hus här i vår/sommras. Men det låg hyfsat enskilt å det var rätt mycket folk där.
Dom provade en "ny" sorts teknik med penetrerande stråle, munstycke direkt mot en vägg eller dörr och på med vattnet och sand för att skära igenom och därmed få in vatten utan att behöva öppna tex en dörr å släppa in syre.

Den där branden har man allt hört om ett par gånger vid diverse brandsäkerhetsutbildningar på jobbet.

Användarvisningsbild

Re: flisa upp timmerhus

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241742
Nolltax AB skrev:Kol bundet några hundra år i timmer.
In i flistuggen å mata kraftvärmeverket.
Miljönissarna kallar det förnyelsebar energi......
Bättre vore måhända låta naturen långsamt bryta ned materialet?

Det borde bli Nobelpris för detta ^:)^ så att folk förstår var det riktiga problemet ligger

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).