Bioenergi

Sälja energived vid eftersatt röjning...

14 inlägg 9558 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja energived vid eftersatt röjning...

boatbone  
#145840 Hej!

Är helt ny inom skogsbruk, och ska efter årsskiftet lösa ut mor och syster från familjens 86ha skog var av 78ha är produktiv skog...

Till och börja med har jag 7,2 ha eftersatt röjning, planterat för ca 25 år sedan, och har blivit orörd sedan dess. Har börjat lite smått med röjningen nu i höst.. Men det ser ju ganska illa ut eftersom träden blivit så pass stora, upp till 15cm, att bara låta dom ligga.
Samt att det känns som slöseri att bara lämna... Blir ju en hel del spill

Går det sälja som energived el som något annat för att få lite ekonomi på det??..Är ju väldigt blandat, från 1cm till 15cm brösthöjd, björk,gran och tall.
Har tillgång till traktor och fyrhjuling...

//Anders



   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

jd6630  
#145842 björk som e 8-30 cm kan ja köpa till bra pris, klart beroende på var du finns

Användarvisningsbild

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

Mäki  
#145851 Bäst att kolla med dina lokala virkesköpare och om det finns värmeverk lokalt.

Låter nog som att det skall gå att ta ut både massa och energived i den gallringen.

Det rör sig om flera 1000kr upp mot 20000kr kanske över på den arealen så nog löns det att kolla.

Om du gör jobbet själv så är det bara att kolla vilka mått bolagen vill ha och sedan börja såga.

Men det löns att kolla vad du får om du tar in en maskin för det kan i värsta fall vara att du inte tjänar något på att göra jobbet själv beroende på förutsättningarna.

Du kan bra fortsätta att för röja för skall det in en maskin i objektet så vill nog dom flesta ha för röjt men då behöver du inte röja grövre än 5cm på bh om det skall tas energived ur skogen.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

ÅsaNisse  
#145926 Ta försiktigt första gången nä det är så eftersatt, annars riskerar du bara en massa snöbrott och elände. Bättre att ta en gång till om du är självverksam och jobbar manuellt.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

boatbone  
#145995 Tack för alla svar och tips.. :P
Kommer göra röjningen manuellt, tycke att man röjer bort mycke som fan när man går fram.. men ändå finns det en hel del kvar!
Från vilken grovlek är det värt att samla ihop, och behöver man kvista el samlar man bara ihop det som det är?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

Mäki  
#146011 Det beror på vem som skall ha flisen somliga vill ha kvistat somliga klarar okvistat.
5cm på brösthöjd ungefär löns att samla .
Finns en grej du läger på motorsågen, kastbåge tror jag det heter, som underlättar när du hugger i klena bestånd.
Finns beskriven i en tråd här på forumet.

Tänker du inte ta ut någon massa utan bara energived?

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

boatbone  
#146015 Mäki.. kanske jag kan göra, har ju inte så bra koll på vad som är bäst att göra med det. Är det nå minimi mått på massa ved?.. kan ju dela upp det i massa och energived?! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

flisshejk  
#146048 Jag skulle råda dig att i ett sådant bestånd du beskriver endast ta ut energived, tänk vad enkelt att inte behöva sortera vid huggningen och allt i samma hög för skotaren. Jag har själv under många år gjort på det sättet det finns inget mervärde att sortera massaved i sådana bestånd.

Användarvisningsbild

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

Mäki  
#146059 Allt beror väl på pris inte skulle jag ge bort prima massa för halva priset bara för att det är enklare.

Min på massa brukar vara 6-7cm beroende på bolag sedan brukar längden vara 270-300cm om du inte får det sålt som fallande längd som är 270-550cm beroende på vem som ska ha det.

3 meters massa är enklare att hantera för hand än vad långt flis är, jag skulle ta ut både och om du ändå tänker göra det för hand.

Kom ihåg att skogen behöver näring så ta inte ut allt utan lämna lite kvar på marken som tex. toppar.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

boatbone  
#146133
jd6630 skrev:björk som e 8-30 cm kan ja köpa till bra pris, klart beroende på var du finns

Fastigheten finns 3.5mil norr om luleå..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

Cat994  
#176988 Hej hej ja är i samma sitts Men va tussan ska man kvista med så blir man aldrig klar känns det som... Ja röjer över mina 7 ha sen röjer jag dom igen om 5 : år o då tar ja ut lite ved...rädd för snöbrott
Senast redigerad av Cat994 mån 04 jun 2012, 11:02, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

Blivande snickare  
#176997 Om 50 år?
Du menar inte 5 år?

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

Cat994  
#177003 Sen säger ja till alla ... köp kjedjeröjsågen....535 finns inget bättre än den i eftersatt röjning

Avatar Fallback

Re: Sälja energived vid eftersatt röjning...

caamper  
#183459 Jag har liknande bestånd och kommer att dra ut det manuellt till vägen. Hade tänkt ta allt som energived men nu kommer jag att sortera upp det i två högar energi och massa. Jag säljer till mellanskog i dalarna

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).