Bioenergi

Torkanläggning för Ved

18 inlägg 10825 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Torkanläggning för Ved

Engelthon  
#144788 Den kammartorken kostar ca: 600.000kr + moms men då är den dimensionerat för 7000m3s och år.

Jag skulle nog välja en mindre och billigare anläggning.

En anläggning som är invändigt 1,8m bred x 2,4m hög x 5,5m lång. Den torkar du 14m3s på 48-60timmar. Pannan behöver vara en 65-70kwh och den totala energi åtgången är ca: 3000-3600kwh + 200-240kwh el. Om du är intresserad så kan du PM mig så får du dom rätta kontakterna.

Avatar Fallback

Re: Torkanläggning för Ved

ryared  
#144805 Tack engeltorn det var intressant. Du verkar ju kunna det här med torkning. Vad tror du om det här: har ett större sågverk precis bredvid mig man skulle ju kunna ta det och skicka ner mina säckar för legotorkning vad tror du om det. Frågan är ju då vad man skulle betala dom? Men dom kanske inte är intresserade men man tucker ju speciellt nu när det går så dåligt för sågverksbranschen så borde dom ju vara intresserade av lite extra inkomster.

Avatar Fallback

Re: Torkanläggning för Ved

Engelthon  
#144815
ryared skrev:Tack engeltorn det var intressant. Du verkar ju kunna det här med torkning. Vad tror du om det här: har ett större sågverk precis bredvid mig man skulle ju kunna ta det och skicka ner mina säckar för legotorkning vad tror du om det. Frågan är ju då vad man skulle betala dom? Men dom kanske inte är intresserade men man tucker ju speciellt nu när det går så dåligt för sågverksbranschen så borde dom ju vara intresserade av lite extra inkomster.


Jag har egna virkestorkar och vi har provat. Det finns vissa problem med det som vi upptäckte. 1. För högt till taket = Luftcirkulationen blev ovanför veden vilket medförde att torktiden blev långa = dyr torkning. 3. Styrsystemet är inte anpassat till vedtorkning fast våra är topp moderna. 4. Torkkammaren är på tok förstora i förhållande till den ved som vi kan producera.
Om sågen har kapacitet att legotorka så hamnar du på 500-600kwh m3s om du inte har special byggda ved bingar som man kan torka i.
När jag inte vet hur stora torkarna är så kan jag inte svara på vad det kan kosta men 100kr/m3s kan nog bli om du ska torka i 1000 eller 1500L säckar. Men det är bara en spekulation. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).