Bioenergi

Kellfri energiklipp

37 inlägg 68336 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

Nomissimon1337  
#444069 Hej! Angående klippet. Nu var det ett tag sedan ni som pratat om dem har skrivit något. Någon som har ett Kellfriklipp? Hur fungerar det? Mvh simon. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

mats75  
#465315 Hejsan.

jag bumpar denna tråd igen med svar till sista föregående inlägg.
Jag har kört ännu mera sen sista inlägget och inga större haverier förutom att cylinern för fällhuvudet verkar ha ett stort internt läckage. Jag har kört rätt tufft då jag har det på minigrävaren och gett klippen vad han tål. Mpnga gånger har jag trott att kniven blivit bljd, men ack nej den är fortf rak och fin.

Har en bekant som också har en lika dan ( dvs den billigare) och han har haft mycket strul med bultar som lossat mm, MEN...jag vet ej om det beror på extrem våldsam körning el otur.
Ska du köpa sådan klip så kolla innan vad din traktor/ skogsvagn klara i max BAR.
Du kan köra med framgång på 160 BAR men du tar inga grövre stammar med den. Skulle påstå att ska du ha ut bra måste du ligga runt 200 bar. Med nyslipad kniv och klippen monterad på skogsvagnen så tar jag runt 80-90mm i ett klipp, Sedan kan man trixa lite genom positionera klippen lite snett bakom stammen så kniven pressar snett in så den "skär" mer liksom o draget.

Hoppas detta gav lite mer insikt.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

Nomissimon1337  
#465576 Vad är det grövsta du klarar klippa med 200bar respektive 160? Mvh

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

mats75  
#465578 Med grävmaskin tar jag både granar o björk på 15 -16 cm.
80-90mm på 160 bar

Avatar Fallback

Re: Kellfri energiklipp

Elmhult  
#537664 Kul att höra att den verkar fungera ändå. Verkar vara en smart grej med timmerklipp. Och att Kellfri finns kvar och expanderar visar ju på att de verkar ha nöjda kunder.

En annan sak som stör mig något otroligt i detta och liknande forum; Måste ha sagts innan tusen gånger; Om ni inte har erfarenhet av grejen ifråga och bara dömer ut den för att den är ett visst märke eller modell så tycker jag att ni borde överväga alternativet där ni istället håller klaffen.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

ananders  
#537665
1544261153_21-tk18_hos_hasse_01_1.jpg


Köpte en sådan här energiklipp för ca 1 år sedan och använde den i ca 1 vecka.
Den klippte vad det var utlovat i specifikationen men ett paralellstag gick av
under första dagen och efter tre dagar började tiltkolven läcka igenom.

Funderade på att reklamera den men av en slump lyckades jag sälja den
vidare och vad jag vet så är den köparen nöjd med den efter att han bytt
tiltkolven.
Köpte den till kraftigt rabbaterat pris och lyckades sälja den dyrare så i
slutändan blev jag trots allt nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Kellfri energiklipp

paavo25  
#835863 Mitt prosessor harvester bygge behöver grip, beganade väskliga nu ej bara finns, nya liksom lite över budjeten. Har märkt, lite lata på under röjning, specielt nu i snö some har skare som ej håller. Sneglat drömt om nisula eller kesla gx, men llite väl massa pengar fast. Nu nån form av kampanj på 150 klippen, iaf finska sidan. Närmaste åren kommer ca 20 åriga gran skogar till gallring, borda inte de då gå?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).