Bioenergi

Framgång som vedförsäljare

17 inlägg 7222 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

plutten  
#135566
kl-820 skrev:Här får du ett svar från en "småskalig" vedförsäljare, och därför speglar det min synvinkel, som troligen skiljer sig en del från de större.

Hur man ska sälja just sin egen ved, där har jag en enkel filosofi. Veden ska vara torr och utan skavanker som fläckar av mögel etc. Den typ av förpackning man använder ska vara lätt att referera till. Exempelvis 1m3-säck på pall, en annan som funkar bra för mig är 40-literssäck.

Prissättningen är också enkel. Jag säljer bara torr ved, från och med ca 1 september och framåt, de som vill handla tidigare får göra det men veden ligger kvar hos mig tills jag bedömmer den torr, för sådan "tingad" ved så får kunden betala när denne "tingar" veden och priset är det samma som för torr ved. Här hos mig tycker jag inte men får nämvärt mycke bättre torrhalt efter det att rötmånaden trätt in och då kan man lika gärna börja släppa ut ved. För att vara säker på att allt är ok testar jag torrhalten eftersom genom provborrning och vägning av borrsnitt.

För mig som småskalig är det viktig och har alltid varit viktigt att kunna ligga lågt över en svacka i efterfrågan. Det innebär tex att jag alltid har allt under tak, och eftersom jag ofta köper in delar av råvaran så är årets råvara alltid betald av överskottet från föregående säsong. De investeringar jag gör tas också alltid av vinst från tidigare år, det kan ju innebära att vissa år blir det "inget handlat", men men....... . Jag har i och för sig aldrig haft som ambition att leva på min försäljning av ved alena, den blir en lagom stor bisyssla. Jag har heller inte "tvärstartat" vedförsäljningen utan från början blev det bara lite "mer och mer" för att nu ha stannat på en nivå som jag tidsmässigt finner lagom.

de va mina 5 ören.... ska bli kul att läsa hur andra ser på saken, för du har absolut rätt i att antalet försäljare ökat.


Jag tror du har en helt sund inställning till din vedhandel. Själv tror jag också att det inte lönar sig att försöka "tvinga" sig in på marknaden med dumpade priser utan istället så småningom bygga upp ett antal såkallade stamkunder så man har en grund att stå på ifall det kärvar till sig med vedhandeln. Ett problem som också kan komma emot är att det kanske inte kommer den normala sommaren då veden torkar till säljningsduglig under sommarmånaderna, hur gör man då för att säkerställa att man har torr ved att leverera?

   TS
Avatar Fallback

Re: Framgång som vedförsäljare

åberg  
#135569 Om jag nån gång behöver köpa ved så skulle jag gärna handla av en vedproducent med samma inställning som kl-820. Den sortens kvalitetstänkande är (som jag ser det) mer värt än att jaga absolut lägsta pris.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).