Bioenergi

Flis torkning någon som kan detta?

56 inlägg 55781 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#137627 lär nog bli tvungen till det jag oxo... =/

Men det hade varit skönt att slippa kvista.

bara fälla ett träd å sedan flisa allt. Mindre jobb och mer flis/träd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#200941 Ja nu inne på andra eldningssäsången så står man med facit i hand.

Torkat veden hela sommaren under pressenning, blev riktigt torrt bara över en sommar. Flisning blev i slutet på september, hade en idé om att flisa i 1 till 2 minusgrader, men det gick inte. värmen höll i sig och det regnade som ni kanske vet nästintill oavbrutet hela hösten och en bit in på ja säg oktober... så det blev att köra fläkt trotts att det regnade vilket kanske inte var en hit, men tvungen för att hålla nere värmen i flishögen. flisningen gick hyffsat bra och nästintill problemfritt, 2 stopp pga för hög kasthöjd. KOmmer dock att använda mig av kvistade träd till nästa år, var fruktansvärt slitsamt att dra isär träden ur högen för att sedan stoppa dom i flistuggen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Fiat 60-90  
#217676 Jag har flisat i 30 år kört med kall-luftsfläkt och halvmånar i botten på flishuset fläkten kör jag ca 3 veckor i april/maj när luftfuktigheten är som lägst. Funkat bra men nu kommer jag att sluta så utrustningen är till salu.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

lillie  
#217807 izvek.
Har du koll på vad du har för fukthalt? Själv mätte jag min flis inyligen och hade 31-32% i botten, Vilket känns onödigt högt men vållar dock inga problem. Testade även halten i toppen av högen och där hade den sjunkit till ca 28%. så nästa gång jag kommer åt botten så skall jag sätta lite ventilationsgaller i golvet.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Fiat 60-90  
#217871 När det är som bäst har man under 20% i botten ooch något högra längst upp. Luften kommer ju in längst ned via halmånarna

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

petersson  
#218123 En av mina flisningskunder tar hem flis på försommaren,lägget ut den på en betongplatta när det är vackert väder och lägger sen in den i förrådet,funkar tydligen bra.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Skogsbävern  
#218147 Har eldat med flis i 30 år och aldrig torkat flisen, (däremot så har ju veden varit skapligt torr när den flisas). Jag har aldrig någonsin ens tänkt tanken att torka flisen med fläkt och dylikt, det fungerar ju jättebra ändå,........eller gör det inte det för er? Låter bara krångligt att hålla på så............

Förklara för mig, jag förstår inte gjejen

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Fiat 60-90  
#218160 Ju mindre fukt i flisen desto högre bränslevärde. Du behöver inte så stor mängd flis om den är riktigt torr. Det finns en anledning att värmeverken som köper flis betalar bättre för torrare flis.
Det finns en massa att läsa om hur bränslevärdet ökar med torrare flis/ved. Kolla på nätet så ser du.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

lillie  
#218448 Problem har jag ej, utan det är energivärdet jag tänker på. Dock så är jag inte sugen på att torka flisen med tillförd energi, utan tänkte då att jag skulle ventilera i botten också, då jag märkte att fukthalten var typ 4%-enheter lägre på toppen än botten av flislagret. vilket jag tycker är stor skillnad. Hittills så har jag bara köpt flis så det skall bli intressant och se vad det blir för fukthallt på den egna veden som skall flisas i sommar/höst.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Fiat 60-90  
#218504 Du måste ha någon form av fläkt för att torka det du flisat, funkar inte med självdrag. Då får man bara som du beskriver lite torrare i ytan med normal avdunstning.
Får alltid värmeutveckling i en flishög om inte virket är jätte torrt när du flisar. Det minskar värmevärdet.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

430kan  
#229236 En bild, eller två, kan säga mer än tusen ord. Här kommer mitt senaste försök på temat:
DSC03247.JPG

DSC03252.JPG

DSC03275.JPG

Detta är första året som jag provar med mitt "vertikallager" men, så här långt har jag inte märkt av någon större värmeutveckling. Flislagret utgörs av 1,80 m hög vägg av hönsnät längs en ca 9 m lång södervägg, djupet är ca 1,2 m. Med lite gamla brädor och annat trams kommer höjden upp till dryga 2 m. Någonstans kring lite drygt 20 m3 bör där vara och hade jag lyckats fylla upp till taket finns det plats till dryga 25. Nu får det räcka som det är. När flishuggen storknar då utloppet är fullt blir man på dåligt humör.
Tidigare i vinter har jag flisat allt efter behov direkt in i en pensionerad plansilo under tak, ca. 6 m3 åt gången för att klara ett par tre veckors förbrukning. Eftersom högen varit liten och temperaturen låg har jag inte hunnit få mögelbildning trots att virket ibland varit så till den milda grad ruttet att man endast kunnat få det genom den hydrauldrivna matningsrullen eftersom det var stelfruset.
Annat var det då jag flisade direkt i en balvagn på hösten, en varm zon flyttade sig upp genom lasset tills den stannade ca en halv meter från toppen. Där svalnade den och blev till en 1 m3 stor möglig klump, det vill vi inte ha igen.

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229269 Jag har ingen erfarenhet av flistorkning men vad tror ni om en pelartork liknande denna:

http://www.y-te.se/pelar.html

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

skogshasse  
#229270 jag flisar mina vedbakar från sågverket men innan jag flisar låter jag dom ligga och torka ett år så man har torr ved att flisa då slipper man problem med mögel

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Storken  
#229419
DSC_0290.JPG

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Storken  
#229421 Gjutna luftkanaler i golvet, fläkten är en gammal höfläkt.
Jag flisar i en ensilagevagn ca 20 m3,sen är det bara att köra in och tippa lasset. Smidigt att flisa i en vagn så att man slipper damma ner i ladan och sen blir högen inte lika packad heller. Använder frontlastaren för att få upp höjden till drygt 1,5m. Torken rymmer ca 100 m3utan problem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar