fre 21 jun 2013, 15:05#229236
En bild, eller två, kan säga mer än tusen ord. Här kommer mitt senaste försök på temat:
DSC03247.JPG
DSC03252.JPG
DSC03275.JPG
Detta är första året som jag provar med mitt "vertikallager" men, så här långt har jag inte märkt av någon större värmeutveckling. Flislagret utgörs av 1,80 m hög vägg av hönsnät längs en ca 9 m lång södervägg, djupet är ca 1,2 m. Med lite gamla brädor och annat trams kommer höjden upp till dryga 2 m. Någonstans kring lite drygt 20 m3 bör där vara och hade jag lyckats fylla upp till taket finns det plats till dryga 25. Nu får det räcka som det är. När flishuggen storknar då utloppet är fullt blir man på dåligt humör.
Tidigare i vinter har jag flisat allt efter behov direkt in i en pensionerad plansilo under tak, ca. 6 m3 åt gången för att klara ett par tre veckors förbrukning. Eftersom högen varit liten och temperaturen låg har jag inte hunnit få mögelbildning trots att virket ibland varit så till den milda grad ruttet att man endast kunnat få det genom den hydrauldrivna matningsrullen eftersom det var stelfruset.
Annat var det då jag flisade direkt i en balvagn på hösten, en varm zon flyttade sig upp genom lasset tills den stannade ca en halv meter från toppen. Där svalnade den och blev till en 1 m3 stor möglig klump, det vill vi inte ha igen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto