Bioenergi

Flis torkning någon som kan detta?

56 inlägg 55785 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134416 Så länge som flisen kyls är det nog inge större risk för mögel, det är när flisen tar värme som det börjar mögla på riktigt.
I vårt förråd som vi har luftkanaler under har vi minst 3 meter högt med flis, ska man torka det tar det ett bra tag men att hålla det svalt är inga problem. Fläkten vi har är en ganska stor lågtrycksfläkt, tror inte vi skulle få igenom mer luft om den gav ett högre tryck. Sen beror det ju också på hur pass fin flis man har, ju mindre flis ju kompaktare blir det kan jag tro. Vi har stålen utställda 23mm ungefär. Ett sätt att känna hur mycket luft du blåser igenom är ju att känna/mäta hur mycket fläkten suger i sig, är lättare det än att uppskatta hur mycket luft som kommer ur högen.
Och sen torkar inte allt samtidigt utan det torkar först vid luftutblåset och går seden utåt därifrån.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#134417 jo målet är att hålla ner tempen så mycket jag kan.

Men har oxo funderat på om det torkar lika bra då. Jag menar att går det torka fast luften är iskall eller är det kanske bra
att högen tar sig värmen och man blåser igenom den lite då å då för att få ur fukten som bildas vid tempstigning.
funderingar...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134426 Om jag minns rätt från skolan så finns det två sätt att torka hö / spannmål snabbare (bör gälla flis med)

1. Öka luftmängen man blåser genom materialet.

2. Bibehålla luftmängen men öka temperaturen på luften man blåser in.

Varmare luft kan bära mer vatten per kubikmeter.

Hittade en tabell, om den nu stämmer så kan 1 kubikmeter med 18gradig luft maximalt innehålla 15,4 g vatten, om man ökar temperturen till 30 grader kan en kubikmeter luft maximalt innehålla 30,4 g vatten.

Altså kan man halvera torktiden om man istället för 18 gradig luft blåser igenom 30 gradig luft.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#134564 Bönderna idag använder inte fläkt. och där jag bor finns det många . och skulle tro dom kostar inte mer än 500 kr. mest jobb att plocka ner den och montera in den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134897 Jag sålde en höfläkt för ett tag sedan för just 500kr, själv torkar jag flisen med en spannmålsfläkt. Lägger
ut några plaströr innan jag flisar, blåser efter ca. 3 veckor och sedan en gång till, har ett lager som är 1,5-
2 meter tjockt. Brukar ha stamveden liggande ett år med pressening över.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#134982 [quote="ATK"]Jag sålde en höfläkt för ett tag sedan för just 500kr, själv torkar jag flisen med en spannmålsfläkt. Lägger
ut några plaströr innan jag flisar, blåser efter ca. 3 veckor och sedan en gång till, har ett lager som är 1,5-
2 meter tjockt. Brukar ha stamveden liggande ett år med pressening över.[/quote

Vad är det för plast rör du använder?

första året jag är på detta med flis eldning, och blev tvungen att lägga ner fler kanaler i flisbädden, ett jädra jobb, men blev klart bättre flöde. sen så ska jag se till att stockarna hinner torka längre till nästa år.

Men allså om det ligger under en pressening torkar det verkligen då??? hur högt från marken har du ditt upplag?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

jd6630  
#135054 ska berätta mitt sätt för att torka sågspån som bli när ja kapar upp ved!!! inget ni kan tillämpa men lite fakta.
tippar de i en spannmålsfika för vidare transoprt till en kontinuerligtork med spillvärme från huvudtorken.
fläkt, 4st bottenfläktar på vardera 90kbm luft/min. 2st topp fläktar på 30kbm luft /min. 2stora värme batterier md värmeväxlare och plc styrnig vilket gör att dom skiftar varmt in kallt ut
i praktiken!!!
våtast kommer in överst vi säger nu att spånet håller 50% vatten när de kommer in i torken och torkas med 60gr vatten från batteriet vilket motsvarar en genomblåsning på ca 45gr med 360kbm luft per min. efter 11min har vi torkat bort 25% då öppnar toppspjället och låter nytt spån komma in samtidigt som de torkade förs ner i ugnen, 60gr vatten och toppfläkten ger 60kbm luft samtidigt som rotation bildas i torken och drar runt spånet så på ca 10 min har spånet en vatten halt på 12% sen går de vidare ner i torken till kall avdelningen där de kyls till +8gr samtidigt som ett seperat vattenbatteri på 30gr torkar bort kondens fukt, spånen sugs genom vattenbatteriet

som zikten skrev, med värme förkortas torktiden
nu är detta en kontinuerlig flösed tork för spannmål med en kapacitet på 60ton / timme, men funkar perfekt för sågspån med. efter torken lagrar ja det i en avfallsficka rymmande 40ton, med en spiral skruv in till pannan,men det är i skruven jag har problem. är en polyterings slang 90mm i dia, med en spiralfjäder i. de packar ihop sig så hårt att skruven backar pga överbelastning. men får blanda upp de med spannmåls avrens när ja matar pannan.... kan nog fixa lite bilder en dag.

finns luft bomber att köpa som man sticker ner i planmagasin med spannmål eller flis?? som blåser ut kalluft,men de har en begränsad verknings yta. minns inte om de är 5x5 x2m som rekomenderas

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#135063 Intressant. men en aningen energikrävande. men intressant

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

jd6630  
#135085 nja energikrävande kan vi diskutera 75kwh elström i timmen för fläktarna och elspjällen samt till och från elevatorer till torken, värmen kommer från en halmpanna på 900mgw som även eldas med spannmåls avrens och sågspån. kör jag torken kontinuerligt torkar jag 230ton spannmål /dygn så tycker ändå det är rätt effektivt.
kan man inte göra nåt liknande för o torka flis,ett vattenbatteri som fläkten blåser luft genom??

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#135095 hm ok, jag d var ju klart mer än för min torkning. Men d var endå inte mycket.

Jo jag hade faktist en fundering på att göra en solpanel som värmer vatten och skickar det till ett vattenbatteri, men kan nog bli för lite värme av mot hur mycket fläkten ger. måste räkna lite på det om det går ens..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#135116
izvek skrev:en fundering på att göra en solpanel som värmer vatten och skickar det till ett vattenbatteri,

Det lät som dubbelarbete, kan inte fläkten ta luften direkt från en solpanel?
Det lär bli en jättestor solpanel men rätt så billig att bygga och ingen driftkostnad.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

jd6630  
#135120 solpaneler vet ja inget om, men ett vattenbatteri eller en airotemper e väl inte så dyra?? o eldar du själv me flis så låt returvattnet gå genom batteriet. har sett en flis panns anläggning en gång, där e skrapor som matar fram flisen till en skruv vidare in i pannan, fick en tanke på gammla gödsel skrapor,lägg dom på golvet så flyttar de ju flisen lite,blir lite rotation på de, får nog göra en förhöjning på skrapan för e väl bara 5cm tror ja.

ja kan nog hitta hur du räknar fläkt vattenbatteri kapacitet

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#136813 [quote=

Vad är det för plast rör du använder?

första året jag är på detta med flis eldning, och blev tvungen att lägga ner fler kanaler i flisbädden, ett jädra jobb, men blev klart bättre flöde. sen så ska jag se till att stockarna hinner torka längre till nästa år.

Men allså om det ligger under en pressening torkar det verkligen då??? hur högt från marken har du ditt upplag?[/quote]

Det är plaströr som hör till den fläkten, räfflade med hål i.
Mitt vedupplag ligger ungefär 60cm över marken, tre meter högt och pressening
bara över. Ligger vid en gärdeskant så det blåser igenom lite. När jag hugger
randar jag med motorsågen så mycket som möjligt, bäst är skördarved.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#137039 Kvistar du oxo eller lämna

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137505 Kvistar allt, den flistugg vi använder funkar inte så bra med grenar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar