Bioenergi

Flis torkning någon som kan detta?

56 inlägg 55783 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

norrskog  
#229486 finns en höfläkt tillsalu på blocket för en tusenlapp om någon är intresserad

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

stektlök  
#229487 Hej !

Jag tror man kan svänga fram till var och varannan gammal gård och säga att man är intresserad av att köpa en gammal höfläkt ! :)

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Storken  
#229563 Visst är det så! En beg höfläkt kan man få för noll och ingenting.
Det som var det dyraste i mitt bygge var nog betongen och materialet till luftgallren.

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

izvek  
#230767 Torka flisen måste man, det är samma som VED! den skall torkas på ett eller annat sätt del för att brännvärdet ska bli bättre och för att slippa mögel. Har provat mögel med både ved och flis. JUst för att jag måste torka min flis så bra som möjligt nu är för att jag har manuel fyllning av flisen och måste därför vara i den. Använder inget andningsskydd när jag bara öser med hink till stokern, men när jag ska skotta ur förrådet med spade så använder jag munskydd.

Men kommer från å med nästa sommar att bygga ett skrapförråd på 60kbm som matar till stokern automatiskt. Därav slippa kontakt med flisen. Men kommer att bygga skrapförrådet av botten med massa hål i så luften ska kunna ta sig igenom flisbingen. så den torkas.

Har praktiserat detta med en liten vagn som jag byggde.
vagnen rymmer 13kbm ungefär. satt in 1*1 M plåtar i botten med mängder av håll i.
Flisade vagnen full med rå flis. täckte med plåttak. lät den stå 10v (med början i maj) och flisen var fnösktortt.

Gissningsvis tar sig högen värme, vilket medför den värme stiger uppåt och därmed drar in ny sval luft under till genom durkplåtarna,blir en jämn luftström igenom flisbädden

Vilket gör att den torkar av sig själv utan fläkt. Men denna flis blir dammig och lite mögel i, men värmevärdet är jätte bra. Så på det nya förrådet jag skall bygga kommer jag att applicera denna metod. Efter som jag då inte behöver röra i flisen. :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230835 Mera Plåt. kan leverera med 6 mm hål och 50% genomsläpplighet för 172:- m2

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230934 Hej!

Jag har eldat med flis några år nu och hitills flisat själv med en Erjohugg!
Jag har haft virke som aldrig varit yngre än 1 år och det har alltid legat täckt med papp!
Detta har aldrig tagit värme utan det har hållit låg fukthalt!

Nu har jag byggt storskalig förvaring (ca 130 kbm) och fyllt detta med flis! Jag har halvmånar underst som är gjorda av sträckmetall i vilka jag blåser med en gammal höfläkt!
Jag var lite orolig första dagen att det skulle ta värme men efter att ha kört med fläkten hela natten så var temperaturen 8grader i flisen.... Då var det en kall natt i veckan med under 10 grader, nu är det ju sommar o 25 grader ute ;)
Det känns dock bra att ha möjligheten att fläkta pm man någon gång får in flis som är fuktigare!
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Tosca  
#230935 Det kan nog vara bra om du fläktar det någon gång i månaden, lite luftväxling kan vara bra tror jag.

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230936
Tosca skrev:Det kan nog vara bra om du fläktar det någon gång i månaden, lite luftväxling kan vara bra tror jag.


Varför?

Flisen är torr, ger ingen värme o möglar således inte!

Eller har jag fel?

v

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Tosca  
#230939 Pellets brukar bilda giftig gas, detta har orsakat syrebrist och dödsfall vid båttransporter.
Orsaken är väl om jag förstått det rätt att träet bryts ned långsamt.
Om det nyttar att röra runt luften eller inte vet jag inte, men har en misstanke om att det gör det.

Användarvisningsbild

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230947
Tosca skrev:Pellets brukar bilda giftig gas, detta har orsakat syrebrist och dödsfall vid båttransporter.
Orsaken är väl om jag förstått det rätt att träet bryts ned långsamt.
Om det nyttar att röra runt luften eller inte vet jag inte, men har en misstanke om att det gör det.


Tackar för omtanken!
Dock gäller ju detta slutna rum, mitt flisförråd har portar som ger en 3x2,5m stor öppning i kombination med en 12x1 m stor öppning för att lufta o spruta in flis plus tunnlarna i sträckmetall som kan blåsas i!

Det i kombination med torr flis gör att jag känner mig lugn!
Dessutom så kör jag med lastmaskin för att slippa få i mig dammet!

Mer info i ämnet finns här: http://www.tya.se/tya/produkter/materia ... tryggt.pdf

V

Avatar Fallback

Re: Flis torkning någon som kan detta?

Storken  
#248080
DSC_0435.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar