lör 30 jul 2011, 10:34#134415
jag har gjort en tork med rörkanaler i botten, flistäcket är nog inte tjockare än 70cm. och har spridit ut det över hela och tätat alla trummor och hål för att få all luft i kanalerna... (men ska nog gå över det igen) tycks känna att när man kört fläkten ett tag att luften som bli i facket är väldigt kall och sval. slängde ner en hygrometer och den steg snabt till 80% så det borde väl komma fukt ur högen, men tror inte det räcker för att hålla bort möglet. har satt in en fläkt för spannmål, den är på 1450-1500varv, men skulle gärna bytt den till en högvarvig hö fläkt på 2700varv, dom ger mycket bättre tryck, vilket jag tror gör att det tar sig igenom flisen bättre. Om jag hade torrare flis i facket så hade det nog gått bra med den fläkt jag har.
tog hem ved i maj, och flisade för 1,5vecka sedan. och märkte då att det var inte tort för fem öre, 30% verkade torr.
Så till nästa år ska jag torka det mer noga ute skära upp spår i varenda stock höja upplaget så inte gräset tar sig upp till högen, och om möjligt täcka över den då å då. å sedan flisa på sen hösten.
Problemet nu är att det som ligger i torken är för blött, och jag vill torka det på bästa sätt, men är rädd för att jag får stå mitt kast denna vinter och elda halv torr flis och akta mig för möglet.